Последните няколко години бяха трудни за бизнес лидерите. Много основатели се надяваха да направят компаниите си публични през 2022 или 2023, но вместо това се наложи да преструктурират бизнеса си. И въпреки че шепа компании изглежда се подготвят за IPO през 2024 г., още повече се насочват към съкращения.

Лидерите от тази група трябва да калибрират отново организациите си и много от тях се чувстват сякаш се състезават в спринтова дисциплина. Затова те трябва да се съсредоточат както върху финансовото представяне на организациите си, така и върху психологическата си кондиция.

Fast Company посочва четири начина, които помагат на ръководителите да се справят с предизвикателствата, когато се чувстват изчерпани.

Влюбете се отново в проблемите

Ако вече не се чувстват мотивирани, първата стъпка на ръководителите трябва да бъде да се влюбят отново в проблема, чието решение първоначално им е помогнало да израснат. По друг начин казано, те трябва да се върнат назад във времето и да си припомнят защо първоначално са започнали този бизнес.

Рахул Вохра, съосновател на приложението за създаване на имейли Superhuman, прави точно това, когато почувства, че губи инерция.

„Много лесно е да изпуснете от поглед огромната възможност, защото се занимавате с ежедневието“, казва той. „Върнете се към последната си инициатива за набиране на средства и ще си кажете: О, да, това е страхотно. Това ще бъде гигантска компания. Тогава предизвикателствата ще започнат да ви изглеждат малки в сравнение с крайната ви цел. По този начин ще ги приемете с удоволствие.“

Основателите на компании, които са ориентирани в по-голяма степен към изобретяването, а не към управлението на организацията, е добре да се върнат към изследователските проекти, които са ги вълнували през годините. Измъкването от бюджетите и преориентацията към продуктовия дизайн лесно могат да доведат до иновации и експерименти с нови продукти. А това - да инжектира нов растеж в компанията и със сигурност нов ентусиазъм в нейното ръководство.

Влюбете се извън работа

Самотните изпълнителни директори не са рядко срещан случай. В същото време едно от условията човек да се представя ефективно на работа е да инвестира повече време с хора или каузи извън служебните си задължения.

Работата не трябва да се превръща в единственият отдушник на напрежение. Други области от живота могат да помогнат за облекчаване на натиска от професионалния живот и да дадат перспектива. Страстите извън работата могат да осигурят цел, радост и енергия.

„Уверете се, че имате хора около вас, които не са свързани с работата ви. Преоткрийте приятелите си и полагайте усилия да говорите с тях и да ги виждате по-често. Когато сте с тях, попитайте ги за техните дейности, вместо да говорите за вашия бизнес. Ако имате романтичен партньор, може понякога да сте пренебрегвали връзката си. Сега е добър момент да компенсирате това“, съветват експертите. „Ако сте изоставили хоби, върнете го или си намерете ново“.

Но все пак най-важното е човек да погледне връзката със самия себе си. Много основатели, които са работили неуморно в продължение на години, в един момент поглеждат нагоре, за да видят, че са емоционално и физически уморени заради липса на сън, физическа активност или здравословна храна. Възприемането на здравословни навици и осезаемите стъпки за подобряване на здравето е едно от решенията на проблема с преумората и загубата на инерция.

Влюбете се в екипа си

Ако един бизнес лидер не се наслаждава на работата си и не успява да намери вътрешна мотивация, той трябва да я потърси извън себе си.

„Понякога начинът да преодолеете собствената си негативност е да се съсредоточите върху другите. Изследванията показват, че важен начин да се справите със собствената си депресия е да правите добри дела за другите, тъй като това води и до социална ангажираност. Когато се фокусирате върху другите, получавате двойна доза добро чувство“, категорични са експертите. „Опознайте служителите си. Посветете се на наставничеството им. Поставяйте си цели и оценявайте себе си по броя на хората, на които можете да помогнете, а не според личните си постижения“.

Един от начините да се постигне това е да се увеличат личните срещи с хора, което помага на ръководителите да разберат в по-голяма дълбочина задачите, върху които работят техните служители, и да ги насърчат, ако има нужда.

„Ако видите, че те се вълнуват, това може да промени собственото ви психическо състояние. Отидете на срещи с малки групи и споделете с тях визията на компанията, историята ѝ или всичко, което смятате, че ще ги зареди с енергия. Когато насочвате служителите си, може да се окажете отново свързани с вашата мисия“, акцентират още те.

Търсенето на най-оптимистично настроените и енергични хора в компанията също е добър подход, тъй като тяхната енергия може да помогне за развитието на организацията.

„Тяхната енергия ще се отрази върху вас и може да ви даде някои страхотни нови идеи. Определете ден и час през седмицата, в който да говорите с различни служители за техните идеи за подобряване на бизнес процесите, техните предложения за научноизследователска и развойна дейност и техните кариери“, съветват още експертите.

Влюбете се в конкуренцията

Един от най-добрите начини човек да си вдъхне живот е да има сериозен конкурент. Затова бизнес лидерите трябва да познават своите – да разберат с какво се занимават те, защото това може да ги вдъхнови в моменти, в които нищо друго не може.

Ако даден конкурент е успял да привлече много инвестиции или голяма печалба, това може да има и негативен психологически ефект. Но далеч не е задължително.

„Един от конкурентите на моя клиент беше спечелил много пари. Първоначално той беше ядосан (и завиждаше), но след това реши да използва това като мотивиращ гняв и подтикна екипа си да работи по-бързо по следващия продукт, а маркетинговият му екип да положи повече усилия за реклама. Новият продукт беше изключително добре приет от пазара и те дори бяха отличени с награда, която отклони вниманието от конкурентите и го насочи към тях“, разказва пред Fast Company Алиша Кон, която води обучения за ръководни кадри от 20 години както във водещи стартъпи, така и в компании от Fortune 500 като Google, Microsoft, Pfizer, и добавя в заключение:

„Погледнете дали вашите конкуренти проучват нови технологии или нови пазари и помислете как бихте могли да използвате това знание, за да тласнете компанията си към вълнуващи области на иновации. Мисленето за конкуренцията със сигурност ще запали огън у вас - и може да доведе до невероятни резултати“.