Перспективата пред легалната индустрия с марихуана в Северна Америка провокира редовите и институционални инвеститори ентусиазирано да купуват ценни книжа на компании от сектора.

Ентусиазмът бива подхранван и от това, че от следващия месец марихуната за развлекателни цели ще стане легална в Канада.

Бляскавите перспективи пред този сектор карат инвеститорите по света да влагат сериозни суми в тази ниша, пише Finacial Times.

Анализатори от BDS Analytics изчисляват, че харчовете по света за марихуана ще достигнат 32 млрд. долара до 2022 година. За сравнение, понастоящем те се изчисляват на 9.5 млрд. долара.

„Всички големи пивоварни и тютюневи компании говорят за това”, казва Николаас Фаес, анализатор от Bryan, Garnier & Co.

„Всички те се опитват да разберат как това ще се отрази на техните индустрии”, добавя той.

Канадският производител на медицинска марихуана Canopy Growth Corp, чиито акции се търгуват на фондовата борса в Торонто под борсовия код WEED, е най-голямата от няколко такива компании, която се радва на ентусиазираната инвестиционна активност.

Constellation Brands, която произвежда бирите с марка Corona и Modelo, увеличиха деля си в Canopy до 38% след като вложиха 4 млрд. долара в компанията през миналия месец, като това е най-голямата инвестиция, осъществявана до сега в марихуана индустрията.

По думите на Фаес, растежът на марихуана индустрията може да представлява възможност и за големите производители на напитки и тютюневите компании. „Какво правят бирата, тютюнът и канабисът? Интоксикират те, те са социален лубрикант – те са в един и същи бизнес”, казва той.

Джеси Питлак, анализатор в Cormark Securities, коментира, че инвестицията на Constellation е била основна причина за скока на останалите акции, тъй като е показала „сериозната отдаденост” към марихуана сектора от компания, част от Fortune 500.

През последните 12 месеца книжата на Cronos Group повишиха цената си с над 400%, тези на Aurora скочиха с 210%, а на Aphria – със 190%.

Пазарът на марихуана в САЩ – колкото виното и алкохолните напиткиВсе по-оптимистични прогнози за продажбите на марихуана.

Сделката на Constellation обаче не е единственият пример за сериозния интерес на големия бизнес към тази нова индустрия.

През това лято Aurora Cannabis придоби конкурентната компания за марихуана MedReleaf в сделка за 2.5 млрд. долара. Преди това фирмата бе придобила и CanniMed Therapeutics, като освен това има и инвестиция в публичната The Green Organic Dutchman.

Друг ключов фактор в индустрията е отварянето на щатския пазар към нея. Около половината от щатите в САЩ легализираха канабиса за медицински цели, докато в 9 щата марихуаната е разрешена и за развлекателни цели.

През месец юли тази годин канадският производител Tilray стана първата компания за отглеждане на марихуана, осъществила IPO на борсата в Ню Йорк, затваряйки процедурата с цена на акциите, която е с 32% по-висока от определната за целите на публичното предлагане.

„Легализацията в Канада е един от факторите, провокирали инвестиционната активност, но по-голямата заслуга се дължи на щатския пазар”, казва Фаес.

По думите на Питлак инвеститорите започват да разбират по-добре нормативната рамка в САЩ, където компаниите нямат право да транспортират марихуаната в други щати, различни от този, в които е произведена.

Въпреки това, пазарът се приспособява към реалностите и според анализатори скоро потребителите ще имат достъп до най-различни продукти с марихуана – от сапун до кафе.

Линда Гилбърт, управляващ директор потребителско поведение към BDS Analytics, посочва, че има много възможности за употреба на марихуанат като съставка в същестсуващи храни и напитки.

По думите ѝ, марихуаната не е нищо ново, тъй като хората я потребяват от векове. „Това, което е ново, е легалната марихуана. Много рядко се случва изцяло нова категория продукт да стане инвестиционна възможност”, добавя тя.