Учителите в цели свят умуват върху въпроса дали да възприемат инструментите за изкуствен интелект, подобни на ChatGPT, като приятел или враг в класната стая. Проучванията показват, че отговорът невинаги е лесен. Той може да бъде и двете.

Ключът към отговора на този въпрос е да се научат учениците да мислят творчески, а не да разчитат на отговорите на изкуствения интелект. Именно това установява проучване за това дали AI влияе на креативността на учениците, публикувано в Journal of Creativity от University of South Carolina, Emerson College и University of California, Berkeley.

В рамките на проучването екипът се обръща към колежани със задачара да направят брейнсторминг - без технология - за всички начини, по които може да се използва една щипка за хартия. Месец по-късно те правят същото, но с помощта на ChatGPT. Учените установяват, че изкуственият интелект може да бъде полезен инструмент за брейнсторминг, който бързо генерира идеи, способни да предизвикат творческо търсене. Но има и потенциални отрицателни ефекти върху уменията за творческо мислене и самочувствието на респондентите. Те съобщават като обратна връзка, че е полезно да "имат още един мозък", но също така смятат, че използването на AI е "лесен изход" и не им позволява да мислят самостоятелно.

Всички познаваме ChatGPT. Кои са другите AI инструменти, трупащи посещения?ChatGPT остава най-популярната платформа за изкуствен интелект, следван по-малко известни, но широко използвани чатботове, генератори на изображения и инструменти за писане


Резултатите провокират задълбочен подход към използването на AI в класните стаи и разбирането за нуждата от баланс, който да възпитава креативността, като същевременно се използват възможностите на изкуствения интелект.

Защо е важно

Учениците все по-често използват изкуствения интелект, за да си помагат за учебните задачи. Независимо дали става въпрос за изготвяне на есета, изучаване на нови езици или история и природни науки, инструментите на AI се превръщат в основен елемент от академичния инструментариум.

Учениците са склонни да гледат на AI като на средство, което оказва положително въздействие върху тяхната креативност. В цитираното от Fast Company изследване 100% от участниците смятат, че AI е полезен за брейнсторминг. Само 16% от учениците предпочитат да правят това без участието AI.

Добрата новина е, че респондентите в проучването генерират по-разнообразни и подробни идеи, когато използват технологията. Екипът установява, че AI е полезен за стартиране на брейнсторминг сесиите. Други изследвания показват, че AI може да служи и като безпристрастен партньор, който може да катализира свободен поток от идеи, които обикновено се задържат в групова среда.

Как да разпознаете съдържание, генерирано от изкуствен интелектНезависимо дали е изображение, споделено в социалните мрежи, или съобщение от специалист по подбор на персонал, е нормално да се съмнявате в произхода на това, което виждате


Недостатъкът на брейнсторминга, използващ изкуствен интелект, е, че някои ученици изразяват опасения за прекомерна зависимост от технологията, притеснявайки се, че тя може да подкопае собствените им идеи и съответно увереността в творческите им способности. Те съобщават за "фиксация на ума", което означава, че след като са видели идеите на AI, им е било трудно да измислят свои собствени.

Някои ученици също така поставят под въпрос оригиналността на идеите, генерирани от AI. Изследването потвърждава тези предположения – въпреки че използването на ChatGPT подобрява творческите резултати на учениците, идеите му като цяло имат склонност да се повтарят. Това вероятно се дължи на факта, че генеративният AI рециклира съществуващо съдържание, а не създава оригинални идеи.

„Резултатите от изследването показват, че ако позволим на учениците първоначално да прилагат самостоятелно творчество, това ще засили вярата им в техните способности. След като постигнат това, AI може да бъде полезен за по-нататъшното им обучение“, казват авторите на изследването пред Fast Company.

Неизвестни

AI и Тейлър Суифт: Любимката на Америка стана мишена на мръсна кампанияПорнографски снимки на най-нашумялата звезда в света обиколиха социалните медии и бързо станаха вайръл


Проучването на University of South Carolina, Emerson College и University of California, Berkeley изследва предимно приложението на AI във фазата на генериране на творчески идеи, но също така подчертава и важността на развиването на умения в началото и в края на творческия процес. Основните задачи за дефиниране на проблеми и критична оценка на идеи все още разчитат в голяма степен на човешкия принос.

„Творческият процес обикновено включва три фази - идентифициране на проблеми, генериране на идеи и оценка. Според нашето проучване изкуственият интелект обещава да подпомогне учениците във фазата на генериране на идеи в творческия процес. Настоящото поколение AI като ChatGPT-3 обаче няма капацитет за дефиниране на проблема и прецизиране на идеите в нещо приложимо“, предупреждават учените.

Нарастващата роля на AI в образованието носи много предимства, но запазването на човешкия фактор на преден план е от решаващо значение.

Европейската комисия изготвя стратегия за внедряването на AI роботикатаПланът ще гарантира отговорно и етично използване на роботи, като се разглеждат рисковете и мерките, свързани с неприкосновеността на личния живот, киберсигурността, прозрачността и отчетността


Какво предстои

Собствеността върху съдържанието, плагиатството и невярната или подвеждаща информация са сред настоящите предизвикателства пред прилагането на AI в образованието. Тъй като генеративният изкуствен интелект набира популярност, училищата са принудени да определят насоки, за да гарантират, че тези инструменти се използват отговорно.

Някои американски щати, като Калифорния и Орегон, вече са разработили насоки за AI в образованието. Етичните съображения са от съществено значение за положителната връзка между творчеството и технологията.