Инфлуенсъри и политици: Запознайте се с новите законодатели на Европа
Те са с различен произход, идеология и мотивация. Но всички са звезди на социалните медии и влизат в Европарламента
Изборните изненади и допълнителните 15 места, с които депутатите в Европейския парламент се увеличават от 705 на 720, дават възможност на законодателите от целия политически спектър да определят посоката на политиките на ЕС в следващите пет години.
Някои от тях са истински продукти на тенденциите от 21-ви век, издигнали се до политиката чрез убедително и понякога остроумно онлайн въздействие.
Четирима от най-ярките нови депутати градят успешен имидж на инфлуенсъри и звезди в социалните медии, преди да станат политици, пише Euronews.
Инфлуенсърът от Кипър, който никога не е гласувал
По-известен с псевдонима "Фидиас", 24-годишният кипърец Панайоту открито признава, че не знае нищо за политиката и Европейския съюз, както и че никога не е гласувал.
Въпреки това, е избран на трето място в Кипър като независим депутат с впечатляващ дял от 19,4% от гласовете.
Сред най-гледаните му видеоклипове са "Прегърнах 100-те най-големи знаменитости в света" (14 млн. гледания), "Прекарах 10 дни на летището безплатно" (5 млн. гледания) и "Прекарах 10 дни дни във виртуалната реалност" (5,7 млн. гледания). Има 382 видеоклипа в YouTube и там събира 2,62 милиона абонати.
Клип от миналия октомври, озаглавен "Пътувах из Япония безплатно" предизвиква скандал, като възмущава аудиторията, която оценява поведението му като неуважително. Във видеото той проси от местните жители, избягва контрольори, промъква се в петзвезден хотел, без да плати, и накрая – може би неизбежно, се озовава в полицейски участък.
След цялата публична врява, инфлуенсърът се извини.
Няколко месеца по-късно, през 2024 г., той обяви кандидатурата си за Европейския парламент във видеоклип във вторичен канал в YouTube на гръцки, родния му език. Заяви, че не се стреми към избор толкова, колкото да мотивира младите да се включат в политиката.
С бензин в кръвта. И с нацистки прояви – сложният характер на Филип Турек от Чехия
Филип Турек е сложен характер. Чешкият евродепутат е едновременно автомобилен ентусиаст, предприемач, автор и инфлуенсър, но е свързван и с нацистки прояви.
Преживял "хиляди животи", както се казва в рекламата на автобиографията му, започва като студент по графичен дизайн, по-късно учи право, а след това преследва страстта към моторните спортове, като от 2015 до 2018 г. е професионален състезател. Има склонност към колекциониране на луксозни автомобили и огнестрелни оръжия.
През 2022 г. Турек се впуска в политиката, като става политически коментатор за VOX TV. Либертарианските му възгледи, яростната опозиция за ЕС, особено зелените политики, и провокативните му коментари за Урсула фон дер Лайен и други жени политици привличат вниманието.
По време на предизборната му кампания се появиха снимки и интервюта, в които се загатва за неонацистки връзки. Още преди това обаче е видян да изпълнява нацистки поздрав от автомобил, носи каска със символа на гръцката неонацистка група "Златна зора", а през 2016 г. се описа като колекционер на нацистки артефакти.
Турек обаче отрича всякакви връзки с неонацистки движения и обяснява жестовете с "глупав черен хумор".
TO! pic.twitter.com/dveSuJpSxC
— Filip Turek (@DolphSegal) June 21, 2024
Въпреки противоречията, политическата позиция на Турек не му попречи да се представи добре на изборите. Неговата партия получи 10,3 % от гласовете и две места в Европейския парламент, като изпревари управляващите STAN и Piráti, които получиха съответно 8,7 % и 6,2 %.
В интервю за чешката медия Seznam Zprávy относно плановете си за Брюксел Турек предполага, че присъединяването към групата на Европейските консерватори и реформисти (ЕКР) би било логичен избор, макар да отбеляза, че преговорите продължават и нищо не е потвърдено.
По всичко изглежда, че той ще спази обещанието си да пристигне на първата пленарна сесия на Европейския парламент с "много мощна и бърза кола с огромен въглероден отпечатък".
Алвис Перес и испанските теории на конспирацията
34-годишният испанец Алвис Перес беше избран за евродепутат с двама свои съпартийци с 4,58%.
До момента, освен че е популярен в социалните медии сред любителите на теориите на конспирацията, той остава до голяма степен неизвестен за широката испанска общественост.
Младежът, чието истинско име е Луис Перес Фернандес, учи политически науки, след което прекъсва и се записва в университета в Лийдс, Англия. Там се включва в младежкото крило на либералдемократите, преди да изостави следването си през декември 2018 г., за да се премести във Валенсия и да стане началник на щаба на Тони Канто, депутат в регионалния парламент на Валенсия от Ciudadanos (дясноцентристки/либерален).
По-малко от година по-късно всичко се променя, когато прави ислямофобски и сексистки забележки в постове в X. След тези инциденти е заменен през ноември 2019 г.
След това се мести в Мадрид и става "политически инфлуенсър". Придобива известност по време на пандемията заради откровените си възгледи срещу ваксините. Тази противоречива позиция води до временно спиране на акаунта му в X заради разпространение на дезинформация. Той обаче отрича да е лъгал или да е бил квалифициран като "теоретик на конспирацията".
