Как инвестициите на технологичните компании вредят на околната среда?
Въпреки че технологичните компании обещават да намалят драстично парниковите емисии и много от тях вече изпълняват тези ангажименти, те все пак имат сериозни "грехове" по отношение на климатичните промени.
Със своите парични резерви и инвестиционни инструменти гигантите от Силициевата долина косвено финансират различни проекти, свързани с изкопаемите горива, се посочва в доклад, изготвен от организациите Climate Safe Lending Network, The Outdoor Policy Outfit и основаната от фамилията Рокфелер BankFWD.
Въпреки че технологичните компании предприемат стъпки за намаляване на замърсяването в рамките на собствените си операции и вериги за доставка, финансовите институции, с които оперират, все още насочват печалбите им в силно замърсяващи индустрии, се посочва в доклада, цитиран от The Verge.
Емисиите, свързани с тази финансова дейност, са толкова значителни, че всъщност далеч надвишават тези от вътрешните операции на компаниите от групата на Big Tech.
Този ефект върху околната среда обаче често остава извън фокуса на вниманието, защото обикновено не се включва в оценките на компаниите за техните собствени емисии. Но ако се вземат предвид и емисиите, свързани с инвестиционните операции на компаниите от ранга на Google, Meta и Microsoft и Salesforce, ръстът на въглеродния им отпечатък е с между 91% и 112%, се казва в доклада.
Проблемът произтича от това как банките използват средствата на своите клиенти. Когато компаниите поверяват на банките парите си, кредитните институции влагат тези пари в различни бизнеси. 60-те най-големи търговски и инвестиционни банки в света са инвестирали общо 4.6 трилиона долара в индустрията на изкопаемите горива от 2015 г. насам.
Всеки 1 милиард долара, които банките отпускат под формата на кредити за замърсяващите индустрии, е отговорен за замърсяване, сравнимо с годишните емисии от 27 398 превозни средства, смятат учените. Тези изчисления се основават на доклад от 2021 г., според който въглеродният интензитет на финансовия сектор на САЩ е приблизително еквивалентен на 126 000 метрични тона въглероден диоксид на всеки 1 милиард долара инвестиции.
Докладът за първи път оценява финансовите въглеродни отпечатъци на девет технологични и медийни компании - Google, Meta, Amazon, Apple, Microsoft, Salesforce, PayPal, Disney и Netflix. Информацията за паричните средства и инвестициите на всяка компания е от документите на американската Комисия по ценните книжа и борсите. След това авторите на доклада са съпоставили тези данни с установените норми за въглеродния интензитет за различни видове инвестиции, за да оценят отпечатъка на всяка компания.
Apple отчита 191 милиарда долара в брой и инвестиции през 2021 г. Докладът изчислява, че тези милиарди долари генерират близо 15 милиона метрични тона емисии, загряващи планетата. Обемът е три пъти по-голям от емисиите, генерирани от използването на всеки продукт на Apple в света през тази година, се посочва в доклада.
До 2030 г. Apple планира да намали собствените си емисии на въглероден диоксид със 75%. По пътя си към тази цел, компанията накара стотици свои доставчици да намалят собственото си замърсяване. Но компаниите, като Apple, които искат да имат положително въздействие върху изменението на климата, би трябвало да помислят за прилагането на същия натиск и върху банките, твърдят авторите на доклада.