Илон Мъск коментира в свой стил вълната от стачки, фокусирани върху сервизите на Tesla в Швеция, докато още работници се изправят срещу производителя на електрически автомобили в битка за спасяване на синдикалния модел на скандинавската страна, водена от профсъюза IF Metall.

В отговор на публикация за вторични стачки от страна на шведските пощенски служби, които пречат на достигането на регистрационните табели до новите електромобили Tesla, технологичният милиардер и главен изпълнителен директор на компанията изрази чувствата си, като написа в X: „Това е лудост“.

IF Metall, който има повече от 300 000 членове в шведската индустрия, заяви, че „ще продължи със стачките толкова дълго, колкото е необходимо“. Профсъюзът предприе действия, след като Tesla отказа да подпише колективен договор с членовете му, припомня The Guardian.

Колективните договори обхващат различни условия, включително заплата, пенсия, работно време и почивки. Те означават, че на теория не държавата, а синдикатите и работодателите регулират пазара на труда, и се разглеждат като крайъгълен камък на модела на пазара на труда в Швеция.

Блокадата на Tesla в Швеция се разраства в „екзистенциална битка“Швеция е петият по големина пазар на Tesla в Европа. Конфликтът е най-голямата синдикална акция, с която компанията се е сблъсквала по света

Въпреки че членството в синдикатите в Швеция е намаляло през последните десетилетия, много работници все още са в тях, като около девет от 10 служители имат колективни споразумения.

Стачката срещу Tesla привлече осем други синдиката и заплашва да се разпространи в съседна Норвегия, където Обединената федерация на профсъюзите, най-големият синдикат в частния сектор в страната, заяви, че е готов да прояви съпричастност.

Мари Нилсон, председател на IF Metall, казва, че стачката не е само борба за работниците, обслужващи сервизите на Tesla, но и за защита на шведския профсъюзен модел. „Ако позволим на компании като Tesla да работят без колективен договор, това ще бъде последвано от други международни компании в други индустрии“, коментира тя. „Може да отнеме много време, но ще продължим толкова дълго, колкото е необходимо.“

Шведските пристанища заплашват да блокират влизането на Tesla в странатаTesla не успява да спазва шведските трудови правила, твърдят синдикатите

Стачката получи подкрепа от транспортни и пристанищни работници, които отказаха да разтоварват електромобили Tesla на всички шведски пристанища. Електротехници отказват да извършат обслужване или ремонт в сервизите на Tesla, както и на зарядните станции. В протестите се включват и бояджии и пощенски служители, които спират да разпространяват пратки до Tesla.

Действията на синдикатите изглежда оказват влияние върху други бизнеси. Малко след началото на стачката срещу Tesla, шведската компания за глобални плащания Klarna подписа колективен договор, предотвратявайки планирана стачка в централата си в Стокхолм, посочва The Guardian.

Съоснователят и главен изпълнителен директор на Klarna, Себастиан Семятковски, коментира: „Убеден съм, че ще се възползваме от това споразумение и че Klarna може да допринесе за укрепването на шведския модел отвътре.“

Някои коментатори предполагат, че това може да повлияе и на Spotify, след като компанията за стрийминг по-рано тази година се оттегли от преговорите за колективен договор, заявявайки, че не вярва, че това би „добавило значителна стойност“ за служителите.