Оказва се, че не само българските компании хитруват при изнасянето на резултатите си. Тази практика е налице и на развитите и далеч по-стриктно контролирани пазари.

Ето някои практики, с помощта на които компании на щатските пазари се опитват да надхитрят инвеститорите при изнасяне на тримесечните си отчети - с цел да прикрият, а понякога дори и скрият от инвеститорите някои не толкова позитивни за тях факти.

Правят цифрите трудни за откриване

Инвеститорите се интересуват от цифри – печалби, приходи, ръст и т.н. Все по-голям брой компании дават обобщена информация за резултатите си, а пълните си отчети „скриват“ на места, които изискват кликване на поне няколко линка.

Целта е да се откажат инвеститорите по пътя в търсене на пълните финансови резултати. Естествено, тези мерки едва ли ще откажат най-мотивираните инвеститори и финансови анализатори.

Този подход се използва при последните резултати на най-голямата търговска верига в света – Walmart.

Започват отзад напред

Някои компании започват с резултатите си от изминалото тримесечие, ако те са били по-добри. Инвеститорите приемат по правило, че в началото компаниите изнасят данните си за последното тримесечие и често не забелязват обърнатата хронология.

Щатската компания SodaStream използва тази хитрост при последните си резултати.

Твърде много цифри

Компаниите, които искат да скрият определени цифри, често засипват инвеститорите с твърде много данни, информация и стойности, като поставят цифрата, която не искат да се натрапи в очите на инвеститорите, някъде измежду тях.

Наличието на твърде много счетоводни правила и практики дава възможност за подобна игра с цифри.

Няма нищо лошо да се дават повече данни на инвеститорите, въпросът е това да не се прави умишлено и с недобросъвестни цели.

Слагат важните данни в края на отчета

Някои компании си мислят, че като сложат лошите данни в края на отчет от десет или повече страници, ще успеят да ги скрият.

Истината е, че хората, които наистина се интересуват от състоянието на една компания, ще прочетат целия отчет. Това само ще направи лошо впечатление за мениджмънта на компанията, който не е искрен с акционерите.

Тази практика бе използвана от интернет компанията Etsy Inc., която спомена загубата си чак в деветия параграф от отчета си, след данни за ръст в посещенията си, продадените стоки и т.н.

Използват наситени на корпоративни събития дни за отчета си или почивни дни

Някои компании се надяват, че могат да минат между капките, ако пускат лошите си отчети в дни, когато инвеститорското внимание е насочено към други важни събития, или в почивни дни, когато инвеститорите не са пред компютрите си.

Естествено, това не им се разминава и акциите им обикновено падат в първия работен ден след отваряне на пазара.

Включват се суперлативи от мениджмънта

Обикновено в средата на отчетите изпълнителните директори на компаниите правят коментари относно развитието на бизнеса и резултатите от тримесечието.

Изявления от рода на „Представихме се изключително през тримесечието“ или „Изключително сме доволни от пътя, по който вървим“, не успяват успешно да отклонят вниманието на инвеститорите. Тази практика се използва от почти всички щатски компании.

Карат анализаторите сами да си правят изчисленията

Много често във финансовите си отчети компаниите дават много цифри, без да ги съпоставят с данните от други тримесечия. Разчита се, че на много от хората, които ще ги отразят, ще им е трудно да направят изчисления.

Прави се сравнения на изгодна за компанията база

Други компании пък сравняват настоящите си данни на времева база, която ги устройва. Например, ако има понижение на годишна база, се използва сравнение на тримесечна база или обратното. Въпросът е къде данните ще изпъкнат по-добре.