В продължение на десетилетия холивудските сценаристи пишат научнофантастични сценарии, в които машините превземат света. Сега, посочва в свой материал Reuters, те се борят с роботите да не заемат техните работни места.

Гилдията на американските сценаристи (WGA) си поставя за цел да ограничи използването на изкуствен интелект (AI) при писането на филмови и телевизионни сценарии. Но холивудските студия, които се борят да се наложат на пазара на стрийминг услуги и да наваксат намаляващите приходи от реклама, отхвърлят тази идея, като заявяват, че са готови “за обсъждане на използването на нови технологии веднъж годишно”.

Спорът за употребата на изкуствен интелект е един от няколкото проблема, които накараха холивудските филмови и телевизионни сценаристи да обявят стачка в понеделник, отбелязвайки първото ефективно спиране на работата на американската кино и телевизионна индустрия от 15 години насам.

Въпреки че въпросът е една от последните точки, описани в плана за преговори на WGA, много от които са насочени към подобряване на възнагражденията в ерата на стрийминга, дебатът за ролята на AI в творческия процес ще определи бъдещето на развлекателната индустрия за десетилетия напред, категорични са от Reuters.

„Кръстникът“ на AI д-р Хинтън предупреждава за опасностите от технологията75-годишният д-р Джефри Хинтън обяви, че напуска Google, като каза, че сега съжалява за работата си
Сценаристът Джон Огъст, член на преговорния комитет на WGA, коментира, че сценаристите имат две основни опасения по отношение на изкуствения интелект.

"Не искаме нашите материали да захранват подобни платформи, а също така не искаме и да поправяме некадърните им първи чернови", категоричен е той.

В Холивуд изкуственият интелект помага за заличаване на бръчките от лицето, да се рисуват анимирани късометражни филми с помощта на Dall-E на OpenAI, който може да създава реалистични изображения, и за още много неща. А някои вече експериментират и със създаването на сценарии.

Последният бастион

"Проблемът тук изглежда е, че си мислехме, че творчеството само по себе си е последният бастион, червена линия, която ще спре машините да заменят нечия работа", казва Майк Сиймор, съосновател на Motus Lab към Университета в Сидни, който има опит във визуалните ефекти и изкуствения интелект и е консултирал няколко студия. По думите му AI може да помогне на сценаристите да преодолеят "феномена на празния лист хартия" и да им помогне при създаването на базовите диалози, върху които след това да бъдат добавяни нюанси.

Но също така технологията би могла да измести авторите на заден план.

"Това, което може да направи AI, е да избълва изкривено произведение", казва Уорън Лейт, сценарист и изпълнителен продуцент на сериалът на NBC "Закон и ред". "В резултат на това вместо да ви наемат да направите първа чернова, студията ви наемат да направите втората, за което се плаща по-малко. Искаме да пресечем тази практика още в зародиш."

Стачка на сценаристи парализира телевизионната и филмовата индустрияГилдията на сценаристите обяви ефективни стачни действия с искания за по-добри условия
Профсъюзът предлага продукт, генериран от система с изкуствен интелект като ChatGPT, да не може да се счита за "литературен материал" или "изходен материал" - термини, които вече са дефинирани в сценаристките договор.

На практика това означава, че ако изпълнителният директор на студиото връчи на сценарист сценарий, генериран от изкуствен интелект, за да го преработи, ще трябва да плати по-високата, а не по-ниската цена, предвидена за пренаписване или изглаждане на даден текст.

Профсъюзът твърди също така, че съществуващите сценарии не трябва да се използват за обучение на изкуствен интелект, тъй като това би отворило вратата за кражба на интелектуална собственост.

Главният преговарящ от страна на WGA Елън Стъцман казва, че някои членове на организацията дори вече са измислили нов термин за AI - "машини за плагиатство".

"Направихме разумно предложение, според което компаниите трябва да оставят настрана от бизнеса с писане на телевизионни и филмови сценарии AI и да не се опитват да заместват сценаристите с автоматизирани инструменти", казва тя.