Как бумът в търговията със стари кораби подхранва глобалната инфлация

917
Как бумът в търговията със стари кораби подхранва глобалната инфлация

© Pixabay

Корабните компании превръщат купчини ръжда в златни мини. Това е нещо като съвременна алхимия, която може да подхрани така или иначе бурната инфлация за години напред, пише Ройтерс.

Смущенията в световната търговия, причинени от пандемията от COVID-19, както и недостигът на нови товарни плавателни съдове, тласнаха цената на корабните превози до рекордно високи нива.

Възползвайки се от този бум, корабните фирми сключват дългосрочни лизингови договори за три до четири години напред, което означава, че потребителите вероятно ще продължат да плащат повече за тези услуги, докато влязат в експлоатация стотиците изграждащи се в момента нови кораби.


В същото време цените на старите плвателни съдове също чупят рекорди. Типичен пример за това е средният товарен кораб Synergy Oakland, плаващ под кипърски флаг, който може да превозва около 4200 контейнера.

Гръцката фирма Euroseas го купи през 2019 г. за 10 милиона долара, когато плавателният съд вече беше на 10 години. На фона на хаоса в корабния бизнес миналата година, компанията натрупа приходи от 21 милиона долара за малко над 100 дни.

След това корабът изпълни и краткосрочен чартър, спечелвайки още около 10 милиона долара в рамките на два месеца, преди да бъде отдаден на четиригодишен лизинг за 61 милиона долара през май. Само лизингът представлява шесткратна възвръщаемост на покупната му цена преди три години.

„Това беше почти перфектно изпълнение на един нарастващ пазар. Не сме виждали нещо подобно в историята на контейнерните превози“, коментира пред Ройтерс главният административен директор на корабната фирма Симеон Париарос.

Световният флот от контейнерни кораби продължава да увеличава капацитета си, отчитайки ръст от 2.9% през 2020 г. след нарастването с 4% през 2019 г. и с 5.6% през 2018 г., по данни на консултантската компания Clarksons Research.

Налице са няколко фактора, които заедно допринесоха за кризата в корабоплаването и поскъпването на превозите - нарастването на търсенето на потребителски стоки по време на локдауните, задръстванията в пристанищата, които задържаха корабите за по-дълго от очакваното, както и забавянето на корабостроителната индустрия, отчасти поради несигурността дали корабите ще спазват новите екологични правила.

Капацитетът на контейнерите е скочил с 4.5% миналата година, главно защото остарели кораби, които обикновено отиват за скрап, продължават да плават. Но това все още не е достатъчно, за "охлаждането" на цените.

Войната може да размести глобалната търговия. Кои са печеливши и губещи?Първо беше пандемията. След това започна войната между Русия и Украйна. При две големи глобални кризи една след друга, в крайна сметка, може да се стигне до трайни промени във веригите на доставки и търговията, предупреждават експерти


Анализ на Ройтерс, включващ повече от 30 частни сделки, завършени през последните шест месеца, показва, че собствениците на кораби отдават на лизинг плавателни съдове на дългосрочни чартъри на рекордни цени, за да се възползват от възходящия тренд на пазара.

През май разходите за корабен превоз на контейнерни пратки нараснаха с невероятните 30.1%, което е рекордно месечно увеличение, според индекса на Xeneta.

А увеличаването на цените на транспорта вече допринася за поскъпването на всичко - от колите втора употреба, през масите за хранене, до велосипедите. И по всяка вероятност болката за потребителите ще продължи още известно време, смятат експертите.

Международният валутен фонд изчислява, че бумът на контейнерните превози през 2021 г. е генерирал 1.5 процентни пункта от глобалното покачване на цените тази година, или около една четвърт от общата инфлация в САЩ.

„Влиянието на разходите за доставка върху инфлацията е голямо и с широк обхват, като засяга страните по целия свят“, коментира икономистът на МВФ Ян Кариер-Суалоу.

Но докато по-високите цени на храните и петрола, в резултат на руската окупация на Украйна се отразяват на потребителските цени в рамките на два месеца, за да се почувстват пълните ефекти от разходите за контейнерни превози може да отнеме до една година, казва още той.

Освен това, огнищата на COVID-19 все още нарушават работата на пристанищата в Китай и докато големите корабни фирми са поръчали рекорден обем нови, свръхголеми контейнерни кораби, повечето от тях няма да влязат в експлоатазия до следващата година или дори до 2024 г.

„Настоящите високи транспортни тарифи ще продължат да оказват натиск върху потребителските цени до 2023 г.“, казва ръководителят на търговската логистика на Конференцията на ООН за търговия и развитие Ян Хофман.

