Какво прогнозира Джеф Безос през 1999 г. и какво позна
Когато Джеф Безос основава Amazon през 1994 г. компанията започва като онлайн магазин за книги. Днес обаче Amazon промени облика на търговията на дребно, позволявайки на потребителите да получават почти всичко - от шампоан до хладилници, доставени до входната им врата в рамките на дни.
Amazon също така донесе на своя основател огромни успехи. Състоянието на Безос се оценява на 82.5 млрд. долара, като той за кратко дори беше най-богатия човек в света.
През 1999 г., когато Amazon все още набираше скорост, а американците започваха да свикват с идеята да поръчват продукти от ежедневието онлайн, Безос дава интервю за Wired.
По време на интервюто милиардерът споделя няколко прогнози за това как той смята, че ще изглежда светът на търговията на дребно през 2020 г. До тогава може и да остават още три години, но нещата се промениха доста от 90-те години насам.
Вижте три неща, които Безос прогнозира правилно, и едно, за което сбърка.
1. Вместо да посещават физически магазини, хората ще правят по-голяма част от покупките онлайн, в това число хранителни, хартиени продукти и почистващи препарати.
Безос точно прогнозира в какво ще се превърне Amazon. Компанията, която в момента има пазарна капитализация от 461.5 млрд. долара, вече предлага много повече от книги.
Потребителите купуват всичко - от хранителни продукти до кухненски уреди, от гиганта в електронната търговия.
Amazon също така има програми, които улесняват ежедневната домакинска работа, като Prime Pantry за доставка на хранителни стоки и бутони за бърза доставка, които предлагат на потребителите с един клик да попълват наново запасите си от артикули, като кухненска хартия и прах за пране.
Amazon не е единствената, която прави това. Сайтове, като Jet.com и Boxed, също доставят любимите продукти на потребителите. Стартъп компании, като Fresh Direct и Instacart, също елиминират необходимността да се посещават магазините за хранителни стоки.
2. Малките универсални магазини ще достигнат своя пик. Те не само, че ще работят нонстоп, но микробуси, заредени със стоки от първа необходимост, като тоалетна хартия, ще обикалят кварталите, готови да правят доставки незабавно.
Безос е прав: вече е често срещано вериги дрогерии, като Walgreens, CVS и Duane Reade, да имат магазини, които работят нонстоп.
Въпреки че микробуси все още не обикалят кварталите, Безос изпълнява собствената си прогноза по сходен начин.
Amazon наскоро пусна опция, която позволява на клиентите да поръчат неща, като шоколадови изделия и зарядни устройства за телефони, през онлайн приложение и след това да да намират магазин наблизо, от който да си ги вземат, пише CNN.
Услугата започва в университетски кампуси и в момента е налична в ограничен брой университети.
3. Безос също така заявява пред Wired: "Стрип моловете* са история"
Това също се случва. Големи компании за търговия на дребно, като Macy's и Sears, се опитват да привличат по-млади купувачи, но в същото време губят магазин след магазин, а последиците отекват в цялата индустрия на моловете.
Според Business Insider, които се позовават на данни от CoStar, близо 310 от 1 300-те мола в страната са изложени на риск от това да загубят своя така наречен основен магазин.
Моловете изпитват затруднения да заменят тези основни магазини, които обикновено заемат първокласни недвижими имоти. "Когато основните магазини не работят, пътникопотокът до магазините в другите части на моловете обикновено намалява," според Business Insider.
"Това се случва с моловете в цялата страна и като резултат много търговци на дребно фалират и затварят магазините си."
4. Магазини, като Gap и Nordstrom, ще процъфтяват, като се превърнат в дестинации, които предлагат не само дрехи. Лъскавите залъгалки и персонализираното обслужване ще превърнат пазаруването от дейност, извършвана в свободното време, до очаквано събитие. "Това е преживяването, което получавате, когато ходите на кино и причината, поради която не винаги вземате филми под наем, нали?" казва Безос пред Wired.
Тази прогноза на Безос се оказва грешна, но той не е далеч от реалността. Въпреки че търговията на дребно изпитва сериозни затруднения, това не е защото търговците не полагат усилия.
Те изпитват затруднения с привличането на клиенти и признават, че превръщането на пазаруването в магазина в по-вълнуващо събитие е от съществено значение, но малцина са тези, които засега успяват да го правят успешно, пише CNBC.
Търговците на дребно предлагат всевъзможни неща - от интерактивни приложения до виртуална реалност, за да превърнат пазаруването в по-приятно и технологично изживяване. Продажбите на дребно обаче продължават да намаляват и търговците на дребно ще трябва да полагат още усилия в тази насока.
* Редица магазини, подредени около алея и голям паркинг