Китайци плащат рекордна глоба за ползване на чужд бранд
Марката за спортни стоки New Balance спечели рекордно обезщетение по дело за защита на търговската марка в Китай. Причина за правния сблъсък бяха няколко китайски търговци, които използват нелегално бранда N на компанията, за да продават стоките си на китайския пазар.
Китайският съд определи обезщетение в размер на 1.5 млн. долара в полза на New Balance, предава BBC. Адвокати вярват, че това е и най-високата цена, която нарушители по такъв казус ще платят в Китай.
Проблемът с нелегалното ползване на търговски марки в страната е пословичен.
В Китай е пълно с безконечно много търговци, които директно брандират стоката си с логото на известни търговски марки. Така например потребителите могат да се натъкнат на странни продукти – например дамска чанта с марка Apple и други подобни.
Китай все пак полага усилия да се справи с големия проблем с търговските марки в страната, откакто стана член на Световната търговска организация през 2001 г.
Паоло Бекончини, старши консултант в компанията Squire Patton Boggs, работи по дела, свързани с търговски марки в Китай от 15 години. По думите му, защитата на интелектуалната собственост там започва сериозно да се подобрява.
За целта помагат и новите съдилища в страната, които са специализирани точно за подобни съдебни битки. „Китай не е това, което беше през 2001 г.”, казва Бекончини.
„Правото може да бъде прилагано в Китай, човек може да печели дела”, добавя експертът.
През миналата година баскетболната легенда Майкъл Джордан спечели дело за търговска марка в Китай, след продължителен съдебен спор, тъй като местна компания за спортни стоки използваше името на атлета.
Въпреки това, използването на чужди брандове си остава нещо широкоразпространено в азиатската страна.
„На всеки голям бранд, чиито интелектуални права са нарушени в Китай, съществуват и множество по-малки брандове, които са жертви на същата ситуация”, казва Бекончини.
Американската компания New Balance води продължителни съдебни борби за защита на търговската си марка в Китай, където има над 2 хил. търговски обекта.
Компанията бе изненадана неприятно през миналата година, когато китайският съд нареди тя да плати около 800 хил. долара под формата на компенсация на местна компания.
След този случай обаче последваха серия от съдебни победи на международни брандове в Китай.
Каръл Уанг - адвокатът, който представлява New Balance в страната, коментира пред Reuters, че тази победа „е силен сигнал към чуждестранните брандове, че могат да правя бизнес тук”.