12 големи града, в които колите скоро ще бъдат забранени

63698
12 големи града, в които колите скоро ще бъдат забранени

© Pixabay.com

Кметът на София Йорданка Фандъкова обещава, но все още се въздържа да въведе безплатен градски транспорт в столицата заради повишаването на нивата на замърсяване на въздуха в последните дни. Но някои големи градове в света вече вървят уверено към бъдеще без коли в централните си части.

В края на 2016 г. кметът на Мадрид Мануела Кармена потвърди плана си да прогони колите от центъра на испанската столица. Пред испанското радио Кадена Сер тя заяви, че главният булевард в Мадрид Гран Вия ще бъде достъпен само за велосипеди, автобуси и таксита.

Кармена се зарече да изпълни плана до края на мандата си през май 2019 г. Той е част от по-голям план за забрана на всички дизелови автомобили в Мадрид до 2025 г.

Властите и в други градове по света започнаха да обмислят начини за създаване на пространство за пешеходците и намаляване на въглеродните емисии от дизеловите коли. Business Insider изброява 12-те града, които оглавяват движението за бъдеще без автомобили.


1. Осло ще въведе забраната за автомобили до 2019 г.

Осло планира да въведе постоянна забрана за достъп на всички коли до центъра на града до 2019 г., шест години преди забраната да влезе в сила за цяла Норвегия. Норвежката столица ще инвестира значително в градски транспорт и ще замени 57 км пътища, които досега бяха доминирани от автомобили, с велоалеи.

“Фактът, че Осло предприема толкова бързи мерки, е окуражителен и мисля, че ще бъде вдъхновяващо, ако постигнат успех“, казва Пол Стийли Уайт, генерален директор на организацията Transportation Alternatives в Ню Йорк, която се бори за градове без автомобили.

2. Планираната забрана в Мадрид е дори по-обхватна

Мадрид планира да забрани автомобилите в радиус от 500 акра от центъра до 2020 г., като преустройва най-натоварените улици в града за пешеходци вместо за коли. Инициативата е част от плана на града за екологично придвижване, който цели да намали ежедневната употреба на автомобили от 29% на 23%.

Шофьорите, които не зпазват новите регулации, ще плащат глоба от поне 100 долара. Най-замърсяващите коли ще плащат повече за паркиране.

„В кварталите може да се постигне много с малка намеса“, казват Матеус Порто и Вероника Мартинес, които са архитекти от местната организация A Pie. “Смятаме, че независимо от това какво казва градският план за бъдещето на града, много неща могат да бъдат направени днес, ако има политическа воля“, допълват те.

3. Хората в Чънду ще могат да стигнат навсякъде за 15 минути или по-малко

Базираните в Хамбург архитекти Ейдриън Смит и Гордън Джил са проектирали нова жилищна зона за китайския град. Планът улеснява ходенето пеша за сметка на шофирането, като улиците са проектирани така, че хората да могат да стигнат навсякъде за 15 минути.

Кой е най-мръсният град в света? Жокер – не е Перник, нито Пекин Китайският град с най-мръсен въздух се нарежда едва на девета позиция в класация на Световната здравна организация

Макар че Чънду не забранява колите напълно, само половината от пътищата в града с население от 80 000 души ще позволяват автомобили. Първоначално компанията планирала това да се случи до 2020 г., но проблеми със зонирането забавят изпълнението на проекта.

4. Хамбург улеснява придвижването без кола

Германският град планира да превърне ходенето и карането на колело в доминиращ начин за придвижване. В идните две десетилетия Хамбург ще намали броя на колите, като позволява само на пешеходци и велосипеди достъп до някои зони.

Проектът призовава за създаването на „зелена мрежа“ на свързани пространства, до които хората могат да стигат без автомобили. До 2035 г. мрежата ще покрива 40% от Хамбург и ще включва паркове, детски площадки, спортни игрища и гробища.

5. Велосипедите продължават да доминират по пътищата на Копенхаген

Днес над половината от населението на Копенхаген ходи с колело на работа всеки ден благодарение на усилията на властите в града да въведат зони само за пешеходци. Те започват още през 60-те години на миналия век.

Сега датската столица разполага с над 320 км велоалеи и има един от най-ниските проценти на собственост на коли в Европа.

Последната цел е да се изгради супермагистрала за колела, която ще обхваща и предградията. Първият от планираните 28 пътища беше открит през 2014 г., а още 11 ще бъдат довършени до 2018 г. Градът си поставя за цел да се освободи напълно от въглеродните емисии до 2025 г.

6. Париж ще забрани дизеловите автомобили и ще удвои велоалеите

Когато Париж забрани колите с 11-цифрови табели за един ден през 2014 г., замърсяването намаля с 30 на сто. Сега градът иска да спре изцяло достъпа на колите до градския център.

Считано от юли 2016 г., всички шофьори на автомобили, произведени преди 1997 г., нямат право да шофират в градския център в работните дни. Ако го направят, ще бъдат глобени, въпреки че имат свободен достъп през уикендите.

Кметът на Париж планира също да удвои велоалеите и да ограничи определени улици само за електрически коли до 2020 г. Френската столица продължава да полага по-малки, краткосрочни усилия за намаляване на вредните емисии. Първият ден без автомобили в Париж беше пред 2015 г., а през май 2016 г. беше въведено правилото за недели без коли.

Българският бизнес

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Коментари

Eva
# 0
12:02 | 6 February 2017
100 $ глоба в Мадрид? И от кога са в долари :D
Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg