Андрю Дей знае от личен опит колко пристрастяващи могат да бъдат компютърните игри.

"Аз имам един от онези ужасни характери, че ако отворя игра, която намеря, преди да разбера къде съм, ще съм прекарал десетки часове, играейки на нея," казва пред BBC 56-годишният Дей.

"През 2013 г. бях на почивка. Лежах до басейна и не правех нищо. Затова взех телефона и започнах да играя Candy Crush.

Това беше през юни. На следващата година трябваше в новогодишните обещания да включа отказването от играта, защото губех прекалено много време с нея. Така че трябва да внимавам."

Дей е главен изпълнителен директор на ирландската компания Keywords Studios. Дори и ако сте запален почитател на игрите, може да не сте чували за базираната в Дъблин компания.

Тя обаче помага за популяризирането на много от най-известните игри в света - от Fortnite през Clash of Clans, League of Legends до Assassin's Creed.

"Пълният списък с игрите, по които сме работили, е леко безкраен," казва той.

Keywords има 7 500 служители в 59 офиси по цял свят - от Монреал до Токио, а през 2019 г. приходите й са в размер на 326.5 млн. евро.

Компанията остава под радара, защото не пуска игри под свое име.

Вместо това тя бива наемана от най-големите компании за игри в света, за да им помага да създават своите продукти.

Sony показа новата си игрална конзола PlayStation 5От компанията обявиха и имената на някои от игрите за нея

Компанията прави всичко - от производството на цели игри до части от тях, или пък се занимава с преноса им от една платформа на друга, като например прави възможно игра за Xbox да работи и на PlayStation.

В други случаи пък проектира и създава визуалните аспекти на една игра, или всичко, което виждате, като героите, сградите, оръжията. "Всичко това са дигитални активи, те се създават от творци, а ние сме най-големият доставчик на изкуство за видео игри в света," казва Дей.

Освен това Keywords предлага тестване на почти готови игри, с цел проверка дали работят както трябва. Компанията също така разполага с аудио студио, където известни и не толкова известни актьори озвучават игри, а впоследствие компанията добавя музика и звукови ефекти.

Нещо повече, компанията е най-големият доставчик на преводни услуги за игри, като превежда игри на над 50 езика.

След като една игра бъде пусната на пазара, Keywords разполага със служители, които осигуряват поддръжка от името на клиент. Така че, ако се обадите на компания за игри и искате помощ, за да стигнете до следващото ниво, може, всъщност, да ви свържат със служител на Keywords.

Това е огромна работа за Дей и макар коронавирусът временно да му е наложил ограничения, той казва, че обикновено прекарва половината си време в пътуване по света.

Сега е доста различно от скромното начало на Keywords през 1998 г., когато Джорджо Гуастала - приятел на Дей, създава малка компания в Дъблин, която предлага преводни услуги на доставчици на бизнес софтуер.

Компанията се разраства бавно, докато Дей е помолен да се присъедини и да я оглави през 2009 г., като дотогава тя вече се занимава единствено с игри.

"Той ме молеше от много години, защото смяташе, че мога да помогна на бизнеса да расте," казва Дей. "Тогава в офиса в Дъблин имаше едва 50 служители."

Дей е роден и е израснал в Южна Африка. Мести се със семейството си във Великобритания, когато е на 16 г. След като получава диплома по мениджмънт от Брадфордския университет, се занимава с различни неща.

Започва работа за Rothmans, преди да се насочи към сферата на сливанията и придобиванията в редица индустрии, а най-накрая се специализира в сферата на технологиите.

Планът на Дей за Keywords бил за голямо разрастване, подпомогнато от придобиването на компании, което би й позволило да разшири набора от услуги, които предлага на компаниите за игри. Присъединяването му към бизнеса също така съвпада с огромния ръст в популярността на компютърните игри през последното десетилетие.

За да ускори ръста и придобиванията през 2013 г., Дей листва Keywords на алтернативния пазар на Лондонската стокова фондова борса, където набира 30 млн. паунда.

Под ръководството на Дей Keywords осъществява над 40 придобивания и в момента е клиент на 23 от водещите 25 компании за видео игри, както и на всичките 10 разработчици на мобилни игри, казва Патрик О‘Донъл от Goodbody.

Всичките тези компании използват Keywords, защото за тях е по-евтино и удобно да възлагат работата, отколкото да поддържат много по-голям брой служители.

Дей твърди, че Keywords няма планове да пуска игри под собственото си име или - както той се изразява, "да хапе ръката, която я храни".

Вместо това той смята, че компанията ще се разрасне дотолкова, че ще генерира годишни продажби от 1 млрд. евро поради нарастващото търсене от страна на гейминг индустрията, която има приходи от над 159 млрд. долара годишно.

Той обаче все още внимава, когато играе. "Трудно ме е да оставя каквато и да е игра. Искам да я завърша, да мина на следващото ниво. Ако пък играя едно и също ниво, искам да съм по-бърз, да скачам по-високо или да хващам повече монети. Доста тъжно, но това ми харесва."