Най-вероятно никога не сте чували за Бен Акслър. Това е инвеститор, специализиран в продажбите на късо, който добива все по-голяма популярност. Акслър се е насочил към това да открива компании, използвали недобросъвестни счетоводни практики за подобряване на резултатите си.

Впоследствие инвеститорът оповестява резултатите от изследванията си публично и ги споделя в социални мрежи с други трейдъри, търсейки съмишленици.

„Продажбите на късо“ са действие, при което инвеститорите заемат акции на една компания и ги продават на високи цени. Те реализират печалби в случай че подбраните от тях акции поевтинеят, като ги купуват на по-късен етап и при по-ниски цени.

Акслър е основател на малък къс/дълъг хеджфонд в Ню Йорк, който е нарекъл Spruce Point Capital. Той е сравнително малък, с капитал от около 25 милиона долара активи, като фондът на практика управлява личните му средства.

Фондът се определя от основателя му като „хеджфонд активист в късите продажби“.

Как работи той?

Акслър набелязва целите си и впоследствие заема позиция. На по-късен етап анализаторът публично оповестява своите изследвания в социалните медии.

„Фокусирам се върху компании, използващи агресивни счетоводни практики за надуване на финансовите си резултати“, коментира Акслър пред финансовото издание Business Insider.

За разлика от повечето фондове, фокусирани върху скъсяването на „пени акции“, Акслър се насочва към книжата на средни и големи компании, такива с пазарна капитализация от над 1 милиард долара.

От създаването на фонда Spruce Point, публикуваните от него анализи са инициирали оставка на девет финансови и пет изпълнителни директори на компании. Някои от целите на Акслър са в крайна сметка делистнати от фондовите пазари.

През изминалата седмица социалната мрежа SumZero, съставена от 12 000 професионални инвеститори, определи Акслър като номер едно „продавач на късо“ сред членовете си.

До този момент анализаторът е публикувал 30 свои идеи за скъсяване в SumZero, като най-добре от тях се е представила компанията James River Coal Company, донесла възвръщаемост за инвеститорите от 99.92%. Тя банкрутира.

По време на конференция този месец Акслър представи новия си таргет – компанията Planet Fitness, която определи като „надценен търговец на оборудване“. След презентацията му акциите й загубиха 10% от стойността си.

Преди да започне да се специализира в продажбите на късо обаче, портфолио-мениджърът е инвестиционен банкер, специализиран в сделките по сливания и поглъщания в Barclays и Credit Suisse. Докато е в банковия сектор, Акслър ралботи също така в сферата на управление на риска и търговията с деривати.

Подобно на много други инвестиционни банкери обаче, той губи работата си по време на финансовата криза през 2008 година. На следващата година основава Spruce Point, виждайки добри възможности за скъсяване.

Акслър се влюбва в „продажбите на късо“, докато на практика търси добри компании за покупка. В този процес той вижда много компании, чието съществуване е безсмислено.

Първата цел на специалиста е компанията ZST Digital. Докато проучва финансите й, Акслър стига до извода, че са налице много грешки в счетоводството. Анализаторът споделя това в социалните медии и издания като Seeking Alpha и SumZero.

Компанията решава доброволно да се делистне от Nasdaq през април 2012 година.

Това помага на експерта да осъзнае, че има много други компании с подобни практики и това може да е добра ниша, в която да се позиционира.