Две момчета преди и след микрофона: Как Acquired стана любимият подкаст в света на бизнеса?
Бен Гилбърт и Дейвид Розентал привличат слушателите със способността си да изследват компаниите достатъчно дълбоко и да превръщат бизнес казуси в завладяващо съдържание
От Силициевата долина през Уолстрийт до европейските почитатели на добрите бизнес истории и стратегии – все повече хора са обсебени от подкаста Acquired.
Водещи на четиричасовите епизоди, които излизат веднъж месечно, са Бен Гилбърт и Дейвид Розентал, които привличат слушателите със способността си да изследват компаниите достатъчно дълбоко и да превръщат бизнес казуси в завладяващо съдържание.
Домакините на любимия подкаст в света на бизнеса се отнасят с еднакъв ентусиазъм и към Тейлър Суифт, и към TSMC. Нито една тема не е твърде езотерична за тях. Колкото по-маниакална е, толкова по-добре.
Посвещават три часа на Costco, седем часа на Nvidia и девет часа на Berkshire Hathaway в серия от три части, дълга колкото трилогията „Властелинът на пръстените“, отбелязва The Wall Street Journal.
За да добиете представа за обхвата на шоуто, просто погледнете последните пет епизода: Visa, Novo Nordisk, Hermès, Renaissance Technologies и Microsoft.
А ако попитате Гилбърт и Розентал как биха разказали историята на Acquired, те ще използват мотото на космическата компания на Джеф Безос Blue Origin.
„Стъпка по стъпка, свирепо“, казва Гилбърт пред WSJ. „Всеки епизод взема най-добрите неща от предишния и се опитва да ги надгражда.
Историята на Acquired започва преди десетилетие, когато Гилбърт, сега на 34, и Розентал, на 39, се срещат на Пасха в дома на общ приятел в Сиатъл. По време на обяд през януари 2015 г. Гилбърт споменава идея за подкаст, който да анализира успешните придобивания в технологичния сектор, а Розентал предлага да бъде водещ на шоуто, което ще нарекат Acquired.
Подкастът стартира същата година с епизод за Pixar. Както повечето нови продукти в сегмента, няма много слушатели. Това първо шоу продължава 37 минути и има няколкостотин изтегляния през следващите шест месеца.
Оттогава досега Acquired има над 150 епизода, посветени на едни от най-ценните компании в света. Днес те привличат средно над 500 000 потребители.
Решаващият момент в историята на подкаста идва, когато създателите му искат да направят епизод за Tesla през 2018 г., но я няма темата за придобиването, която е в основата на съдържанието. Тогава стигат до прозрението, че Acquired всъщност не е подкаст за придобивания, а се е превърнал в шоу, разказващо епичните истории на най-успешните компании в света.
Посветеният на Tesla епизод е първият, който продължава два часа - най-дългият им подкаст, и най-популярният към онзи момент.
„Мисля, че историите на корпорациите са най-добрите на нашето време“, казва Розентал и допълва:
Римска империя вече няма. Ако търсите история, вълнуваща като древните легенди, тя е на Apple, Microsoft, LVMH. Компаниите са арената, на която хората преследват величие“, допълва той.
Пазарът на подкаст съдържание е наситен с приятелски интервюта, които позволяват на главните изпълнителни директори да разсъждават върху миналото си и да размишляват за бъдещето.
Нито един подкаст обаче не успява да стигне до такава дълбочина като Acquired, според коментар на WSJ. Един епизод изисква стотици часове проучване, поради което има само 12 годишно. Всъщност подкастът е толкова нетрадиционен, че Гилбърт и Розентал дори не го смятат за подкаст. Те наричат предаванията си „дискусионни аудиокниги“ и „Хермес на подкастите“. Един слушател пък описва проектът им като „бизнес порно“.
Гилбърт и Розентал стават известни със своя цялостен анализ, ясно разказване на истории и майсторско модериране на разговора. Те се фокусират върху качеството и искат да правят по-малко, по-добре.
