Според глобално проучване на Expedia Group, проведено сред повече от 5700 пътници, средният пътуващ прекарва повече от пет часа, за да организира пътуването си, и преглежда 141 страници съдържание. За американците този брой е почти двоен - цели 277 страници, като това се случва само за последните 45 дни преди заминаването.

Навлизането на генеративния изкуствен интелект, пише CNBC, трябва да опрости този процес и да позволи на компаниите по-добре да адаптират препоръките си към специфичните интереси на пътуващите.

Как може да изглежда това? Надеждата е, че изкуственият интелект не само ще планира маршрути, но и ще комуникира с хотелите, ще изготвя бюджети за пътувания, дори ще функционира като личен асистент при пътуване. По този начин AI ще промени из основи начина, по който компаниите подхождат към пътниците.

Типичното търсене на жилище в Airbnb например дава резултати, които не вземат предвид предишни търсения. Може да имате десет години опит в резервирането на луксозни, съвременни жилища, но вероятно все още ще ви бъдат предлагани селски къщи, ако отговарят на зададените от вас филтри.

Но това скоро може да се промени.

Walt Disney изследва как AI може да помогне на филмовата индустрияТрадиционните медийни компании трябва или да разберат AI, или да загубят своята актуалност


По време на разговора за приходите през май главният изпълнителен директор Брайън Чески обяснява как изкуственият интелект може да промени подхода на Airbnb: "Вместо да ви задаваме въпроси като: Къде отивате и кога?, искаме да изградим солиден профил за вас, да научим повече за вас и да ви зададем два по-големи и по-фундаментални въпроса: Кой сте вие и какво искате?"

Макар че AI, който започва все по-често да решава проблемите пред идеята за "персонализация в мащаб", все още не е навлязал сериозно в туристическата сфера, способността да се търси в огромни количества данни, да се отговаря на въпроси, зададени на естествен език, и умението „да се запомнят" предишни въпроси, за да се надгради разговорът по начина, по който го правят хората, много допада на индустрията.

Туристически компании припознават AI

CNBC цитира проучване, проведено през април от компанията за пазарни проучвания National Research Group, според което 61% от анкетираните заявяват, че са отворени към използването на разговорен AI за планиране на пътувания. В същото време към онзи момент едва 6% заявяват, че действително са го използвали.

Освен това повече от половината от анкетираните (51%) заявяват, че нямат доверие на технологията да защитава личните им данни, а 33% - че се опасяват, че тя може да предостави неточни резултати.

IBM и НАСА изграждат AI платформа за развитие на науките за ЗемятаСистемата ще събира данни от двойката спътници Sentinel-2 на Европейската космическа агенция


И все пак, докато пътуващите все още обсъждат безопасността и предимствата на използването на изкуствен интелект за планиране на пътувания, много големи туристически компании вече се гмуркат с главата напред в технологията.

През февруари базираната в Сингапур туристическа компания Trip.com пуска TripGen - чатбот, задвижван от OpenAI, създател на ChatGPT.

През март Expedia и Kayak стават едни от първите, които пускат в платформите си ChatGPT като плъгин.

През април Expedia обявява старта на трета бета версия на чатбот с изкуствен интелект от ChatGPT.

През май базираната в Европа компания за резервации на пътувания eDreams Odigeo се присъединява към "Програмата за надеждни тестери" на Google Cloud за AI, а Airbnb обявява плановете си да вгради в интерфейса си GPT-4, най-новия голям езиков модел на OpenAI.

Тези първи стъпки се превръщат в истинска вълна през лятото.

Инвестициите в AI растат главоломно - златна мина или нов дот-ком балон? Анализатори се опасяват, че парите се наливат в компании, които нямат нито приходи, нито иновативен продукт, нито опит


През юни Amazon Web Services обявява инвестиция от 100 млн. долара в програма за подпомагане на компаниите да използват генеративен AI, а RyanAir и Lonely Planet са две от първите четири участващи компании.

Booking.com пуска чатбота с изкуствен интелект Trip Planner в приложението за избрани американски членове на програмата си за лоялност Genius.

Priceline, на свой ред, стартира платформа, наречена Trip Intelligence, ръководена от подкрепен от Google чатбот с генеративен AI, наречен Penny.

Миналия месец пък Tripadvisor стартира уеб базиран, захранван с AI инструмент за съставяне на маршрути за пътуване, наречен Trips, а Trip.com пусна актуализиран чатбот, наречен TripGenie, който отговаря на текстови и гласови заявки, показва изображения и карти и предоставя връзки за резервации.

Компанията за отдаване на ваканционни жилища под наем HomeToGo пуска бета версия на функция за търсене с AI в приложението си, наречена AI Mode, за потребителите в САЩ и Обединеното кралство.

И тази вълна продължава да обхваща все повече компании в различните клонове на туристическата индустрия.

Отвъд планирането на пътувания

Планирането на пътувания е най-видимото използване на AI в туристическата индустрия в момента, но компаниите вече планират нови функции, посочват още от CNBC.

Google проучва инструменти с AI за журналисти и преговаря с издателиИнструментите с изкуствен интелект биха могли да помагат на журналистите с варианти за заглавия или различни стилове на писане


Старши продуктовият директор на Trip.com Ейми Уей заявява пред медията, че компанията обмисля да разработи виртуален пътеводител за най-новия си продукт с AI - TripGenie.

"Той може да помогне за предоставяне на информация, като например запознаване с исторически сгради и обекти в даден музей", казва тя. „Визията е да се създаде дигитален спътник за пътуване, който може да разбира и разговаря с пътника и да му осигурява помощ на всяка стъпка."

Сайтът за туристически новини Skift посочва, че AI може да се използва и за прогнозиране на закъснения на полети и да помага на туристическите компании да реагират на негативни онлайн отзиви.

Компанията изчислява, че чатботовете могат да донесат стойност от 1,9 млрд. долара за туристическата индустрия, като позволят на компаниите да работят с по-малко персонал за обслужване на клиенти, освобождавайки време на хората да се съсредоточат върху сложни проблеми.

Чатботовете не се нуждаят от наемане или обучение, могат да говорят няколко езика и "нямат крива на обучение", както посочва Skift.

Като цяло специализираната платформа прогнозира, че генеративният AI може да бъде възможност за туристическата индустрия да генерира допълнителна стойност 28,5 млрд. долара - оценка, която, ако инструментите се използват "в пълния им потенциал ... ще изглежда консервативна в ретроспективен план".