Да си емоционално интелигентен означава, че притежават способност да разпознаваш и разбираш емоциите (своите и тези на хората около теб) и да използваш тази информация, за да вземаш решения. Емоционалната интелигентност демонстрира изключително комплексни качества като емпатия, симпатия и състрадание.

Разбира се, всички тези качества ни правят по-добри хора. Освен това те дават на човека, който ги притежава, специфични комуникативни предимства - така се общува с хората по най-добрия начин.

Когато става дума за общуване, често развиваме някои лоши практики. Например, казахте ли нещо напоследък, заради което бихте искали да върнете времето назад? В наши дни често ще срещнете и тенденцията да се говори много бързо, без да се премислят думите.

Прекъсването на тази тенденция е лесно на думи, но не и на практика. Три въпроса обаче са способни да ви направят по-интелигентни емоционално.

Трите въпроса

Съществуват три неща, за които трябва винаги да се запитваме преди да казваме нещо:

  • Заслужава ли си това да бъде казано?
  • Заслужава ли си това да бъде казано от мен?
  • Заслужава ли си това да бъде казано от мен сега?
  • Помислете за момент как емоционалната интелигентност може да се отрази върху работата ви. Да кажем вие сте мениджър и полагате усилия, за да подобрите отношенията с определени членове на екипа.

    Виждате, че един от служителите е свършил чудесна работа и вземате инициативата, за да коментирате резултата. Страхотна работа! Искрено, автентивно и на точното място - по този начин се мотивират служители.

    Но в този момент си казвате: Чакай, те оплескаха нещо преди само няколко седмици. Иска ми се да спомена и това, за да обърнат внимание и на него. Нека да им кажа преди да съм забравил...

    Не! Спрете! Задайте си въпрос:

    Заслужава ли си да казвате това? Заслужава ли си това да бъде казано от мен? Заслужава ли си това да бъде казано от мен сега?

    Конструктивната книтика е много важна и често ни спохожда, след като вече сме направили грешка. Ако успеете да си дадете обратна връзка, преди да направите погрешна стъпка, вие категорично сте повишили емоционалната си интелигентност. Защото ако направите това, което възнамеряхте преди малко, какво ще каже служителят, който се е проявил...

    "Е, той ми каза нещо мило сега, за да ме подготви за момента, в който сгафихме..."

    Когато зададете 3-те въпроса навреме, вероятно ще стигнете до тези заключения:

  • Знаеш ли, критиката, която исках да спомена, не е толкова важна в крайна сметка. Май променям мнението си.
  • Май е по-добре да поговоря с ръководителя на проекта първо. Възможно е това, което съм видял преди няколко седмици, да не е реалната ситуация.
  • Все пак трябва да поговоря с тях за проблема. Сега обаче не е най-удачното време. Ще запиша в графика час за обща среща другата седмица, когато ще съм подготвен по-добре.
  • Виждате ли как работят въпросите?