България 2010 - Пазар на недвижими имоти

2012
България 2010 - Пазар на недвижими имоти

Безспорно 2009 беше една от най-драматичните за пазара на недвижими имоти както в България, така в целия свят. За това и надеждите и очакванията за следващата 2010 година са големи, като всеки се надява тя да донесе повече успехи от тази.

„През последните няколко месеца наблюдаваме оживление на жилищния пазар, обусловен от няколко фактора - по-лесен достъп до банково финансиране и активизиране на потенциалните купувачи поради наличието на много добри жилищни оферти," коментира специално за Profit.Bg Татяна Емилова, мениджър отдел „Жилищни имоти" в Colliers International.

Изгодните жилищни оферти, по-активното банково финансиране и необходимостта на хората от първо или ново жилище ще продължат да движат пазара на жилищни имоти и през следващата година.

Важно е да се знае, че този пазар е отражение на цялостната икономика в страната. Нашите очаквания са за допълнителен умерен спад на продажните цени през първата половина на 2010 г., макар и с по-нисък темп в сравнение с 2009 г., както и все по-ясно сегментиране на пазара.

Качествените проекти на добра локация ще задържат цените си, като привличат платежоспособните и взискателни клиенти. Стабилизиране на ценовите нива можем да очакваме най-рано през втората половина на 2010 г., споделя още експертът.

Иглика Йорданова, мениджър Търговски площи в консултантската агенция, припомня, че през 2009 станахме свидетели на навлизането на няколко дискаунт вериги в България. Освен това, доста модни брандове - предимно вече познати на пазара - продължиха своята експанзия.

Много компании използват ситуацията да се разширяват при добри за тях условия, които ще им дадат солидна позиция за устойчив растеж след това. Навлизането на нови световноизвестни модни гиганти като Peek & Cloppenburg, Gap и Inditex с петте бранда Zara, Bershka, Pull & Bear, Stradivarius, Massimo Dutti, както и много дискаунт вериги ще променят облика на пазара на търговски площи още през първата половина на 2010 г.

В световен мащаб ще сме свидетели на структурни промени на търговските пазари, а формати като ритейл паркове и аутлети ще продължат да бъдат все по-популярни. Догодина очакваме откриването на няколко големи търговски центрове в България, както и развиването на нови формати, които ще отразяват ценовата чувствителност на крайния клиент - например ритейл паркове, аутлет формата, дискаунт вериги.

Естествено, подобряването на икономическата ситуация ще бъде предпоставка за успешното развитие на тези търговци, които в момента договарят условия при много консервативни очаквания. Оттук нататък мисля, че това ще доведе до устойчиво надграждане, допълва Йорданова.

До края на 2009 г. очакваме да излязат нови 150 000 кв.м офис площи, каза Антон Славчев мениджър „Офиси и бизнес паркове".

Новите пространства ще допринесат за това предлагането да продължи да изпреварва търсенето. Много сгради, които преди време бяха пълни, ще трябва да се преборят с новоизлязлите проекти, които ще предложат модерни съоръжения и техника на изпълнение и по-добра локация. Обособяват се нови офисни центрове, като например Европейския търговски център и Сердика Офиси, които представляват интерес за компаниите, които търсят офис по-близо до центъра на града.

Инвеститорите и собствениците на сгради ще бъдат по-гъвкави в офертите си, за да могат да отговорят на очакванията на клиентите за по-ниски цени. Ще наблюдаваме все по-ясно сегментиране между качествени проекти с добра локация и такива с по-лошо изпълнение, по-нисък клас, намиращи се в периферията на града.

Междувременно предвиждам повишаване броя на сделките, касаещи премествания на офиси и предоговаряне на текущите наемни условия, каза още Славчев.

При индустриални и логистични площи през 2009 г. някои мащабни проекти отчетоха забавяне поради трудности с финансирането, а други бяха замразени, коментират от Colliers.

Като цяло, заетостта запазва високи нива поради малкото готови индустриални и логистични проекти. Търсенето в логистичния сегмент бе породено основно от търговците на бързооборотни потребителски стоки (FMCG).

Бизнесът на дискаунт веригите процъфтява въпреки икономическата криза и голяма част предпочетоха да строят собствени бази. Такава ще бъде тенденцията и в началото на 2010 г., като наемните нива ще останат относително стабилни, прогнозират още от консултантската агенция.

Подобни статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Коментари

Грр
# 0
01:12 | 31 December 2009
Те хората нямат какво да ядат вие ми говорите за ръст в продажбите на имоти. Даже се наблюдава не отпускане на кредити от страна на банките, а масово конфискуване на жилищата от неспособните да си изплащат кредитите по ипотеките.
КПД
# 1
12:12 | 28 December 2009
дискаунт, ритейл, аутлет, брандове Нивото на журналистическата неграмотност в наши дни е поразяващо. Всяка от тези думи си има адекватен превод на български, но явно журналята не знаят собствения си език. Колкото до имотите, тази година ще е още по-лоша, особено за спекулантите, брокониерите и банктериерите.
Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg