Парите говорят, а тихият лукс шепти: Културните трендове на годината
Едва ли светът ще може да забрави скоро ужасяващата пандемия от Covid-19, но 2023 г. е годината, в която Световната здравна организация обяви, че инфекцията вече не е "извънредна ситуация за общественото здраве от международно значение".
Освободени от страха, локдауните и принудителните ограничения, хората започнаха да харчат спестяванията си за преживявания, което се оказа добра новина за изкуството, модата и културата. Секторът реагира по творчески начин, създавайки нови трендове и тенденции.
CNN oбобщава кои от тях завладяха духа на времето през последните 12 месеца.
Who run the world? Girls
Двигателят на културната икономика задвижиха две от най-успешните жени в музикалната индустрия: Бионсе и Тейлър Суифт.
Турнето "The Eras Tour" на втората стана първото с приходи от над 1 милиард долара.
Търсенето на билети беше толкова голямо, че организаторите в Сингапур например, съобщиха, че над 22 милиона души са се регистрирали за предварителната продажба, а повече от един милион са чакали на онлайн опашка.
Глобалната лудост катапултира 34-годишната изпълнителка във вселената на в мегазвездите и дори предизвика изслушване в Конгреса на САЩ относно липсата на конкуренция в индустрията за продажба на билети, след като Ticketmaster не успя да обработи поръчките за билети.
Турнето на Суифт промени туристическата индустрия, като хотелите изпитаха рязко нарастване на търсенето, а авиокомпаниите добавиха допълнителни места около датите на концертите ѝ.
Междувременно турнето на Бионсе "Ренесанс" добави повече от 4,5 млрд. долара към икономиката на САЩ, според анализ на разходите от изследователската компания QuestionPro.
Икономист от датската банка Danske обвини звездата, че е допринесла за инфлационните проблеми на Швеция, след като решението ѝ за 56 концерта в Стокхолм доведе до рязко повишаване на цените на хотелите и ресторантите в града.
"Барбенхаймер" разби боксофисите
"Барби" на Грета Гъруиг отприщи покупателната способност на жените, които съставляваха приблизително две трети от публиката на филма.
Едновременната премиера на "Опенхаймер" на Universal Pictures доведе до голямо съперничество между студията (или до взаимноизгодна рекламна кампания) и до „събуждане“ на американските киномани.
Яркият контраст между дръзкия феминистки поглед към розовия свят на Барби и потресаващата история на бащата на атомната бомба вдъхнови някои от най-добрите мемета, шеги и пародии на годината, както и предизвикателството "Барбенхаймер", при което киноманите се опитаха да гледат филмите един след друг в един ден.
Феноменът превърна и двата филма във вайръл сензации и създаде шум, който доведе до повече от 2,3 милиарда долара приходи в световния бокс офис, а "Барби" стана най-касовият филм в 100-годишната история на Warner Bros.
Най-големите модни конгломерати станаха още по-големи
Конгломератите контролират огромни части от модната индустрия и през тази година продължиха да затягат хватката си върху пазара на луксозни стоки, който възлиза на 1,6 трилиона долара.
Според данните от март 2023 г. на Savigny Luxury Index, общ пазарен индекс за измерване, публикуван от групата за управление на благосъстоянието Savigny Partners, LVMH, Kering и Richemont притежават общо 62% от пазара на луксозна мода.
Това лято компанията майка на Coach и Kate Spade - Tapestry се сля със собственика на Versace и Michael Kors - Capri в сделка за 8,5 млрд. долара.
Междувременно LVMH, която притежава Louis Vuitton, Givenchy, Christian Dior и Fendi, наред с много други, стана първата европейска компания, чиято пазарна стойност надхвърли 500 млрд. долара през април.
В другия край на пазара реалността на управлението на независими модни марки от висок клас се усещаше все по-мрачна, като самофинансиращите се дизайнери бяха изправени пред ожесточена конкуренция, а младите, признати в бранша таланти се оказаха неспособни да поддържат своите марки.
Парите говорят, а "тихият лукс" шепти
2023 г. беше обявена за годината на "тихия лукс".
Идеята, че богатството трябва да шепти, а не да крещи, беше отразена в нов вид семпъл лайфстайл - на модните подиуми и извън тях, който съобщава за статута на дадена личност без нуждата от крещящи лога или открита демонстрация на финансово състояние.
Сериалът на HBO "Наследници" спомогна за извеждането на преден план на тенденцията, като ултрабогатите персонажи често избираха изчистени облекла и тоалети.
Стилният, но невзрачен гардероб на Гуинет Палтроу в съдебната зала също предизвика повече заглавия в медиите, отколкото ски инцидентът, за който звездата беше подложена на съдебен процес.
Prada представи новата си колекция мъжки облекла като "преосмисляне на простите неща", а култовата дизайнерка Фийби Фило стартира дългоочаквания си едноименен лейбъл с дебютна колекция, отличаваща се със сдържана елегантност.
Навсякъде другаде тенденцията, която не бива да се бърка с минимализма, обхваща часовници, аксесоари и дори хотели (като новият Chopard в сърцето на Париж).