Най-големият риск за световната икономика, за който никой не говориАнализатори предупреждават, че инвеститорите не оценяват правилно колко сериозни могат да са последствията за света от продължителни мерки за изолация в Китай


Корабът Navios Spring, който в момента плава от Калифорния до Китай, беше нает за три години през януари за 60 000 долара на ден - седемкратно увеличение спрямо ставката от 8 250 долара на ден, върху която се е таксувал преди две години, според данни на корабни брокери, цитирани от Ройтерс.

Корабът, плаващ под флага на Маршаловите острови и построен през 2007 г., струва на първоначалните си собственици 42 милиона долара. Той ще спечели 65.7 милиона долара за продължителността на тригодишната сделка.

Navios Amarillo, който също е собственост на Navios Maritime Partners, е резервиран за чартъри чак до януари 2028 г., когато ще навърши 21 години. Корабът ще спечели 75 милиона долара само от тази сделка, или много повече от цената си като нов (51 милиона долара).

Индустрията на контейнерните превози като цяло генерира умопомрачителна печалба от 59,3 милиарда долара през първото тримесечие на тази година, казва експертът по корабоплаване Джон Маккаун. За сравнение, за същия период на миналата година тя бе 19.1 милиарда долара.

„Превозвачите са победители и значителният ръст на печалбите се финансира от по-високите цени за всички продукти, които се движат с контейнерни кораби“, коментира той.

Датската Maersk, която е вторият по големина корабен превозвач в света с пазарен дял от почти 17%, отчете рекордна печалби през първите три месеца на 2022 г. Приходите скочиха с 55% до 19.3 милиарда долара

Базираната в Женева Mediterranean Shipping Company, която изпревари Maersk и вече е най-голямата корабна компания света тази година, все още не е публикувала финансовите си резултати.

Президентът на САЩ Джо Байдън каза по-рано този месец, че Конгресът трябва да наложи мери срещу безобразните цени, налагани от корабните компании, които контролират пазара.

Maersk, от своя страна, коментираха, че финансовите резултати на компанията се дължат на изключителните пазарни условия и затрудненията с доставките в Съединените щати, добавяйки, че са инвестирали милиарди в подобряването на американските пристанищни операции и логистика.

Някои от големите корабни компании използват печалбите си, за да купуват обявените за продажба товарни кораби на невероятни цени, което от своя страна ще допринесе за запазване на високите тарифи и ще подхранва инфлацията, смятат анализаторите.

Защо руските петролни танкери изчезват от радарите?Руската инвазия в Украйна превърна страната в парий на световния енергиен пазар. Сега обаче има признаци, че руската енергия привлича интерес от потенциални купувачи, или поне на тъмно


Миналата година бяха продадени рекордните 503 контейнерни кораба втора употреба, което се равнява на 7% от световния флот. Други 108 са продадени през първите пет месеца на 2022 г.

MSC, например, е закупила 200 контейнерни кораба втора употреба от август 2020 г. насам.

И тъй като през тази година няма бракувани контейнерни кораби, средната възраст на тези плавателни съдове се е повишила до 13.9 години в сравнение с 11 години през 2017 г., по данни на Clarksons Research.

Това означава, че товарните кораби, които са на 10 или 15 години - възраст, на която са били бракувани преди пандемията, сега струват до 10 пъти повече, показват данните за продажбите.

MSC купи товарния кораб Xin Feng Yang Pu, плаващ под либерийски флаг, за 70 милиона долара миналия месец. Същият кораб е продаден за 7 милиона долара през 2007 г.

Все пак има признаци, че бумът може да приключи през следващите година-две, когато много от морските гиганти, поръчани от големите компании, влязат в експлоатация.

През 2021 г. бяха поръчани рекордните 555 контейнерни кораба на стойност 42.5 милиарда долара, а още 208 кораба на стойност 18.4 милиарда долара са резервирани досега през 2022 г., според Световния съвет за корабоплаване.

Някои от тези плавателни съдове ще бъдат сред най-големите контейнерни кораби, строени някога, с дължина 400 метра и подобни по размер на Ever Given - товарният кораб, който блокира Суецкия канал миналата година.

Maersk коментира пред Reuters, че през последната година е поръчал 12 нови големи контейнерни кораба, които са почти четири пъти по-големи от Synergy Oakland.

Ако пристанищата и веригите за доставки започнат да работят както преди пандемията, притокът на нови плавателни съдове може да намали цените на доставките, смята анализаторът на Xeneta Питър Санд.
 

Българският бизнес

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg