50-те най-здравословни храни в света (част 1)

51708
50-те най-здравословни храни в света (част 1)

 

 

 


 

 

Грейпфрут

 

От другите цитрусови плодове грейпфрутът се различава с това, че е хибрид между портокал и помело. Както всички цитруси, грейпфрутът съдържа важни за човешкия организъм полезни вещества.

Той е богат на важни витамини B2, С, Е, провитамин А - каротин, калций, калий, фибри, органични киселини и етерични масла.

В един голям грейпфрут има 53 калории.

Мандарини

 

Мандарините са по-богати на антиоксиданти от портокалите.

Те са едни от най-безценните представители на семейство цитрусови, защото освен големи количества витамин С, те съдържат и голям запас от витамин D, който има антирахитно действие, както и витамин К, който осигурява еластичността на кръвоносните съдове.

В мандарините никога няма нитрати.

Авокадо

Биохимичният състав на авокадото напомня повече на ядки, отколкото на плод. Авокадото осигурява на организма протеини в количество, което спокойно може да замести месото и сиренето в дневното хранене на човек.

Авокадото е добър източник на желязо, цинк, калий и магнезий, на витамини В1, В2, В6, А, РР, Е. В 100 грама авокадо се съдържат 218 калории.

Домати

Доматите са богати на фибри, витамини, минерали и фитонутриенти. Те са отличен източник на витамини В6, С и К, бета каротин, биотин, ниацин, калий, фосфор, калций, желязо, цинк и селен, както и на много органични киселини като лимонена и ябълчна киселина, които определят характерния вкус на домата.

Поради високото си съдържание на антиоксиданти, органични киселини и други основни хранителни вещества, доматът е истински еликсир на здравето.

Патладжан

Само 100 грама от този чудесен зеленчук съдържат над 80 полезни хранителни вещества. Макар и в ниски концентрации, те компенсират с огромно разнообразие.

В тези 100 грама, спрямо Ориентировъчния дневен прием (ОДП) на Световната здравна организация, се намират: фибри - 11% от ОДП; манган - 10%; молибден - 5%; калий - 5%; фолиати - 5%; витамин К - 3%; триптофан - 3%; витамин С - 3%; магнезий - 3%; мед - 4%; калории - 1%;

Швейцарско цвекло

Швейцарското цвекло е висок и зелен листен зеленчук с плътно хрупкаво стебло с бяла, червена или жълта окраска и с широки фуниевидни листа.

То е от същото семейство на цвеклото и спанака и има аналогичен вкусов профил- характерната горчивина на цвеклото и лекия солен вкус на спаначените листа. И листата, и стъблото му са ядивни.

Швейцарското цвекло е богат източник на витамин К, витамин А, витамин С, магнезий, манган, калий, желязо, витамин Е, диетични фибри, мед, калций, витамин В2 и В6, протеини и др.

Гъби

Ядливите гъби са служели за храна на човека още от древни времена. Древногръцкият учен Теофраст, живял през 370-285 г. пр.н.е., описва в трудовете си печурката, трюфелите и много други гъби.

Те се консумират основно заради хранителната им стойност, която е сходна с тази на зеленчуците и продуктите от животински произход.

Подобно на плодовете и зеленчуците, те съдържат голямо количество вода - около 84-92% и сухо вещество - около 8-16%.

Богати са на белтъчини, минерални соли, мазнини, витамини (B1, РР, D и А) и други вещества, и по своите вкусови качества заемат едно от първите места между храните от растителен произход.

Българският бизнес

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Коментари

vat
# 0
15:04 | 28 April 2015
На рибата май не и е мястото сред плодовете и зеленчуците?
Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg