През октомври 2017 г. главният изпълнителен директор на Revolut - Николай Сторонски, набра 71 млн. долара, което оцени компанията на 350 млн. долара.

Тази седмица неговата компания обяви, че е увеличила четворно пазарната си оценка до 1.7 млрд. долара, след като е набрала рекордните 250 млн. долара финансиране, а основният инвеститор е хонконгската DST Global.

Новата пазарна оценка на Revolut я прави по-скъпа от TransferWise и Monzo, взети заедно, и я позиционира като един от най-скъпите финтех еднорози в Европа.

В интервю за Forbes Сторонски споделя, че неговият дял в компанията е бил размит до 30%, което му определя лично състояние на хартия в размер на 510 млн. долара.

Как обаче Сторонски успява да постигне толкова много за толкова кратко време?

“Просто работя супер здраво,” казва той.

“Цялата култура, която изградихме, екипът, това как подхождаме към нещата, как действаме, всичко е по правилния начин.”

Основният продукт на Revolut е разплащателна карта, по която се начисляват супер ниски такси, когато се използва в чужбина — освен това компанията бавно добавя все повече финансови услуги - от застраховки до търговия с криптовалути и текущи сметки.

В много отношения Revolut се превръща в банка през задния вход и това е стратегия, която работи.

Откакто за последно набира финансиране преди шест месеца, Revolut почти е удвоила потребителите си до 2 милиона картодържатели в Европа, а основателят й не се притеснява от конкуренти, като N26 и Monzo.

“Ние вече растем четири или пет пъти по-бързо от тях и сме световна банкова алтернатива, докато те оперират на местно ниво,” казва той.

Revolut също така не харчи безконечно рисков капитал, за да постига растеж.

Компанията използва така наречения freemium бизнес модел, който се характеризира с това, че компанията предлага безплатно използване на основна функционалност, докато за допълнителна фукнционалност се изисква потребителите да платят.

През февруари Сторонски обяви, че компанията дори е излязла на нула за първи път, въпреки че, на фона на плановете й да стартира услугата си в пет нови държави през 2018 г. (в това число и САЩ), тази рентабилност вероятно няма да продължи дълго.

Културен сблъсък

Бързият растеж на Revolut и огромните амбиции на Сторонски обаче си имат своята цена.

Далеч от хипи културата, която цари в много стартъпи от Силициевата долина, етносът на Сторонски е далеч по-практичен.

Бивш журналист вече е милиардер благодарение на лайв стриймингаВсяка вечер милиони китайци се взират в телефоните си и харчат пари, за да обсипват с виртуални подаръци хората, които ги забавляват в реално време

“Не виждам как балансът между работа и личен живот ще ви помогне да изградите стартъп компания”, заяви той през февруари в интервю за Financial Times.

Културата на усърдна работа в Revolut започва да придобива лоша слава в технологичния сектор на Лондон и това отношение е отразено в оценките за компанията в Glassdoor, дадени от бивши служители.

Revolut има обща оценка 4.3 от 5, но много от бившите служители критикуват компанията за нейната култура и баланса между работа и личен живот.

"Това не е мястото за вас, ако цените психическото си здраве,” пише бивш служител.

Мисията на Revolut

При обявяването на набраното финансиране тази седмица Сторонски сподели и плановете си за следвщаите години, които включват цел от 100 милиона потребители до 2023 г. и редица нови услуги.

"Искаме да присъстваме в колкото се може повече страни, с бизнес кредитиране, кредитиране на дребно, търговия, инвестиции и управление на богатството.”

За да постигне това, предприемачът планира да увеличи повече от два пъти броя на служителите си - от 350 в момента до 800 до края на годината.

Въпросът, който стои пред Сторонски и неговия мениджърски екип, е дали тяхната репутация ще привлече хората, от които имат нужда, или ще ги отблъсне.