Световните производители на електрически превозни средства ще разчитат на напреднали технологии, за да подобрят позициите си спрямо местните марки на силно конкурентния китайски пазар, пише CNBC.

Китай е най-големият пазар на електрически превозни средства в света с 5,9 милиона продадени единици през 2022 г., което според Canalys представлява 59% от продадените електрически превозни средства в световен мащаб. В същото време данните на Counterpoint Research показват, че местните марки владеят 81% от пазара на електромобили, като сред водещите играчи са BYD, Wuling, Chery, Changan и GAC.

"Китайските марки са водещи на пазара в разработването и внедряването на усъвършенствани системи за асистирано шофиране, като се възползват от предимствата си за ранно навлизане в сектора на електрическите и интелигентните превозни средства", заявява в свой доклад изследователската компания Canalys. "Тези марки имат предимство пред други съвместни предприятия в планирането и изпълнението на интелигентни системи за асистирано шофиране."

Водещите автомобилни производители губят надпреварата за китайския пазар За първи път китайските марки са лидери на местния пазар, като заемат 53% дял през първата половина на 2023 г.


В доклад от май BofA Securities пък разкрива, че очаква Китай да остане най-големият пазар на електрически превозни средства в света поне до 2025 г., когато пазарният му дял ще бъде 40-45%.

"Китайските производители на автомобили ускоряват технологичното обновяване и иновациите, което води до изключителни потребителски преживявания. Китайските продукти за електромобили са много по-конкурентни от преди и според нас проникването на електромобилите в Китай ще продължи да се разширява", посочват анализаторите на BofA Securities.

Но тази хегемония на местните марки няма да бъде задържана лесно, тъй като глобалните играчи увеличават усилията си да променят това статукво.

В петък BMW China обяви, че ускорява разработването на функции за автономно шофиране, известни още като функции за автономия от ниво 3 (L3). Компанията планира да ги въведе до края на 2023 г. или началото на 2024 г., гарантирайки спазването на местните разпоредби, посочва още CNBC.

Рециклирането на EV батерии - нов терен за глобална надпревара Този пазар се очаква да нарасне от 11 млрд. долара през 2022 г. до 18 млрд. до 2028 г.


Технологиите за автономно шофиране L3 не са широко приети в Китай, въпреки че някои компании, включително местният производител на електромобили Xpeng, вече са получили разрешение да тестват такива.

В същото време миналата седмица германската компания Volkswagen Group обяви, че инвестира приблизително 700 млн. долара в Xpeng и придобива 4,99% дял в компанията.

"Сега ускоряваме разширяването на нашето местно портфолио от електрически автомобили и същевременно се подготвяме за следващата стъпка в областта на иновациите", заявява Ралф Брандщетер, член на борда на Volkswagen AG за Китай.

Volkswagen и Xpeng ще разработват съвместно два нови електромобила, които ще включват усъвършенстван софтуер за подпомагане на водача за китайския пазар. Те трябва да са налични през 2026 г.

Силна конкуренция

Tesla и китайските марки електромобили популяризират технологиите за самоуправление, за да привлекат нови купувачи с оглед на напълно автономното шофиране.

Графитът - новият ключов приоритет за автомобилните производители Към днешна дата Китай произвежда 61% от световния естествен графит и 98% от крайния преработен материал за батерии


BYD например си партнира с Nvidia и Horizon Robotics за разработване на подобен капацитет. В понеделник китайският автомобилен производител Leapmotor пък обяви, че е разработил нова платформа и има за цел да я лицензира и да я предлага на други автомобилни производители за създаване на интелигентни електрически автомобили. Японският автомобилен производител Toyota също се ангажира да ускори разработването на технологии за електрически превозни средства в опит да се конкурира на китайския пазар.

"Китайският пазар се разраства с безпрецедентни темпове. Toyota също ще работи заедно като група за реформиране на начина, по който работим и мислим, за да оцелеем в Китай", заявява Тацуро Уеда, главен изпълнителен директор на Toyota за Китай. "Чрез насърчаване на местното развитие ще се опитаме с бързи темпове да разработим и предоставим конкурентни продукти, които могат да задоволят китайските клиенти“.