През юни 2017 г. Джордж Клуни и Ранди Гербер (съпругът на Синди Кроуфорд) продадоха своята компания за производство на текила - Casamigos, за 1 млрд. долара.

Основаната от двамата през 2013 г. компания беше дори по-млада от растението агаве, използвано за производството на текила.

Бързият успех на Casamigos отвори вратите за безброй други знаменитости, които пуснаха собствена марка текила/мескал. Сред тях са Кендъл Дженър, Дуейн "Скалата" Джонсън, Майкъл Джордан, Леброн Джеймс, Ник Джонас, Арнолд Шварценегер и актьорите от сериала „В обувките на Сатаната“ Брайън Кранстън и Арън Пол.

Ресурсите и средства, свързани с тези хора, помогнаха за изстрелването на текилата под светлината на прожекторите, което я направи една от най-бързо разрастващите се алкохолни напитки на световния пазар.

Мнозина обаче правят пауза, за да преразгледат истинската цена на този успех и да си зададат въпроса дали инфраструктурата на индустрията ще може да поддържа темпото, с което нараства популярността й.

Защо текила?

През последното десетилетие глобалните продажби на текила скачат, като пазарът се оценява на 5.2 млрд. долара през 2021 г. Това е особено очевидно в САЩ, където 70% от текилата, произведена през миналата година, е изнесена, а този тип алкохолна напитка е на път да изпревари водката по популярност, пише Entrepreneur.

В интервю за CNBC наскоро Иван Менезес, главен изпълнителен директор на Diageo (компанията, която купи Casamigos), отличава способността на текилата да обединява различни демографски групи. От Diageo казват, че "тя преминава през възрастови сегменти, части от деня, поводи и самото естество на напитките. Не става въпрос само за шотове и котейли маргарита, както е било преди много години."

Трудно е да се каже дали тази версатилност е подкрепила финансирането от страна на знаменитостите или обратното. Някои смятат, че един от факторите, които привличат щатските знаменитости към индустрията, е просто местоположението.

Бранди Ранд, главен оперативен директор на за Америка в International Wine and Spirits Record (IWSR), твърди, че тъй като голяма част от холивудският елит живее в Южна Калифорния, текилата присъства повече в ежедневната им култура.

"Преобладаващата мексиканска култура в Калифорния и близостта на Мексико също имат голяма роля за това, тъй като много знаменитости притежават жилища и ходят на почивка там. Така че има една по-лична връзка със земята и консумацията на текила там, където е произведена", казва тя пред VinePair.

Скалата чупи рекорди по продажби със собствена марка текила От ринга до големия екран Дуейн Джонсън е доказал, че може да успява почти навсякъде. Сега Скалата доказва доминацията си и в света на алкохолните напитки

Може да се каже, че ексклузивността на автентичната текила и мескал също има известна привлекателност за новите собственици в индустрията. За да бъде определена една напитка като „текила“, според мексиканското законодателство, тя трябва да се произвежда в Халиско или в една от четири други мексикански общини.

А доскоро селскостопанската дейност и производството на самата напитка бяха до голяма степен непроменени, предавайки се от поколение на поколение. Накратко казано, текилата не може да се произвежда от всеки, където и да било. В тази сфера има ограничено количество земя и опит.

Истинските производствени разходи

Въпреки строгите производствени изисквания, почти всички водещи марки текила в света са собственост на чужди компании. Мното от тези дестилерии се отказват от традиционните инструменти и техники в полза на по-съвременни и скалируеми практики. По този начин - с нарастването на популярността на текилата, тя отразява все по-малко и по-малко общностите, които я създават.

Рязкото увеличение на търсенето също така води до опасения, свързани с околната среда. Производството на текила и мескал изисква големи количества вода и създава големи количества отпадъци. Полетата с растението агаве бързо заменят дивите земи, а растенията често се третират с добавки, така че да могат да се берат по-рано.

Снимка: Pixabay.com

Основната през 2010 г. Tequila Interchange Project (TIP) е организация с нестопанска цел, която се застъпва за запазване на устойчивите, традиционни и качествени практики в индустрията. Десетилетие по-късно тази мисия не се е променила, като членовете на организацията се борят срещу това, което считат за "притеснителни тенденции" в производството на агаве.

Един от пилотните проекти на TIP е насочен към ефектите от ранното събиране на реколтата върху прилепите. Тъй като растенията агаве биват събирани все по-рано с цел задоволяване на търсенето, прилепите са изложени на риск да изгубят ценен хранителен източник.

Те също са от ключово значение за опрашването на същите тези растения, което е от решаваща важност за осигуряване на биоразнообразие в рамките на една култура.

Бъдещето

Въпреки засилващите се опасения, успехът на индустрията продължава да заслепява предизвикателствата, свързани с производството. На местно ниво, популярността на напитката донесе на общностите, които произвеждат текила, добре дошли икономически възможности под формата както на работни места така и на приходи от туризъм.

Много от по-малките дестилерии продължават да се надяват, че подкрепени от знаменитости марки ще дадат път на пазара на познавачите, където почитателите на напитката насочват вниманието си на по-бутикови и семейни производители.

С над 700 нови марки, регистрирани през последните четири години, изглежда, че се намираме в златна треска за текила. И макар че има много богатство за натрупване, докато индустрията се разраства, в някакъв етап (скоро) агаве предприемачите ще бъдат принудени да се съобразяват със способността на алкохолната напитка не само да поддържа инерция, но и да оцелява.