Китайски производители на електрически велосипеди са обвинени в дъмпинг на цените в Европа.

Европейската асоциация на производителите на велосипеди подаде жалба до Европейската комисия, твърдейки, че китайските електрически колела се продават в Европа на цена, по-ниска от себестойността им, поради държавни субсидии в Китай, предава CNN.

Действително, вносът на тази стока отчита зашеметяващ ръст през последните години. За сравнение, през 2010 г. вносът на китайски е-колела в Европа е близък до нулата, докато през 2017 г. той вече възлиза на 800 хил. броя.

Благодарение на държавната помощ от китайското правителство, тези е-велосипеди се продават в Европа на тройно по-ниски цени спрямо местната стока.

Едно китайско електрическо колело може да се намери за 450 долара, докато европейските му събратя се търгуват на цени от 1 500 до 2 000 долара за брой.

Електрическите велосипеди, които се задвижват благодарение на батерии, не са от най-популярните неща в Европа. Ситуацията обаче е коренно различна в Китай, където през миналата година са били продадени 30 млн. броя е-колела.

Според експерти, по китайските пътища понастоящем се движат между 150 и 200 млн. електрически колела. Бумът се случва през последните петнадесетина години, тъй като продажбите на тази стока са възлизали на едва 1 млн. броя в началото на новия век.

Една от причините за китайската експанзия в Европа е масовото навлизане на компаниите, които предлагат велосипеди под наем, което води до по-слаби продажби на е-колела в Китай.

Така нереализираната продукция на китайския пазар се изсипва в Европа. Според Европейската асоциация на производителите на велосипеди, ще са нужни едва няколко години този гигантски внос да съсипе европейската индустрия, ако не бъдат предприети мерки.

Асоциацията цитира документ на китайското правителство, в който се посочва, че до 2020 г. износът на е-колела ще се увеличи драстично.

Пазарът на е-колела по света се очаква да нарасне от 15.7 мрлд. долара през 2016 година до 24.3 млрд. долара през 2025 г., по данни на Navigant Research.

Вносът на обикновените китайски колела в Европа бе предмет на антидъмпингови мерки на ЕС още преди години.