Китай обмисля серия от регулации, които да ограничат пазарната мощ на местните интернет гиганти, съобщава BBC.

Предложените мерки още не са влезли в сила, но са индикация за притесненията на Пекин от увеличаващото се влияние на дигиталните платформи.

Регулациите ще засегнат компании от ранга на Alibaba, Tencent и Meituan, които управляват търговски онлайн платформи, финтек приложения, услуги за доставка на храна и споделени пътувания.

Документът от 22 страници е подготвен от Държавната администрация за пазарни регулации и има за цел да дефинира антимонополното законодателство в технологичния сектор.

Целта е да се предотврати възможността компаниите да споделят помежду си или да продават чувствителна информация и лични данни на своите клиенти и да притискат по-малките играчи на пазара с картелни споразумения или използвайки водещите си позиции.

Ще бъдат санкционирани и опитите на някои платформи да сключват ексклузивни сделки с някои от своите партньори в ущърб на останалите пазарни участници. Нещо, в което много от китайските търговци обвиняват Alibaba.

В регулациите ще бъдат засегнати изрично и случаите, в които технологичните компании третират клиентите си по различен начин, в зависимост от техните данни и потребителски навици.

Документът ще бъде обект на обществено обсъждане до края на ноември.

Онлайн пазарът в Китай е доминиран от двама водещи играчи - Alibaba на Джак Ма и JD.com на Лиу Киандонг. Общият им пазарен дял възлиза на около три четвърти от цялата електронна търговия в Поднебесната империя.

Към края на септември активните месечни потребители на Alibaba достигнаха 881 милиона, което се равнява на повече от половината от общото население на страната.

Китайските власти обаче не са единствените притеснени от увеличаващата се мощ на интернет гигантите. Вчера Европейската комисия обвини Amazon в пазарни злоупотреби и изкривяване на конкуренцията.

Съединените щати пък разследват доминацията на Google в сектора на интернет търсачките. Американското правосъдно министерство нарече технологичния гигант Alphabet, който притежава Google, "монополен портиер на интернет".

Това е и най-голямото антимонополно разследване в САЩ, след това срещу Microsoft в края на 90-те години на миналия век.