След десетилетие очаквания Apple все още не е представила свой автомобил, докато някои от най-големите ѝ китайски конкуренти на пазара на смартфони се развиват по-бързо.


Въпреки че в средата на 2010 г. се появиха съобщения за интереса на Apple към производство на автомобили, компанията все още не е представила такива планове публично. През изминалата седмица Huawei и Xiaomi, чиито устройства се борят с iPhone за надмощие в Китай, пуснаха нови автомобили с усъвършенствани дигитални функции.

Целта на компаниите е да запазят своите клиенти на телефони ангажирани с високотехнологични превозни средства и да завладеят територията преди евентуалното навлизане на Apple в битката, пише The Wall Street Journal.


"Китайските гиганти в областта на смартфоните вече осъзнават важността на автомобилите, като правят интелигентни превозни средства преди очакваното лансиране на такива продукти от Apple", коментира Танг Джин, старши изследовател в Mizuho Bank.

Китай е водещ пазар за Apple и Tesla, на който се дължи около една пета от приходите на компаниите. Това е и страната, в която се продават по-голямата част от електрическите превозни средства в света, което я прави ориентир за глобалните тенденции.

Смартфон на колела: 5 нови функции, които ще променят автомобилитеАвтомобилите стават все по-функционални и усъвършенствани, действайки като смартфони

Последните технологични продукти показват, че представата на футуристите за бъдещето на превозните средства като смартфони на колела започва да се превръща в реалност. И докато производителите на смартфони навлизат в този сектор, китайският производител на електромобили NIO започна да продава телефони. В четвъртък Xiaomi, която миналата година достави около 150 млн. смартфона в световен мащаб, показа първия си автомобил - електрически седан.

На събитие в Пекин основателят на компанията Лей Джун заяви, че методът за отливане на каросерията е подобен на този на Tesla, както и че ще се използват чипове и компоненти от доставчици като Nvidia, Qualcomm и Bosch.

"Целта на Xiaomi е да създаде автомобил-мечта, който може да се конкурира с Porsche и Tesla", каза Лей. Той не посочи цената на електромобила, като добави, че ще са необходими няколко месеца, за да започнат доставките му.

Xiaomi представи първия си електромобил, ще се конкурира с Tesla и PorsсheSpeed Ultra ще се захранва с батерии от китайските пазарни лидери CAT и BYD

Два дни преди това, Huawei показа свои модели, включително електрически SUV, който планира да продава на цена от $70 000. В сравнение с това Model X на Tesla започва от около $100 000 в Китай.

На този фон Tesla намалява цените в Китай, но някои представители на индустрията предупреждават за изтъняване на маржовете на печалбата, тъй като все повече компании се насочват към този пазар.

"Мисля, че китайските автомобилни компании са изключително конкурентни", заяви главният изпълнителен директор на Tesla Елон Мъск на събитие на New York Times през ноември. "Към момента най-силната ни конкуренция е в Китай."

Как китайският EV шик хвана западните автопроизводители „спящи зад волана“Китайските производители на електромобили заплашват 100-годишната хегемония на традиционни западни автомобилни марки. Как започна всичко и как ще продължи?

Стратегията на Huawei за автомобилите отразява корените ѝ в областта на смартфоните и целта да поддържа клиентите си съсредоточени, докато са на път. Компанията не продава продуктите си с марката си, а по-скоро предлага своите модели на няколко утвърдени производители на автомобили.

Най-новият ѝ SUV, създаден в сътрудничество с китайския автомобилен производител Seres, следва модел от по-нисък клас, пуснат от дуото през септември с начална цена от $35 000. Seres заяви, че моделът е събрал над 100 000 поръчки с невъзвръщаеми депозити през първите два месеца и половина. За сравнение, Model Y на Tesla започва от $37 500 в Китай.

Как Илон Мъск влияе на съдбите на народите - с изключение на КитайКонтролът на Мъск върху ключови технологии го направи независим актьор на глобалната сцена. Неговата уязвимост към Китай обаче остава в сила

Xiaomi прилича на Huawei в разглеждането на автомобилите като изход от затруднено положение. След бързия растеж в Китай, както и в развиващите се пазари с евтини телефони, през последните години печалбата на Xiaomi спада. Компанията е притисната от други производители в по-ниския ценови сегмент.

Лей заяви, че иска да се насочи към по-високия клас и да се изправи срещу гигантите Apple, Samsung и Huawei в ключови технологии като чипове и роботика.

Ако има някакво успокоение за Apple в бързите пазарни промени, то е, че нейните доставчици в Китай и Тайван също се впускат в бизнеса с електромобили. Това предполага, че производителят на iPhone ще има готов достъп до партньори и технологии, ако някога реши да премине към тази индустрия.