Китай си купува нов път на коприната
Китай увеличава портфолиото си от чуждестранни пристанища, като част от стратегията ѝ за изграждане на нов път на коприната.
Държавната китайска компания China Merchants Port Holdings обяви, че е постигнала съгласие за придобиване на 90% от бразилския пристанищен оператор TCP Participações за сумата от 924 млн. долара, съобщава Financial Times.
Благодрение на сделката, Китай ще стъпи на този пазар за първи път в Бразилия. Продавач по трансакцията са инвестиционни фондове, включващи Fundo de Investimento em Participações, Soifer, Pattac и Tuc Par. Останалите 10% от пристанищния оператор ще останат под контрола на Soifer, Pattac and Tuc Par.
По-рано през тази година China Merchants Port, която е част от китайски държавен конгломерат с притежания и в банковата сфера, съобщи, че ще инвестира над 1 млрд. долара за развитие на пристанищния оператор в Шри Ланка Hambantota Port.
Всичко това е само част от стратегията на китайското правителство за инвестиция на стотици милиарди в редица пристанища, пътища и въобще инфраструктурни проекти в региона на Евразия и Южна Америка.
Тези действия често се свързват с инициативата на китайския президент Си Цзинпин за изграждане на нов път на коприната.
През изминалата година Китай се прицели в придобиването на редица пристанища по света. През юни тази година китайски финансови групи обявиха планове за придобивания или инвестиции в 9 пристанища, намиращи се отвъд океана, на обща стойност 20.1 млрд. долара, според проучване на лондонската инвестиционна банка Grisons Peak.
Това е сериозен скок в планираните инвестиции спрямо предходната година, когато Китай предвиждаше 9.97 млрд. долара вложения в подобни проекти, по изчисления на Financial Tmes.
Освен в пристанища по света, Китай се цели и в международни компании за превоз на стоки. През месец юли тази година компанията Cosco постигна съгласие за придобиването на базираната в Хонконг Orient Overseas Container Line за 6.3 млрд. долара.
Този ход ще направи китайската държавна компания Cosco третият най-голям оператор на доставки чрез контейнери в света.
Китайските регулатори затегнаха контрола над инвестициите в чужбина от страна на местни частни компании. Това отвори широк път за подобни придобивания, но от страна на държавните китайски корпорации.
Инвестиции в новия път на коприната се поощряват от китайското правителство, като голяма част от тях се реализират от държавни компании.
От това започнаха да се възползват и страните от Южна Америка. Бразилия, например, се радва на инвестиции в инфраструктурата си, като 9 от 10 големи проекта на континента са на нейна територия.
През тази година китайски компании ще вложат 7.9 млрд. долара в инфраструктурни проекти в Южна Америка, като сумата е на път да изпревари вложенията от миналата година, достигнали до 9.9 млрд. долара.