Превръщането на бизнес успеха в интересни истории се превръща във формула за техния собствен бизнес успех. Сега създателите на Acquired привличат между $400 000 и $600 000 за спонсорство на четири епизода (текущият спонсор е подразделение на JPMorgan Chase).
Acquired носи не само милиони долари годишно за Гилбърт и Розентал, но и инвестиционни възможности: те влага пари в технологични компании в етап на растеж, които спонсорират шоуто.
Аудиторията на Acquired се удвоява през 2023 г., както и година преди това. 40% от слушателите са ръководители на ниво топ мениджъри, казват създателите. Сред тях e Даниел Ек, главен изпълнителен директор на Spotify, който казва, че това е едно от любимите му предавания. Еди Кю, един от топ мениджърите на Apple, пуска подкаста по време на пътуването си до работното място. „Трудно е да спреш, след като започнеш да слушаш. След всеки епизод чувствам, че съм научил много“, казва той пред WSJ.
Кю открива Acquired миналата година, когато създателите му излъчват епизод, посветен на луксозния гигант LVMH, с който за първи път изследват индустрия извън технологиите, медиите или развлеченията. За пореден път това е най-успешният им епизод, който стига до по-широка аудитория и вдъхновява студенти от Станфорд да създадат свой собствен клуб за слушане на Acquired.
Acquired не е просто още един подкаст с две момчета пред микрофона. Гилбърт и Розентал стават експерти по компаниите, за които разказват. Те виждат себе си повече като историци, отколкото като журналисти, като интервюират и бивши служители при създаването на всеки материал, което отнема шест седмици.
Ефектните им разговори с легендата на Berkshire Hathaway Чарли Мънгър и главния изпълнителен директор на Nvidia Дженсън Хуанг са сред най-сваляните им предавания до момента. Но за своите характерни епизоди те нямат гости. Не пишат текста за епизодите предварително. „Целта е всичко да звучи като органичен разговор“, казва Гилбърт.
Разбирателството помежду им е част от привлекателността на шоуто.
Те се събуждат рано сутрин, когато трябва да записват, защото са твърде напрегнати, за да спят. Казват на жените си да не разчитат на тях за вечеря същата вечер. След това прекарват остатъка от деня прави. „Без сядане“, казва Розентал. „Дори ако сме малко болни или изморени от изследователския процес.“ В края на записа са тотално изтощени.
Следва истинската тренировка: редактирането.
Със своя редактор, единственият друг човек, участващ в шоуто, водещите преглеждат епизода четири пъти, преди да се появи във вашата подкаст емисия. За епизода на Microsoft, пуснат миналия месец, те записват 9 часа, а крайният продукт е около четири часа.
Шоуто им празнува бизнес успеха, но не замита провалите под килимчето. В този смисъл един епизод, за който съжаляват, е интервю със Сам Банкман-Фрийд, преди неговата крипто борса да се разпадне и той да бъде осъден за измама. Оттогава те спазват правилото да пускат интервюта само след като са изследвали задълбочено компанията, с чийто изпълнителен директор говорят.
Днес водещите на подкаста имат списък от 50 компании, които се надяват да покрият. В горната част на този списък са Apple, Google и Disney. Други бъдещи епизоди включват Ferrari, Dell, Ikea, Estée Lauder, Genentech, Levi Strauss и една компания, която пазят за времето, когато малките им деца пораснат: Lego.
Въпреки че има стотици интересни компании, създателите на Acquired смятат, че те първо трябва да натрупат истински ценна история, за да им бъде посветено предаване.
Затова, когато миналата година слушател пита кога да очаква неизбежния епизод за OpenAI, Гилбърт отговаря: „Не знам. След двадесет години?"
За да се получи добър епизод, той трябва да бъде направен в точното време, но също така трябва да бъде вечен“, казва още Гилбърт и добавя:
Повечето други подкасти се въртят около новинарското съдържание и така стойността им пада до нула след шест месеца. Ние държим да създаваме съдържание, което след пет години ще бъде поне 90% толкова ценно, колкото е днес.