В сегашната ситуация на икономическа несигурност взаимните фондове имат все по-голяма роля в това „да не държим всички яйца в една кошница“, коментира Явор Ачев, директор на Пайъниър Инвестмънтс за България по време на панела „Взаимни фондове“ на форума „Шумът на парите 2012“, организиран от Profit.bg.

Няма по-добро от това да си добре диверсифициран, допълни още Ачев. Така например един добре диверсифициран портфейл от 50% в акции и 50% в европейски облигации е реализирал доходност от над 50%.

Тази цифра обаче не стига до клиентите. Когато има добра доходност и добри възможности за инвестиции, липсваме в медиите. Обикновено борсите се споменават в масовите медии, когато става въпрос за драстично понижение.

Един от основните проблеми пред взаимните фондове e липсата на канали за дистрибуция. За изпълняването на тази функция фондовете разчитат предимно на банките.

Ролята на фондовете е да управляват средства, да се състезават на фондовия пазар, но определено им липсват каналите за дистрибуция.

Една обща политика в тази насока за разясняване на ролята на диверсификацията, за мястото на взаимните фондове, подкрепено с някои законодателни промени, биха имали изключително положителен ефект върху сектора.

Предлагаме спестовни планове и има много сериозен интерес към тях. През първото тримесечие има ръст от 95% към тази услуга. Ние притежаваме тази магия – даваме достъп до пазари, до които нормалният човек няма.

В момента депозитите са с лихва над инфлацията, което не е нормално, това е изтегляне на потреблението.

Ако стане това, което всички очакваме, в Европа да се намеси ЕЦБ, тази ликвидност може би ще доведе до това, което видяхме в началото на годината – свободни средства и инфлация.

Тогава от депозитите хората ще губят. Те ще се обърнат към взаимните фондове, но тогава ще е вече късно, защото пазарите ще са реагирали.

Фондовете са най-прозрачната индустрия. Те са под всекидневен натиск и под сериозна конкуренция, не само да бият пазара, но и да бият останалите фондове.

Договорните фондове имат рейтинг за управление на активи с много стриктни критерии. Те са много добре регулирана индустрия. От първи юни влиза нов документ с изключително ясна информация.

Убеден съм, че е много по-рисково да си концентриран в един продукт, отколкото във фондове, заключи Ачев.

Събитието през 2012 г. се реализира благодарение на ВИП спонсорите Уникредит Булбанк, ПОК Доверие и MetLife и основните спонсори Евро Финанс, Армеец, Амрита, Chivas, Chevrolet.

Медийни партньори на мероприятието са сп. Мениджър, Dariknews.bg, Bulgaria ON AIR, imot.bg, Jobtiger.bg, в. Стандарт, novini.bg и insurance.bg.