Изминали са десетилетия откакто повечето държави са забранили детския труд. В един момент повечето хора по света са стигнали до извода, че това не е правилно и са предприели някакви мерки, за да го спрат. В днешно време, ако едно дете иска да работи, са му нужни специални разрешения и специални условия.

Разбира се, това важи за реалния свят. Във виртуалния нещата стоят малк по-различно. Там едно дете може да започне да работи, когато е на две години. В следващите две може да се окаже заможен човек, а след още няколко – звезда и милионер. Ето как се случва това.

Четири деца и близо 300 млн. абонати в YouTube. Това е кратката статистика за успехите на Влад, Ники, Настя и Диана. Те са толкова влиятелни, че е почти сигурно, че сте ги засичали някога из видеоплатформата. Особено ако имате малко дете. Техният т.нар. бизнес започва уж невинно. Родителите им, независимо един от друг, започват да снимат кратки видеа с децата си и да ги качват онлайн. Става дума предимно за записи с отваряне на играчки или някакви игри навън.

Оказва се, че това е перфектният начин за печелене на детска аудитория. Нека си признаем, има данни, в които детето ни прекарва повече време в YouTube, отколкото в разговори с нас. А там среща тези четиримата, които му стават приятели. Както казва майката на Влад и Ники пред WallStreetJournal: „Децата смятат Влад и Ники за свои приятели“.

А Влад и Ники правят все интересни неща, как да не ги харесваш. Дали ще разопаковат някоя нова играчка, дали ще вършат някоя щуротия из къщи, дали ще са на почивка с родителите си. Впрочем, видеата от почивките се повявят след като двете деца са вече известни онлайн, натрупали са някаква фенска база, а и пари. Тогава семействата им започват да си позволяват пътувания до различни езкотични места, за да стигнат до момента, в който не им е проблем да си купят къща за няколко милиона в Маями. Има и видеа, в което децата се возят във ферари. А майката – в джип.

С времето и увеличаването на абонатите им се оказва, че тези деца могат да продадат на други деца всичко

Достатъчно е само връстниците им да ги видят как го разопаковат със светнали очи, за да светнат и техните. Оттук насетне пътят до поръчката и леко пообеднялата банкова сметка на мама и тате е доста кратък. И тъй като продават толкова добре, при тях идват договорите с фирми за играчки. Запознати с този бизнес твърдят, че семействата на тези деца прибират и по 300 хил. долара за подобна реклама. Така полека играчките стават все по-лъскави, къщите по-скъпи, а почивките – по-екзотични. Всичко се заснема и предоставя на публиката. Родителите стават експерти по YouTube съдържание, наемат професионалисти, които да им помагат и нещата стават съвсем бизнес ориентирани.

Общото между тези четири семейства освен супер успешните им деца е, че са от Русия и Украйна. В един момента от живота си те са били близки, дори са празннували рождени дни заедно и са имали още видеа. Конкуренцията обаче е безмилостна и в момента те се състезават. Особено люта е битката между Настя и Диана, тъй като и двете се борят за момичешката публика. Едната има 102 млн. абонати, друга – 104 млн. Въпреки това родителите казват, че лоши чувства няма, виждат се често и децата им са приятели.

Тези родители съвсем скоро ще имат нетипичен проблем – децата им ще пораснат и тогава бизнесът с играчките вероятно ще спре. Едно от семействата има и по-малко дете, което би могло да се включи. Но е неизбежно, че и то ще „остарее“ за реклами на играчки. Вероятно в бъдеще те ще се преансочат към нещо друго, стъпвайки на вече спечелената фенска база и опит.

Историята многократно е показала, че децата-звезди имат труден живот. Израснали пред очите на публиката, задоволени откъм прищевки и с режим, доста по-различен от този на неизвестните им връстници, те преживяват сериозни проблеми през пубертета и двайсетте си години. Някои се справят с тях, други не. Това са досегашните деца-звезди. На публиката й остава да се надява, че новите звезди, излезли от социалните мрежи, няма да повторят тези грешки.