Европейската комисия отправи официално обвинение към американския технологичен гигант Amazon за нарушаване на антимонополното законодателство в Европейския съюз.

Според Брюксел платформата на Джеф Безос изкривява равнопоставеността между участниците в онлайн търговията.

Комисията изтъква като основен проблем факта, че Amazon разполага с данните на много независими търговци, използващи платформата, които може да употреби за своя собствена изгода, конкурирайки се със същите тези търговци.

Европейските институции са стартирали и отделно разследване за възможното преференциално третиране на продуктите на търговците и компаниите, които използват логистичните услуги на американската компания.

"Ние сме длъжни да гарантираме, че многофункционалните платформи, каквато е тази на Amazon, не изкривяват конкуренцията на пазара. Данните за активността на външните търговци не трябва да се използва в изгода на Amazon, когато тя действа като конкурент на същите тези търговци", заяви вицепрезидентът на Европейската комисия Маргрете Вестагер, която отговаря за въпросите в областта на конкуренцията.

"Правилата на платформата не би трябвало да създават изкуствено предимство за продуктите на търговците, които са взели решение да използват нейните услуги за логистика и доставка.

На фона на бурното развитие на онлайн търговията и лидерската позиция на Amazon, честният достъп до потребителите е важен за всички продавачи", коментира още Вестагер.

10-те най-печеливши компании в светаКласацията най-печелившите компании в света дава представа за това кои държави имат най-голяма икономическа мощ и секторите с най-голямо икономическо влияние

Експертите на Еврокомисията са установили, че служителите на Amazon имат достъп до широк кръг от данни, които не са публично достъпни.

Те включват броя на поръчаните в платформата продукти, приходите на търговците от онлайн продажби, колко пъти е видяна дадена оферта от потребителите, информация за доставките, за потребителските оплаквания и рекламации, гаранционното обслужване и др.

Според Брюксел тази информация постъпва директно в автоматизираната търговска платформа на Amazon, позволявайки на компанията да "настройва" офертите на собствените си продукти и да взима бизнес решения в ущърб на останалите пазарни участници.

Допълнителното разследване на Еврокомисията е свързано с функционалностите Buy Box и Amazon Prime. То е насочено към критериите, които търговците трябва да изпълняват, за да могат да се възползват от тези предимства.

От Amazon отхвърлят обвиненията от страна на Брюксел. Компанията има право да поиска изслушване от комисията, за да се защити.

Евентуалното решение на Европейския съюз по казуса вероятно ще стане факт едва през 2021 г. Под ръководството на Маргрете Вестагер антимонополният регулатор в ЕС вече наложи сериозни глоби на някои от големите технологични компании, включително и на Alphabet, която е собственик на търсачката Google.