Туристите, които си мечтаят да имат суперяхта, може би ще могат да превърнат това в реалност – на много по-ниска цена.

Жилищните яхти, както се наричат тези плавателни съдове, на практика са жилищни сгради в морето. Купувачите купуват апартаменти на огромни яхти, вместо да притежават и поддържат техни собствени по-малки плавателни съдове.

След като повечето апартаменти бъдат продадени, яхтата функционира до голяма степен като луксозен круизен кораб и плава около света с персонал на борда и достъп до ресторанти, спа центрове, винарни и фитнеси.

Цената?

Една такава жилищна яхта е дългата 220 метра Somnio, която в момента се строи от норвежката компания Vard. Това ще бъде най-дългата яхта в света, след като бъде завършена през 2024 г., според уебсайта на Vard.

Somnio разполага с 39 апартамента, като цените започват от 9.5 млн. евро (11 млн. долара), казва Ерик Бреде, съосновател на Somnio и капитан. Цените зависят от размерите на апартаментите и местоположението, като жилищата на по-висок етаж струват повече.

И докато 11 млн. долара е повече от достатъчна сума за закупуването на частна яхта, тя дори не се доближава до цената на една суперяхта.

Инфлуенсърът в социалните медии Денис Сука, известен като The Yacht Mogul за своите над 550 000 последователи в Instagram, казва пред CNBC, че помага с дизайна на дълга 90 метра суперяхта на име Mogul.

Когато бъде завършена, тя ще струва около 150 млн. долара и ще има само един купувач, казва той. Somnio е над два пъти по-дълга от Mogul.

Апартамент или частна яхта

Пълната неприкосновеност не е непременно онова, което всеки купувач на яхта иска, според Бреде. Основното предимство, което привлича купувачите на апартаменти на жилищни яхти, е способността “да общуват със съмишленици от общността.”

“Най-големият фактор е общността, с която да споделят един глобален маршрут,” казва той пред CNBC, допълвайки, че “красотата на това да притежавате собствена апартамент на яхта е, че не трябва да се притеснявате за поддръжката и планирането, които съпътстват притежанието на собствена яхта.”

Това са най-луксозните яхти в светаБяха раздадени общо 14 трофея, като британската яхта Geist с дължина от 34 метра взе отличието в


Персоналът на яхтата се занимава с поддръжката, поправките, горивото и храната, както и с обиколките по суша, казват от Somnio. Персоналът също така планира маршрутите, по които се движи яхтата, въпреки че обитателите могат също да препоръчват дестинации, според уебсайта на компанията.

Всичко това обаче не е безплатно. Купувачите трябва да плащат годишна такса, която покрива разходите, свързани с поддръжка, гориво, храна и персонални услуги, казва Бреде.

Собствеността на лодката става само с покана, казва Бреде. Някои купувачи са се свързали директно с компанията, а други са с лични препоръки, допълва той.

Поскъпващ актив?

За разлика от повечето плавателни съдове, апартаментите на жилищните яхти може да поскъпват с времето, казва Бреде.

Това важи с пълна сила за жилищната яхта на име The World, която е пусната по вода през 2002 г.

“Всички видове жилища на яхтата поскъпнаха значително от пускането на кораба, което се дължи на търсенето от страна на кандидат купувачи от цял свят,” казва представител на компанията пред CNBC.

Собствениците обаче не могат да печелят пари, като отдават жилищата си под наем, макар че роднини и гости могат да използват апартамента, ако те не са на борда, казва Бреде.

Други лодки

Със своята дължина от 195 метра The World разполага с четири пъти повече апартаменти от Somnio.

На борда има студиа, както и апартаменти с от една до три спални, като цените им варират от 2 до 15 млн. долара. Малък брой от тях в момента се продават, е заявил представител на компанията пред CNBC.

“Когато видяхме The World да пристига в Рио де Жанейро и научихме за уникалната й концепция, знаехме, че трябва да сме част от това,” казва настоящ жител на яхтата, който предпочита да запази анонимност.

Той живее на яхтата от четири години, като през това време е пътувал до места, като Мадагаскар, Индонезия и Средиземно море.

Друга суперяхта е дългата 280 метра Njord, която трябва да бъде завършена до 2025 г. На нея също ще се продават апартаменти на купувачи, които искат да усетят тръпката на океанските пътувания, но без да поемат отговорността да притежават собствена яхта.