Ако нищо не се промени в идния месец и половина, Великобритания ще излезе от Европейския съюз, излагайки цели 60% от търговията си на риск, пише CNN.

Излизането от ЕС без сделка ще представлява загуба на преференциалния достъп до свободния европейски пазар, което ще остави близо половината от британската търговия под риск от високи мита, както и от други съпътстващи разходи.

Раздяла без договор ще извади Великобритания от 40 търговски споразумения, които ЕС има със своите търговски партньори. Тези сделки покриват около 70 държави по света, които съставят 13% от британската външна търговия.

Британското правителство се опитва да замени тези договори с нови споразумения, колкото се може по-бързо преди настъпването на брекзит. Към този момент са подписани едва три, които оформят 3% от търговията на страната.

Слабият прогрес в това отношение означава, че търговия в размер на до 1 трилион долара остава изложена на риск от бъдещите търговски бариери, след излизането от ЕС.

Напускайки съюза, Великобритания автоматично ще трябва да се приравни спрямо правилата на Световната търговска организация, които вървят ръка за ръка с по-високи мита.

Страната може първоначално да намали митата за внос на стоки от чужбина, за да предотврати покачване на цените.

Но британските износители на стоки и услуги ще бъдат изправени пред по-високи мита на ключови пазари.

Търговията на Великобриания разчита и на страни, които нямат договорки с ЕС, като САЩ. По-голямата част от тази търговия неяма да бъде засегната от брекзит, макар някои споразумения, които улесняват процеса, да отпаднат след него.

Британските политици могат да намалят риска от брекзит без сделка, като дадат зелена светлина на споразумението, договорено от премиера Тереза Мей. Засега обаче не са го направили. Великобритания напуска ЕС на 29 март тази година.

Дейвид Хенинг, директор на UK Trade Policy Project, посочва, че заместването на търговските сделки на ЕС със страни, като Южна Корея, би трябвало да е топ приоритет за британското правителство.

До последната секунда

Британските власти определиха процеса на подновяване на търговските сделки с ЕС като относително ясен.

Лиъм Фокс, министър на търговията, посочи през 2017 г., че заместването на всичките 40 търговски сделки с ЕС ще бъде лесно. Тогава той посочи, че всичко ще бъде готово в последната секунда преди настъпването на брекзит.

Засега обаче са предоговорени едва 4 сделки, които покриват търговските взаимоотношения със седем партньори: Швейцария, Фарьорски о-ви, Чили и търговски блок, включващ Мадагаскар, Мавриций, Сейшелските о-ви и Зимбабве.

Швейцария оформя около 2.5% от общата търговия на Великобритания, сочат официалните данни. Останалите споразумение покриват едва 0.3% от външната търговия на Острова.

Бизнесът се моли за отлагане на брекзитБизнесът призовава за отлагане на брекзит, надявайки се да избегне кошмарния сценарий за излизане на Великорбитания от Европейския съюз без постигната сделка

През тази седмица Фокс отново посочи, че някои от споразуменията ще бъдат сключени в последния момент.

Въпреки това обаче, Хенинг от UK Trade Policy Project твърди, че Великобритания няма да е готова преди излизането от ЕС. „Не мога да си представя, че ще сключим 35 сделки в идните 6 седмици”, казва той.

Предстоят тежки преговори

Великобритания е изправена пред тежки преговори като самостоятелна страна спрямо силата, която имаше досега като член на най-големия общ пазар в света.

„Сделка само с Великобритания има по-малка стойност спрямо сделка с Европейския съюз”, казва Питър Холмс, търговски експерт, който преподава икономика в University of Sussex.

Холмс посочва, че Южна Корея и Япония вече са показали, че Великобритания трябва да бъде по-гъвкава в бъдещите преговори, предполагайки, че тези страни ще изискват преференциални условия, за да се съгласят на индивидуални споразумения.

„Японците конкретно предлагаха техните компании да идват във Великобритания на база свободния достъп до ЕС. Тя бяха пределно ясни, че ако изгубят това, ще изискат компенсация”, казва Холмс.

Barclays мести активи за 190 млрд. евро в Дъблин заради брекзитПланът ще влезе в сила от 29 март тази година

От автомобилния производител Ford, който използва Острова като отправна точка за търговията си в ЕС, посочиха, че могат да изнесат производство от страната заради брекзит. Щатският концерн заявява, че брекзит без сделка би бил „катастрофален” за операциите във Великобритания.

Това, според Хенинг, е сигнал, че в бъдеще партньорите на страната няма да покажат милост.

Преговарящите знаят, че Великобритания иска нещо... и вярват, че могат да изкарат повече отстъпки от това, добавя той.