Стачките парализираха Холивуд – и червения килим
В продължение на почти четири месеца Холивуд стачкуваше, тъй като актьорите настояваха за увеличаване на възнагражденията, които рязко намаляха в ерата на стрийминг услугите. Бюрото за трудова статистика на САЩ съобщи, че миналата година актьорите са получавали средно по 27,73 долара на час и отбеляза, че на много от тях не се плаща целогодишно.
Сценаристите също стачкуваха, което доведе до спиране на филмови и телевизионни продукции.
Церемониите по връчване на награди бяха намалени или отложени, което доведе до необичайно вяло отразяване на червените килими. И макар това да беше лоша новина за гримьорите и стилистите на знаменитости, които загубиха основен източник на доходите си, тя даде възможност на инфлуенсърите и моделите да влязат в светлината на прожекторите, освободена от филмовите звезди.
През ноември профсъюзът на актьорите SAG-AFTRA най-накрая постигна споразумение с големите студия. То ще изтече през май 2026 г. и включва увеличение на заплатите, по-дългосрочна заетост, по-добри обезщетения, гаранции за авторските права и защита срещу използването на изкуствен интелект от страна на студията - друг основен спорен въпрос както за актьорите, така и за сценаристите.
AI – кошмарът на авторите
Сценаристите и актьорите не са единствените, които се притесняват, че изкуственият интелект излага на риск препитанието им.
Автори като Джордж Р. Р. Мартин и Джон Гришам се присъединиха към колективен иск срещу OpenAI, компанията, която стои зад ChatGPT, заявявайки, че тя е използвала произведения, защитени с авторски права, докато е обучавала системите си да създават реакции, по-близки до човешките.
Над 10 000 автори, сред които Джеймс Патерсън, Роксан Гей и Маргарет Атууд, също подписаха отворено писмо, в което призоваха лидерите в областта на изкуствения интелект да получават съгласие от авторите, когато използват техни произведения за обучение на големи езикови модели и да ги компенсират справедливо за това.
Други области също се сблъскаха с конкуренцията на новите технологии - през април изображение, генерирано от AI спечели Световната награда за фотография на Sony.
Но много творци прегърнаха потенциала на разработките - от първия японски комикс за манга, генериран от изкуствен интелект, до цели модни колекции, създадени с помощта на технологията.
NFT достигна ново дъно
Ако драматичното покачване и спадане на цените на NFT беше сред най-големите истории на 2022 г., тази година предложи по-отрезвяващи дългосрочни реалности за ентусиастите на токени.
През април инвеститорите осъдиха създателите на Bored Ape NFTs, Yuga Labs и други, за "подвеждащо" промотиране на токените и изкуствено завишаване на цените им. (По онова време компанията заяви пред CNN, че твърденията са "напълно неоснователни или фактически необосновани").
Футболната звезда Кристиано Роналдо също е изправен пред колективен иск на стойност 1 млрд. долара заради популяризирането на криптоборсата Binance, включително продажбата на NFT на самия него.
Федерално жури в Ню Йорк установи, че NFT версиите на известните чанти Birkin на Hermes нарушават правата върху търговската марка на луксозната къща.
С повишаването на цените на Биткойн през последните месеци обаче някои криптоанализатори изразиха надежда, че "зимата на NFT" може би най-накрая е към своя край.
Тиари, транссексуални, "Мис Вселена"
Независимо какво място заема конкурсът "Мис Вселена" в съвременната епоха, тазгодишният предизвика повече дискусии, отколкото който и да е друг в последно време.
Като победа за приобщаването на ЛГБТ в конкурса за първи път участваха две транссексуални жени – Марина Мачете и Рики Коле бяха избрани да представят съответно Португалия и Нидерландия.
Триумфът се превърна в сътресение само няколко дни преди финала в Салвадор, когато собственикът на "Мис Вселена", JKN Global Group, подаде молба за обявяване в несъстоятелност.
Мътни води за аукционните къщи
На тазгодишните търгове бяха предложени някои скъпи предмети, макар че само два от тях достигнаха свещената деветцифрена сума: Шедьовърът на Пикасо, озаглавен "Femme à la montre", който достигна повече от 139 млн. долара и се превърна във втората най-ценна творба на испанския художник, продавана някога на търг и последният портрет на Густав Климт, който стана най-скъпото произведение на изкуството, продавано някога на европейски търг, когато достигна равностойността на 108 млн. долара в Лондон.
Като цяло обаче продажбите бяха слаби. Christie's например отчете спад с 2,2 млрд. долара спрямо 2023 г., а Philips отбеляза спад от почти 40% през първата половина на годината в сравнение със същия период на миналата.
Подобно на музеите, аукционните къщи също се сблъскват с проверки за произхода на предметите, които преминават през вратите им.
През септември Christie's отмени продажбата на бижута, собственост на покойната милиардерка Хайди Хортен, след като еврейски правозащитни групи и организации за защита на човешките права изразиха опасения, че съпругът ѝ е натрупал семейното им богатство чрез придобиване на еврейски фабрики, продадени под натиск в нацистка Германия.