Любовта е всичко: 4 съвета за успех на бизнес лидерите в стрес
Много основатели на стартъпи се чувстват сякаш се състезават в спринтова дисциплина
Последните няколко години бяха трудни за бизнес лидерите. Много основатели се надяваха да направят компаниите си публични през 2022 или 2023, но вместо това се наложи да преструктурират бизнеса си. И въпреки че шепа компании изглежда се подготвят за IPO през 2024 г., още повече се насочват към съкращения.
Лидерите от тази група трябва да калибрират отново организациите си и много от тях се чувстват сякаш се състезават в спринтова дисциплина. Затова те трябва да се съсредоточат както върху финансовото представяне на организациите си, така и върху психологическата си кондиция.
Fast Company посочва четири начина, които помагат на ръководителите да се справят с предизвикателствата, когато се чувстват изчерпани.
Влюбете се отново в проблемите
Ако вече не се чувстват мотивирани, първата стъпка на ръководителите трябва да бъде да се влюбят отново в проблема, чието решение първоначално им е помогнало да израснат. По друг начин казано, те трябва да се върнат назад във времето и да си припомнят защо първоначално са започнали този бизнес.
Рахул Вохра, съосновател на приложението за създаване на имейли Superhuman, прави точно това, когато почувства, че губи инерция.
„Много лесно е да изпуснете от поглед огромната възможност, защото се занимавате с ежедневието“, казва той. „Върнете се към последната си инициатива за набиране на средства и ще си кажете: О, да, това е страхотно. Това ще бъде гигантска компания. Тогава предизвикателствата ще започнат да ви изглеждат малки в сравнение с крайната ви цел. По този начин ще ги приемете с удоволствие.“
Основателите на компании, които са ориентирани в по-голяма степен към изобретяването, а не към управлението на организацията, е добре да се върнат към изследователските проекти, които са ги вълнували през годините. Измъкването от бюджетите и преориентацията към продуктовия дизайн лесно могат да доведат до иновации и експерименти с нови продукти. А това - да инжектира нов растеж в компанията и със сигурност нов ентусиазъм в нейното ръководство.
Влюбете се извън работа
Самотните изпълнителни директори не са рядко срещан случай. В същото време едно от условията човек да се представя ефективно на работа е да инвестира повече време с хора или каузи извън служебните си задължения.
Работата не трябва да се превръща в единственият отдушник на напрежение. Други области от живота могат да помогнат за облекчаване на натиска от професионалния живот и да дадат перспектива. Страстите извън работата могат да осигурят цел, радост и енергия.
„Уверете се, че имате хора около вас, които не са свързани с работата ви. Преоткрийте приятелите си и полагайте усилия да говорите с тях и да ги виждате по-често. Когато сте с тях, попитайте ги за техните дейности, вместо да говорите за вашия бизнес. Ако имате романтичен партньор, може понякога да сте пренебрегвали връзката си. Сега е добър момент да компенсирате това“, съветват експертите. „Ако сте изоставили хоби, върнете го или си намерете ново“.
Но все пак най-важното е човек да погледне връзката със самия себе си. Много основатели, които са работили неуморно в продължение на години, в един момент поглеждат нагоре, за да видят, че са емоционално и физически уморени заради липса на сън, физическа активност или здравословна храна. Възприемането на здравословни навици и осезаемите стъпки за подобряване на здравето е едно от решенията на проблема с преумората и загубата на инерция.
Влюбете се в екипа си
Ако един бизнес лидер не се наслаждава на работата си и не успява да намери вътрешна мотивация, той трябва да я потърси извън себе си.
„Понякога начинът да преодолеете собствената си негативност е да се съсредоточите върху другите. Изследванията показват, че важен начин да се справите със собствената си депресия е да правите добри дела за другите, тъй като това води и до социална ангажираност. Когато се фокусирате върху другите, получавате двойна доза добро чувство“, категорични са експертите. „Опознайте служителите си. Посветете се на наставничеството им. Поставяйте си цели и оценявайте себе си по броя на хората, на които можете да помогнете, а не според личните си постижения“.
Един от начините да се постигне това е да се увеличат личните срещи с хора, което помага на ръководителите да разберат в по-голяма дълбочина задачите, върху които работят техните служители, и да ги насърчат, ако има нужда.
„Ако видите, че те се вълнуват, това може да промени собственото ви психическо състояние. Отидете на срещи с малки групи и споделете с тях визията на компанията, историята ѝ или всичко, което смятате, че ще ги зареди с енергия. Когато насочвате служителите си, може да се окажете отново свързани с вашата мисия“, акцентират още те.
Търсенето на най-оптимистично настроените и енергични хора в компанията също е добър подход, тъй като тяхната енергия може да помогне за развитието на организацията.
„Тяхната енергия ще се отрази върху вас и може да ви даде някои страхотни нови идеи. Определете ден и час през седмицата, в който да говорите с различни служители за техните идеи за подобряване на бизнес процесите, техните предложения за научноизследователска и развойна дейност и техните кариери“, съветват още експертите.
Влюбете се в конкуренцията
Един от най-добрите начини човек да си вдъхне живот е да има сериозен конкурент. Затова бизнес лидерите трябва да познават своите – да разберат с какво се занимават те, защото това може да ги вдъхнови в моменти, в които нищо друго не може.
Ако даден конкурент е успял да привлече много инвестиции или голяма печалба, това може да има и негативен психологически ефект. Но далеч не е задължително.
„Един от конкурентите на моя клиент беше спечелил много пари. Първоначално той беше ядосан (и завиждаше), но след това реши да използва това като мотивиращ гняв и подтикна екипа си да работи по-бързо по следващия продукт, а маркетинговият му екип да положи повече усилия за реклама. Новият продукт беше изключително добре приет от пазара и те дори бяха отличени с награда, която отклони вниманието от конкурентите и го насочи към тях“, разказва пред Fast Company Алиша Кон, която води обучения за ръководни кадри от 20 години както във водещи стартъпи, така и в компании от Fortune 500 като Google, Microsoft, Pfizer, и добавя в заключение:
„Погледнете дали вашите конкуренти проучват нови технологии или нови пазари и помислете как бихте могли да използвате това знание, за да тласнете компанията си към вълнуващи области на иновации. Мисленето за конкуренцията със сигурност ще запали огън у вас - и може да доведе до невероятни резултати“.