Не случайно кредитните институции са задължени да обявяват годишен процент на разходите по предлаганите на потребителите финансови продукти.

Това съотношение, което за повечето хора остава неясно (и като че ли това е търсена тенденция), е истинската цена на кредита и включва не само лихвата, но и всички такси и комисиони по него.

Конкуренцията между банките, или поне това което се вижда в публичното пространство, е по отношение на лихвите. В рекламите, които вървят по медиите, се набляга на нивото на годишната лихва, като така за потребителите често остава скрита истинската цена на кредита.

Последните трябва да имат предвид, че много често тези ниски нива на лихвите от рекламите са за нови клиенти или са валидни за определен фиксиран период. Това, разбира се, е „обяснено", с малки букви отдолу, минаващи със скорост трудна за четене.

Обикновено в договорите, които се подписват, има редица такси и комисиони, специфични и различни за всяка финансова институция, като потребителят, отишъл да сключи кредита няма възможност да ги сравнява и ги приема за нормални.

И докато това за повечето хора звучи логично и напълно познато, решихме да проверим дали наистина е така?

В анкета на банковия сайт Banknews.bg резултатите не са особено обнадеждаващи.

На въпрос „Кое е определящо за вас при теглене на кредит?", на който отговор дават 316 души, най-голям процент - 38.3% заявяват нивото на лихвите. А това пък явно се знае от банковите маркетингови отдели и дава отговор, защо банките се надпреварват да прокламират ниски лихвени нива.

Оптимистично е все пак, че вторият най-често даван отговор е „годишният процент на разходи".

Интересен е фактът, че третият най-важен критерии за избор на финансова институция е „липсата на наказателни такси при предсрочно погасяване", като този критерий е с най-голяма важност за 11.7% от участвалите в анкетата.

Имиджът на банката и други неспоменати критерии събират равен брой отговори - по 5.1%.

Сроковете и размерите на възможните кредити са на следващо място при избор на кредит (4.1%).

За 3.8% от анкетираните определящо е времето за отпускане на кредита, а 1.6% допълнителните възможности, които кредитът предоставя.