Навикът да клюкарстваме с колеги остава и в хоум офиса
Клюките на работното място се приемат като неизбежна част от токсичната офис култура.
Според някои проучвания обаче, от тях има и ползи, тъй като да се довериш на колегите може да задълбочи искрените ви отношения и да подобри психичното здраве в екипа.
Обсъждането и оплакването от лоши мениджъри е по-трудно, когато служителите вече не споделят един офис, но вродената нужда да търсим и споделяме информация за другите, се запазва в пандемичната ера на хибридната работа.
Всъщност, клюките в офиса са се превърнали в основно средство за връзка за много служители във виртуални работни отношения, пише BBC.
"В интерес на нашите предци е било да знаят какво правят всички останали, за да бъдат социално успешни - да разберат на кого могат и на кого не могат да се доверят.", обяснява Франк МакАндрю, професор по психология в колежа Нокс в Илинойс, САЩ.
Сегашната реалност на хибридната работа обаче затруднява нормалните канали за клюки в офиса - шепот на терасата или бързи разговори край бюрото.
Новата ера на наблюдение на работното място и цифровата комуникация повишиха залозите около разгласяването на информация за шефа или други колеги. Сега повече от всякога работниците рискуват техните оплаквания да достигнат до подозрителните шефове - нещо, което всеки служител би искал да избегнат на фона на масовите съкращения.
"Щом се включат технологиите, рискът от клюки се засилва. Лошите неща могат да се случат много по-бързо.", допълва проф. МакАндрю. Дори в светлината на тези опасения много служители продължават да споделят информация и мнения, за да общуват и да са в течение на офисната политика с колегите си.
"Това е ефектът на лозата", обяснява Роналд Плакън, доцент по бизнес комуникации и мениджмънт в бизнес училището Tepper School of Business към университета Carnegie Mellon в Питсбърг. "В повечето организации търсенето на информация е по-голямо от предлагането: ако се говори за предстоящи уволнения, но ръководството мълчи, можете да очаквате клюките да запълнят празнината."
Но с нарастването на броя на служителите, които практикуват гъвкаво работно време, възможностите за клюки са по-малко - поне чрез традиционните средства.
"Не само че е по-малко вероятно хората да работят физически заедно, но и има по-малко възможности за наблюдение, когато работите дистанционно от лаптопа си. Сплетните на работното място може да са предизвикани от това, че седите на бюрото и виждате как някой колега неочаквано влиза в кабинета на шефа: "Има ли неприятности?", "Отива ли за повишение?". Този източник на клюки до голяма степен сега е изчезнал.", допълва професорът.
Въпреки този запушен поток от информация, много работници все още изпитват нужда от нея. При това те често се обръщат към същите средства, които използват на работа.
"Възможностите за клюки често са в Zoom и Slack", казва Елена Мартинеску, научен сътрудник във Vrije Universiteit Amsterdam. "Хората може да не работят в едно и също пространство, но все още имат нужда да споделят мисли и наблюдения и да търсят информация."
Но същите средства на работното място, които служителите използват, за да клюкарстват, могат да бъдат проследявани и от работодателите. Все повече шефове наблюдават работниците и чрез специален софтуер.
Според консултантската компания Gartner, 70% от големите американски работодатели ще използват инструменти за наблюдение през следващите две години. Понякога наричани "шефски софтуер", тези технологии могат да правят скрийншоти или да активират тайно уебкамерите на служителите.
Това означава, че клюките на работното място са не само по-сложни във виртуалната работна среда, но и по-рисковани.
"В сравнение с разговорите лице в лице, при които тонът на гласа и невербалните сигнали могат да подчертаят чувствителна информация, която не бива да се споделя, цифровите комуникации имат по-малко нюанси", казва проф. МакАндрю. "Дадено съобщение може лесно да бъде препратено, погрешно изтълкувано и видяно от непредвидена аудитория."
И въпреки че даден работник може да не загуби работата си за това, че се е изказал лошо за работодателя си, историята на едно пренебрежително съобщение може да има сериозни последици.
"В сравнение с клюките лице в лице, тук има следа на хартия - което улеснява работодателя да проследи и затруднява служителя да отрече. Подозирам, че уволнението не е изключено, но трябва да е много сериозно нарушение.", допълва проф. МакАндрю.
Дори в предимно хибридни и виртуални офис среди, много работници ще продължат да намират начин да клюкарстват, смятат експертите.
"Имаме вродено желание за информация, което няма да изчезне. А някои обичат да клюкарстват: те имат репутация на хора, които знаят какво се случва в компанията, като същевременно са дискретни и отговорно боравят с поверителна информация.", казва проф. МакАндрю.