Може ли Венеция да се спаси? Местните казват, че градът потъва, но не под покачващото се ниво на Адриатическо море, а под огромния туристически поток.

20-и век донесе на най-популярния архипелаг в света ново летище, нов круизен терминал, дори нови железопътни линии, минаващи над стария мост, свързващ Венеция и Континентална Италия. Така градът посреща около 30 млн. туристи всяка година, въпреки че много от местните споделят, че това е повече, отколкото може да понесе.

През 2015 г. ръководителят на Италианския фонд за околна среда Андреа Карандини предупреди, че Венеция бива унищожавана в резултат на масовия туризъм.

„Населението на Венеция е 50 хил. души – 1/3 от това, което е било през 18-и век, като на година бива посещавана от 30 млн. туристи”, каза Карандини, цитирана от CNN.

Градът работи здраво, за да се бори с намаляващото местно население.

През 2015 г. островният град гласува за забрана на круизните кораби да плават из живописния канал Giudecca. Пристигането на тези гигантски туристически кораби не само вреди на канала, но и на неговите кейове.

Наличието на 2 или 3 круизни кораба, закотвени в канала, означава, че общо 10 хил. туристи се разхождат по тесните улици и площади на Венеция.

Въпреки волята на местните, само три месеца по-късно решението за забрана бе отменено от Регионалния административен съд.

„Голям брой хора и политици се опитват да забранят преминаването на кораби през канала Giudecca, но така или иначе това никога не е било приемано от регионалния съд”, казва Елена Скарпа, която управлява Hotel Sant’ Antonin, намиращ се в един от кварталите на Венеция.

По-рано през тази година кметът на града Луиджи Бругнаро предложи въвеждането на билетна система за достъп до Piazza San Marco.

Това е основният площад на Венеция, който е наричан от Наполеон „пространството за рисуване на Европа” и побира много от най-популярните забележителности на града.

Въпреки че градският съвет одобри идеята на кмета на града през май тази година, решението не е особено популярно сред местните.

Кристиано Фортуна, генерален мениджър на L’Orologio Hotel, намиращ се на Grand Canal, мисли, че билетната система не е рационална.

„Това не е добра идея, нито за посетителите, нито за местните. Вероятно по-ефективно от плана за рестрикции би било, ако се окуражават посетителите да идват в делничните дни или в периода октомври-април”, смята Фортуна.

„Пренаселването е доста лошо през уикендите в периода от май до септември. Трябва да постигнем споразумение с круизните компании да оперират посещения през всеки ден от седмицата, но не и през уикендите”, добавя той.

Кметът Бругнаро също предлага отблъскването на туристите от конкретни зони, които събрат прекалено много посетители.

Историческият кей Riva degli Schiavoni, чрез който са идвали чуждестранните посетители преди построяването на железопътната връзка през 1846 г., е подходящ пример. Той може да остане здрав през лятото, ако се направи така, че туристите да чакат на дълга опашка, за да минат по него.

Във Венеция има шест квартала, но повечето туристи никога не са виждали Castello and Cannareggio, който побира най-красивите църкви в архипелага.

През юни тази година съветникът Масимилиано Де Мартин предложи въвеждането на забрана за отварянето на нови хотели поради влошаващото се състояние на достъпа до жилища в града. Местните често продават имотите си, само за да видят как те се превръщат в ресторант или хотел.

През последните години компанията JW Marriott превърна цели жилищни райони в града в хотелски комплекси.

„Да живееш във Венеция става все по-трудно”, коментира Елена Скарпа. „Магазините за хранителни стоки, месарниците, пекарните и книжарниците са затворени, за да освободят място за търговски обекти за сувенири, което е основната причина животът във Венеция да става все по-скъп”, казва Скарпа.

Част от проблема идва и от това, че за поддръжката на един от най-красивите исторически градове в света са нужни много средства.

Част от двореца Doge's Palace е покрит от няколко години с огромно рекламно пано на марката Bulgari, за да се съберат пари за реставрация. Тази година романтичният мост Rialto Bridge е покрит с реклами на Diesel, защото собственикът на марката Ренцо Росо е платил за поправянето на съоръжението.

Венеция се нуждае от приходите от туризъм, за да оцелее, като доста от самите посетители също не искат градът да изчезне, стъпкан под краката им.

Джонатан Кийтс, президент на британската благотворителна организация Venice in Peril, полага усилия да запази Венеция като красиво място, където все още живеят хора.

„Планът за туризма трябва да е в посока по-високи туристически такси и данъчни облекчения за малкия бизнес, както и насърчаване на по-достъпните опции за настаняване”, казва Кийтс. По думите му, Венеция се нуждае от задоволени местни жители, деца, играещи по улиците и стари хора, седящи по пейките.

Как най-добре да се предпази Венеция от колапс ще бъде обсъдено през настоящия месец юли от Комитета по световно наследство към ЮНЕСКО.

Освен това, Венеция планира да проведе гласуване през октомври, което да ограничи Континентална Италия от правото на разпореждане с бъдещето на града.