Друг ключов момент в кариерата му е интервюто с Луис Рубиалес, президент на Испанската футболна федерация, прочул се с това, че целуна състезателка от националния отбор без нейно съгласие. Перес използва интервюто, за да атакува феминизма, което в крайна сметка води до окончателното изтриване на профила му в X.
През октомври 2023 г. той отново привлича общественото внимание, като подстрекава към насилствени протести срещу правителството на Педео Санчес и предложения закон за амнистия.
В началото на 2024 г. политическата кариера на Перес претърпява обрат, когато основава "Se Acabó la Fiesta" ("Партито свърши"), дясна, антисистемна група, и обявява кандидатурата си за европейските избори през 2024 г.
Твърди, че се кандидатира единствено, за да получи депутатски имунитет, в опит да се защити от различни съдебни искове, които са му предявени за клевета и разпространение на невярна информация.
Андреу Касеро-Риполес, професор по журналистика и политическа комуникация, коментира пред Euronews, че Перес е кандидат без ясни предизборни ангажименти.
"Програмата му е насочена предимно към борба с корупцията, оспорване на традиционните партии и насърчаване на крайнодясна платформа, свързана с ултракатолически, антиабортни и антиимиграционни позиции", казва тя.
Перес се позиционира като защитник на народа, противопоставяйки се на политическите и медийните елити, които той пренебрежително нарича "медийни информационни курви".
Кампанията на Перес, частично финансирана всеки месец от неговите 655 платени членове, се води изключително в социалните медии, където той споделя съдържание със своите 538 000 последователи в Telegram и 950 000 в Instagram. Неговите послания често повтарят тези на популистки лидери като либертарианския президент на Аржентина Хавиер Милей и Наиб Букеле от Ел Салвадор.
На 9 юни Перес си осигури подкрепата на 796 560 испанци. Изненадващо обаче той обяви в Telegram, че няма да пътува до Брюксел.
"Испанците не се представят, като изоставят страната си", заяви той. Все още не е ясно как възнамерява да изпълнява задълженията си на евродепутат от Испания.
Жордан Бардела: Monsieur le Premier Ministre?
Разбира се, принизяването на Жордан Бардела до статута на инфлуенсър би било грешка. Но знаехте ли, че преди да се присъедини към Националното рали, той се е опитал да стане YouTuber?
Това разкрива Le Monde в разследване, публикувано на 2 юни 2024 г. От 2012 г. Жордан Бардела публикува видеоклипове в YouTube, в които споделя най-добрите си попадения във видеоиграта Call of Duty на своите 3000 абонати под псевдонима MrJordan9320 – номер, който препраща към пощенския код на град Сен Дени, в предградията на Париж.
След това разкритие интернет потребители успяха да изровят от дълбините на интернет тези видеоклипове, които междувременно бяха изтрити. В своя канал, както и във втори канал, наречен ActuCritiqueHD, той говори предимно за видеоигри, но също така критикува други създатели на съдържание.
Le Monde твърди също, че под същия псевдоним е бил активен в един от форумите на сайта JeuxVideo.com, много популярна платформа за обмен на информация за геймърската общност. Съобщава се, че е публикувал над 1000 съобщения с акаунта си.
12 години по-късно тази способност да владее кодовете на социалните медии му позволява да събере 1,6 милиона последователи в TikTok и да се класира на първо място по популярност сред френските младежи на евроизборите. Парламентарните избори на 30 юни ще бъдат решаващи за това дали Jordan9320 ще стане Monsieur le Premier Ministre или с други думи, премиер на Франция.
Социалните медии: ангажираност на младите или разрушител на демокрацията?
"Партиите трябва да приемат това като предупреждение, че трябва да се модернизират и да се вслушват в хората", казва кипърският инфлуенсър Фидиас пред държавната CyBC, когато беше избран за евродепутат.
"Традиционните политически актьори омаловажават значението на успеха на Алберт Перес и твърдят, че това е аномалия", казва професор Касеро-Риполес от Испания и допълва, че влиянието на новите политици само ще се разпространява, тъй като такива външни лица придобиват влияние сред хората на възраст 40 години и по-млади.
Професорът се спира подробно на това как различните платформи на социалните медии обслужват различни аудитории и възрастови групи. По-възрастните са по-склонни да бъдат във Facebook например, докато по-младите предпочитат TikTok.
"Facebook, Instagram, X традиционно са много отворени; хората идват и си отиват много лесно. Приложенията за изпращане на съобщения като WhatsApp или Telegram генерират силни връзки, защото са частни канали и така се свързват по по-личен начин с други хора".
Но политическите инфлуенсъри са особено умели в ефективното комбиниране на всички тези платформи.
Изследването на професора показва, че те са отлични в мобилизирането на обществения гняв и политическото недоволство на потребителите, които критикуват установената система, партиите и правителството.
Инфлуенсърите превръщат тези чувства в последователни и привлекателни послания, предадени на познатия език на социалните медии, който владеят. Тази способност ги отличава от традиционните политици – и ги изпраща с лекота на депутатските кресла в Европарламента.