В четвъртък Русия временно забрани износа на бензин и дизел за всички страни, с изключение на 4 бивши съветски републики, за да стабилизира вътрешния пазар, според съобщението на правителството, цитирано от световните агенции.

Забраната, влязла в сила незабавно и без крайна дата, не се отнася за горивата, доставяни по междуправителствени споразумения за членовете на ръководения от Москва Евразийския икономически съюз, който включва Беларус, Казахстан, Армения и Киргизстан.

"Временните ограничения ще спомогнат за насищането на пазара на горива, което от своя страна ще доведе до намаляване на цените за потребителите", се казва в правителственото изявление, след подписването на указа от Михаил Мишустин.

Министерството на енергетиката заяви, че мярката ще предотврати неразрешен "сив" износ на моторни горива.

По-нататъшните действия ще зависят от насищането на пазара, според изказване на първия заместник-министър на енергетиката на Русия Павел Сорокин.

"Очакваме, че пазарът ще усети ефекта достатъчно бързо. Но след това нещата ще зависят от насищането на пазара и резултатите", коментира Сорокин, 37-годишен бивш банкер от Morgan Stanley, наричан „тайното оръжие на Путин в енергетиката“.

Тайното оръжие на Путин в енергетиката - бивш банкер от Morgan StanleyМлади руски технократи с дълбоки познания за Запада се издигат до висшите ешелони на властта в Кремъл

През последните месеци Русия изпитва недостиг на бензин и дизелово гориво, посочва Reuters. Цените на едро на горивата скочиха, въпреки че на дребно цените са ограничени в опит да останат в съответствие с официалното ниво на инфлацията.

CNBC посочва в коментар по темата, че безсрочната забрана на Русия е ход, който рискува да наруши доставките на гориво преди зимата и заплашва да влоши глобалния недостиг.

Русия е един от най-големите световни доставчици на дизел и основен износител на суров петрол. На този фон участниците на пазара са разтревожени за потенциалното въздействие на руската забрана, особено в момент, когато световните запаси от дизел вече са на ниски нива.

Фючърсите на международния референтен суров петрол Брент се търгуваха с 0,9% по-високо до 94,13 долара за барел в петък следобед в Лондон, докато тези на West Texas Intermediate в САЩ се повишиха с 1,1% до 90,62 долара за барел, посочва CNBC.

Изданието цитира енергийни анализатори, според които неясният език, използван в съобщението на Русия, затруднява оценката точно колко дълго ще остане в сила забраната. Някои предупреждават, че стемежът на Москва може да е да превърне доставките на гориво в оръжие на страха и несигурността преди следващия зимен отоплителен сезон.

Следващото предизвикателство за Фед: Петрол за 100 долараНамаляването на добива в Саудитска Арабия и рекордното търсене повишиха цените на суровината с 26% през настоящото тримесечие

В седмиците преди решението на Кремъл в четвъртък анализаторите казваха, че руският износ на дизел е бил подложен на натиск поради слабостта на рублата, поддръжката на вътрешните рафинерии и ръководените от правителството усилия за увеличаване на вътрешните доставки.

„Всички сделки, договорени преди заповедта да влезе в сила, все още са в сила, което означава, че вероятността от незабавно спиране на износа на дизел и бензин е малко вероятна, може би ще отнеме една-две седмици, за да се прояви въздействието“, казва Виктор Катона, водещ анализатор в Kpler, добавяйки, че Кремъл може да анулира този конкретен законодателен акт, толкова внезапно, колкото е бил приет.

Как променящите се геополитически съюзи фрагментират световната икономикаОбявената от Байдън глобална инициатива се превръща в контрапункт на “Един пояс, един път” на Китай

Какво въздействие може да има забраната?

Преди пълномащабното нахлуване на Кремъл в Украйна през февруари миналата година, руските рафинерии изнасяха приблизително 2,8 милиона барела петролни продукти на ден.

Оттогава това ниво е спаднало до около 1 милион барела на ден, според ING, но Москва все още остава основен играч на световните енергийни пазари.

Стратегът по пазарите на суровини в ING Уорън Патерсън писа в петък, че забраната на Русия за износ на горива е проблематично събитие преди зимата в Северното полукълбо, период, в който обикновено се наблюдава сезонно увеличение на търсенето.

Според него загубата на около 1 милион барела на ден руски дизел на глобалния пазар ще бъде усетена – колко точно, зависи от продължителността на забраната.

На 5 септември кралят на Саудитска Арабия заяви, че ще удължи производството си от 1 милион барела на ден до края на годината, а Русия обеща да намали износа на петрол с 300 000 барела на ден – също до края на годината. И двете страни заявиха, че ще преразглеждат своите доброволни съкращения на месечна база, припомня CNBC.

Топ анализаторът Ед Ярдени повишава прогнозата си за рецесия в САЩБързото покачване на цените на петрола това лято е повишило перспективата за ера на постоянна инфлация и рецесия, подобно на 70-те години на миналия век

„Целта на забраната очевидно е да се справи с ограниченията на добива и високите цени на вътрешните руски пазари, където високите цени на петрола, съчетани с отслабената рубла, би следвало да са болезнени за руските потребители“, коментира Калъм Макферсън, ръководител на отдела за суровини в Investec и допълва:

„Може да е съвпадение, че тази забрана беше обявена в деня след като Русия имаше тежък момент по време на Общото събрание на ООН (на което за втора поредна година войната в Украйна беше водеща тема), или може да е разширяване на политиката за използване на енергията като оръжие в отговор на това.“