Медийната империя Axel Springer засилва десанта си в САЩ
Компанията ще поеме контрола върху медийните активи, включително Politico, Business Insider и германските Bild и Die Welt, които се очаква ще бъдат оценени на около 3,4 млрд. евро
Главният изпълнителен директор на Axel Springer Матиас Дьопфнер се опитва да изгради международна издателска империя, като разширяването на дейността му в САЩ е основен приоритет.
Сега той ще преследва тези амбиции в една стеснена компания, фокусирана изцяло върху медиите.
В четвъртък базираната в Берлин компания обяви решение с KKR, най-големия си акционер, да отдели бизнеса си с обяви от медийните си операции, съобщава Тhe Wall Street Journal.
Дьопфнер и заместник-председателят на надзорния съвет Фриде Шпрингер ще поемат контрола върху медийните активи, включително Politico, Business Insider и германските новинарски издателства Bild и Die Welt, които се очаква ще бъдат оценени на около 3,4 млрд. евро.
KKR ще придобие класифицираните рекламни активи, които включват Aviv и StepStone, като Axel Springer ще запази миноритарен дял. Този бизнес вероятно ще бъде оценен на около 9,9 млрд. евро.
Axel Springer заяви, че окончателното споразумение ще се случи през следващите месеци и че сделката се очаква да приключи през второто тримесечие на 2025 г., при условие че бъдат получени регулаторни одобрения.
Разделянето ще позволи на Дьопфнер, който е изградил кариерата си в германската новинарска индустрия, да се съсредоточи единствено върху медийните активи, тъй като се стреми да разшири портфолиото си в САЩ.
Axel Springer също така ще разполага с ясен баланс, като новата компания, изцяло фокусирана върху медиите, няма да има дългове.
Компромисът се състои в това, че Axel Springer прехвърля по-печелившите активи на KKR, която не е толкова ентусиазирана по отношение на новинарския бизнес, пише WSJ, позовавайки се на източници.
KKR се включи в Axel Springer през 2019 г., когато изкупи миноритарните собственици в сделка, оценяваща компанията на 6,8 млрд. евро. Тя направи Axel Springer частна компания през следващата година, като Дьопфнер и Фриде Шпрингер, вдовицата на основателя, запазиха акциите си.
През последните пет години годишните приходи са нараснали с 30% до близо 4 млрд. евро, съобщи компанията в четвъртък.
Съгласно настоящата структура Дьопфнер и Шпрингер притежават по около 22% от компанията. През последните години Шпрингер е прехвърлила допълнителни акции и права на глас на Дьопфнер като част от плана си за приемственост, отчасти като признание за ролята му в преобръщането на бизнеса.
След разделянето Дьопфнер и Шпрингер ще притежават заедно близо 98% от новата медийна структура. Аксел Свен Шпрингер, внук на основателя на компанията, ще запази останалите акции - по-малка част от предишния си миноритарен дял.
Canada Pension Plan Investment Board, който притежава около 13% от Axel Springer, ще включи своя дял в рекламния бизнес.
Axel Springer се насочи към САЩ години преди сделката с KKR, като през 2015 г. придоби мажоритарен дял в Business Insider за 343 млн. долара, оценявайки американското информационно издание на 390 млн. долара.
Малко след сделката с KKR Axel Springer се съгласи да купи контролния пакет акции на издателя на информационни бюлетини Morning Brew, а през следващата година придоби звеното на Politico във Вашингтон в сделка, оценена на 1 млрд. долара.
Дьопфнер, който започва работа в журналистиката като музикален критик и стига до поста главен изпълнителен директор на Axel Springer, има големи амбиции да разшири медийната си дейност в САЩ въпреки бизнес предизвикателствата, пред които са изправени изданията през последните години. Axel Springer наскоро откри нова централа в САЩ в центъра на Манхатън.
Компанията заяви в четвъртък, че раздялата ще ѝ позволи да се съсредоточи върху основната си мисия - „оформяне на бъдещето на независимата журналистика, задвижвана от изкуствен интелект“.
Business Insider преживя няколко кръга на уволнения и промени в ръководството, а наскоро попадна под наблюдение, когато милиардерът Бил Акман публично се оплака от репортаж, в който се твърди, че съпругата му е плагиатствала дипломната си работа. Тогава Axel Springer заяви, че ще преразгледа процеса на отразяване на историите, но в крайна сметка, че застава зад изданието.
Ръководството също е в процес на промяна. В края на миналата година Барбара Пенг стана главен изпълнителен директор на Business Insider, като замени съоснователя и главен изпълнителен директор Хенри Блоджет. Миналата седмица Business Insider назначи Джейми Хелър, бизнес редактор на The Wall Street Journal, за свой следващ главен редактор на мястото на Никълъс Карлсън.
Изданието също така наскоро се върна към първоначалния си бранд от Insider - име, което беше приело преди няколко години, за да отрази по-общ подход на фона на нарастващия трафик от социалните платформи. Голяма част от този трафик е намалял в цялата индустрия, което създава нови предизвикателства за издателите, търсещи зрители и приходи от реклама, посочва WSJ.
Politico е един от редките примери за успех в една трудна индустрия. Професионалният бизнес на изданието обикновено струва поне $10 000 годишно за абонамент в САЩ, като предлага достъп до специални материали, данни и инструменти за политици и лобисти.
Миналата година Дьопфнер заяви, че компанията проучва възможността за продажба или публично предлагане на класифицираните си активи. Aviv и StepStone, основните класифицирани активи, предоставят на потребителите информация съответно за недвижими имоти и работни места.