Лошото момче на инфлуенсърите: Джейк Пол, който превърна издънките си в бизнес империя
Печели 38 милиона долара само за миналата година, разминава се на косъм с федерални обвинения
Славата е най-добрият приятел и най-големият враг на Джейк Пол – 27-годишен създател на съдържание с 47 милиона последователи в YouTube и Instagram.
Преди да стане третият най-богат инфлуенсър в света, да спечели 38 милиона долара само за миналата година и да предизвика боксовата легенда Майк Тайсън на мач, който да се излъчи по Netflix, той е най-кошмарният служител на Disney.
Току-що започнал да придобива онлайн популярност от създаването на шестсекундни комедийни видеоклипове във Vine, Пол е суволнен от детското шоу Bizaardvark, където играе каскадьора Дарк Ман. Действието се развива през 2017 г., а причината да го изхвърлят от анимационния гигант е, че създава неудобства с каскадите си – пали огън в празни басейни, размахва пистолет срещу репортер и организира състезания с мотори пред къщата си, разказва Fortune.
"Ние дори не сме толкова шумни", оправдава се Пол пред The Hollywood Reporter след инцидентите. "Да, веднъж в задния двор имаше пожар, който излезе извън контрол. Но това не навреди на нито един човек.", допълва той.
Проблемите му не спират дотук. Получава обвинения в сексуално насилие и използване на расистки обиди в YouTube. Организира бурни партита в разгара на COVID-19 и е обвинен в нахлуване и незаконно събиране, след като е заснет с открадната бутилка водка в разграбен търговски център. По-късно обвиненията са отхвърлени.
Именно инцидентът в търговския център обаче прелива чашата. ФБР нахлува в дома му със спецотряд през август 2020 г. По-късно прокуратурата в Аризона признава, че срещу инфлуенсъра няма да бъдат повдигнати федерални обвинения.
Трудно е да си представим, че същият този човек ще стане лице на фонд за рисков капитал, който инвестира в успеха на марки като Olipop и Fly By Jing. Или че ще основе марка за лична хигиена, наречена W – игра на жаргона на поколението Z за "победа", която стартира миналата седмица в 3900 магазина Walmart, а по-късно ще бъдат пуснати още продукти в още 400 обекта на Walmart.
Но както подсказва името на новата му марка, Пол продължава да е на вълната на славата, въпреки всичките си издънки. Изтръгващ победата от челюстите на поражението, той се е научил да обича конфронтациите.
"Другите бизнес лидери разбират, че когато правиш нещо невероятно, всеки ще се опита да те спре", казва Пол пред Fortune.
"Проблемното дете" пораства
Следвайки примера на много инфлуенсъри в средата на 2010-те години, Пол спира да прави видеоклипове с шеги и се насочва към други начини за печелене на пари.
Нарича се "Проблемното дете" и се изявява в бокса, където постига рекорд от девет победи и една загуба. През 2021 г. основава фонд за рисков капитал Anti Fund с Джефри Уу, предприемач, който го отхвърля 10 години по-рано, когато представя проекта си за съдържание Team 10.
Уу каза пред Fortune, че е често срещана стратегия за инфлуенсърите да се пробват в потребителските марки и рисковия капитал, след като вече са изстискали всички възможни печални от YouTube.
Според Аманда Ръсел, маркетинг консултант и автор на книгата "The Influencer Code: How to Unlock the Power of Influencer Marketing", този подход наистина може да бъде доходоносен. Създателите на съдържание като Пол вече имат изградена аудитория, което позволява на техните марки да се разрастват бързо.
"За марките е все по-трудно да пробият", казва Ръсел пред Fortune. "Сега всичко е стока, освен ако потребителите нямат връзка с продукта. Хората всъщност не се свързват с марките, а с хората."
Но самият Пол ще ви каже, че ако името му е свързано с дадено начинание, това не означава успех. През 2016 г. неговият сайт за социални медии Locker Room, който разделяше потребителите на групи само за момчета и само за момичета, е закрит, след като регистрира едва 500 изтегляния.
През 2018 г. той е обвинен, че е измамил клиентите на своята онлайн платформа Edfluence, която предоставя видеоклипове с инструкции как да станете инфлуенсър, след като потребителите не успяват да отключат видеоклиповете дори след като са платили първоначалната такса от 7 долара.
А през март 2023 г. Комисията по ценните книжа и борсите го уличава в популяризиране на предполагаема крипто измама.
"Трябва да преминете през тези моменти, в които губите пари, идеята ви не е толкова добра, колкото сте си мислили", каза Пол. "Това са нещата, които ви правят успешни в дългосрочен план."
Ууди Хилард, главен изпълнителен директор на W, вижда в Пол самоосъзнат и скромен предприемач с жажда за успех, когато го среща преди година и половина. По време на една от първите им срещи група деца се приближават до Пол с молба за автограф. Хилард си спомня, че Пол е търпелив и разпитва всяко дете за интересите му в училище и за това какви спортове харесва.
"Просто го виждате да общува на човешко ниво и това ви кара да разберете, че той е страхотен човек", казва Хилард пред Fortune. "Хората имат възможност да пораснат."
Докато Хилард вижда един млад бизнес партньор с изгладени ръбове и спокойно поведение, Пол, поне пред обществеността, все още е проблемна личност.
В скорошен рекламен видеоклип за W се нарича "глупав и миризлив", като моли асистента на продукцията да нанесе дезодорант върху подмишниците му. "Лично аз не смятам, че съм противоречив. Казвам истината, а в днешния свят хората не харесват истината, защото боли", казва Пол. "Никога не съм се страхувал да кажа това, което ми е в ума".
"Съдържанието е цар"
Пол не дължи успеха на противоречията си – твърди Ръсел. Той просто е намерил професионалната си опора благодарение на тях. Инфлуенсърът просто използва своята постоянна актуалност, дори позорна в някои аспекти от миналото му.
"Съдържанието е цар", категоричен е той.
Тази стратегия работи за цялото му семейство. По-големият му брат Логан постига светкавичен успех с марката си за енергийни напитки Prime, която лансирана заедно с боксьора KSI.
Но след като в рамките на две години след стартирането на компанията продажбите ѝ надхвърлиха 1 млрд. долара, бързият растеж стана неустойчив.
Поколението Алфа изгуби интерес към напитката, тъй като се насочи към следващия високотехнологичен продукт. И след като получи съдебен иск, в който се твърди, че съдържа повече кофеин от обозначеното и "вечни химикали", бутилките Prime сега стоят по рафтовете с намаления в британските магазини.
Но Джейк Пол вярва в своя манталитет на победител. Преминал е през сериозни противоречия, обвинения в престъпления и провалени бизнеси и все още излиза от другата страна, размахвайки пръст.
"Всички искат да те видят паднал, а ти продължаваш да се справяш, да преодоляваш, да побеждаваш и да се бориш. И аз наистина правя точно това. Някои от най-големите ми загуби всъщност са най-големите ми победи", казва Пол.