Токсичната офис култура е един от основните виновници за Голямото напускане, при което много служители скъсаха с работодателите си без да му мислят и/или смениха професията си в периода малко след пандемията.

Оттогава все повече компании преминават към другата крайност - "култура на любезност", която обаче може да бъде също толкова вредна, колкото и токсичната.

Корпоративните правила ви налагат огромен натиск да се държите любезно, да проявявате емпатия и грижовност на работното място, които очевидно са добри качества, обяснява пред CNBC Теса Уест, професор по психология в Нюйоркския университет. "В крайна сметка обаче се оказва, че по някакъв начин сме противопоставили любезността на ясната комуникация и конфронтацията", посочва тя.

Повечето хора биха се съгласили, че едно работно място е токсично, когато е неуважително, неетично, безкомпромисно или обидно. Противоположността на токсичността обаче създава безопасно пространство, в което липсва критична обратна връзка, казва Уест.

Умението да получаваме и даваме честна обратна връзка е "абсолютно необходима съставка" за кариерното развитие, но тя е подкопана от фалшивия стереотип "Ако си критичен, значи си токсичен", добавя експертът.

Тихото напускане може да струва на световната икономика 8,8 трилиона долараНивата на стрес на работното място остават рекордно високи от 2021 г. насам, според ново проучване

Според психолога, най-големият признак за "прекалено добро" работно място е изобилието от "приятелски ухажвания".

"Общите приятелски подмятания, които могат да се приложат към всеки, като например "Те са прекрасни. С тях се работи чудесно", не ни казват нищо конкретно", обяснява експертът. "Това е най-големият червен флаг за култура на любезност, при която хората не се чувстват психологически сигурни да говорят за силните и слабите си страни."

Това може да доведе и до посредственост, която авторът на бестселъри и психолог от Wharton Адам Грант смята за един от четирите смъртни гряха на работата.

Посредствеността се проявява, когато хората оценяват отношенията над резултатите, обяснява той в подкаст.

"Няма отчетност. Хората са толкова загрижени да се разбират, че в крайна сметка се отказват от това да вършат работата си добре", допълва Грант. Като има посредственост, дори да се справяте ужасно с работата си, можете да напреднете, стига хората да ви харесват."

Не страстта е искрата, а усилието. 5 прости съвета от милиардера Марк КюбанЗащо е важно да полагате усилия и кои са инвестициите, които ще ви се отплатят завинаги?

Професор Уест добавя, че културата на любезност може да се прояви и под формата на пасивна агресивност, когато лошите намерения се прикриват с усмивки.

Още по-лошо, ако мениджърът ви е свикнал да прави приятелски увертюри, всяка критична обратна връзка, която получава от ръководството, ще се отрази като "лавина от негативизъм".

"Тъй като мениджърите на средно ниво изобщо не са свикнали с това и не знаят как да го преглътнат, то ще намали психологическата им сигурност на работното място, ще ги стресне", казва Уест. "Те микроуправляват, правят всички тези глупости, за които знаем, че всъщност са лошо поведение на работното място. Те ще бъдат най-лошите версии на самите себе си", обяснява експертът.

В крайна сметка културата на любезност създава несигурност, защото никой и никое работно място "всъщност не е толкова позитивно", категоричен е Уест.

"По ирония на съдбата, най-добрият начин да се разруши психологическата сигурност е чрез култура на любезност, защото не знаете какво всъщност мисли някой".

За да бъдете успешни в бизнеса, първо трябва да се погрижите за себе си Ако възнамерявате да развивате успешно една компания, първо трябва да се съсредоточите върху собственото си израстване - не можете да помогнете на други хора, ако не се чувствате способни и уверени

Професор Уест оприличава това на токсичната позитивност, която е убеждението, че хората трябва винаги да поддържат позитивно мислене - дори в лоша ситуация.

"Прекалено приятното" работно място не само ще навреди на психологическата безопасност, но може да е пагубно и за кариерата ви. "В края на краищата никой от нас не може да напредва без критична обратна връзка - няма да станете по-добри в работата си и няма да се научите как да управлявате хората по-добре", обяснява Уест.

"Критичната обратна връзка не е: "Не ми харесва това, което си направил, това е лошо". Критичната обратна връзка е: "Това е начинът, по който си го направил. Нека поговорим за това как можеш да го направиш по-добре.", обяснява психологът.

Ако искате да се освободите от културата на любезността, можете да започнете, като поискате честна, конструктивна обратна връзка за себе си.

"Питайте за неща, които хората не намират за заплашителни, които не нарушават нормата за любезност. Те могат да бъдат почти неутрални по съдържание – например, трябва ли да направя фона на слайда си в PowerPoint червен или син? Започнете с малки молби, а след това си проправяйте път към по-критичните по характер въпроси.", съветва в заключение психологът.