Amazon оглави нова класация за най-скъпите компании в света през 2023 г.

Нейната ѝ стойност се оценява на 299,28 млрд. долара, въпреки че през изминалата година е намаляла с 51 млрд. долара, отбелязва Euronews.

В проучване, публикувано от изданието за финансови анализи TradingPedia, американският гигант в електронната търговия се изкачва в класацията и изпреварва миналогодишния първенец Apple, който загуби 16% от стойността си до 297,51 млрд. долара.

Google заема трето място, като увеличава стойността си с почти 18 млрд. долара спрямо миналата година и достига 231,38 млрд. долара.

Логично, САЩ са най-представената страна в Топ 20 на класацията, като съставляват половината от включените в нея компании на обща стойност около 1,5 трилиона долара.

Най-голямата неамериканска компания е южнокорейската технологична компания Samsung, която заема шесто място с 99,66 млрд. долара.

Европа присъства само два пъти в Топ 20, като и в двата случая това се дължи на Германия: Стойността на Deutsche Telekom от 62,93 млрд. долара я поставя на 11-о място, а компанията за луксозни автомобили Mercedez-Benz е на 16-о място с 58,8 млрд. долара.

И все пак, въпреки ограниченото си присъствие, европейските държави и компании са силно застъпени в по-широкото проучване на TradingPedia. Изданието установява, че само 30 от 195 държави имат марки в световния списък на 500-те най-големи компании, като почти половината от тях (14) са европейски.

Монопол върху големите брандове

САЩ и Китай са категорични лидери на световната сцена, като на тях се падат съответно 202 и 79 от 500-те най-големи марки.

При разглеждане на Топ 100 повече от половината (53) са от САЩ, а 22 са от Китай.

Германия има седем марки в Топ 100, следвана от Япония с шест, Южна Корея с четири и Обединеното кралство с три.

Кои са най-големите индустрии

Когато се разглеждат индустриите като цяло, банковото дело доминира, според TradingPedia: около 14,2% от всички марки в топ 500 са компании за банкови и финансови услуги, а 10% са в търговията на дребно.

Въпреки това, когато се разглежда общата стойност, технологиите и търговията на дребно излизат начело, като технологичните брандове представляват около 13,4% от общата стойност на 500-те най-големи компании, а търговските - 13,2%.

Не всяка страна има капацитета да създаде голяма търговска марка, а по-големите икономики обикновено имат предимство в това отношение.

Въпреки това световно признати марки могат да се появят в различни краища на света, а в някои случаи по-малките икономики успяват да създадат известни марки противно на всички очаквания: Финландските телефони Nokia и мексиканската бира Corona са само две от тях.