Четири града, които предпочетоха пешеходците пред колите

1196
Четири града, които предпочетоха пешеходците пред колите

© pixabay.com

Пандемията от коронавирус, която доведе до неколкократно въвеждане на локдауни, и новите изисквания към градската среда създадоха условия за стартирането на инициативи в полза на пешеходците. Те настояват за повече места без автомобили.

За да добиете представа за тенденцията, която се наблюдава в цял свят, ще ви представим четири града. Те направиха бързи и смели промени, които насърчават жителите да се движат пеша или с колело.

Париж, Франция


Още преди пандемията френската столица имаше сериозен напредък в осигуряването на по-благоприятна среда за пешеходците. Кейовете, непосредствено по поречието на река Сена например, бяха обявени за пешеходни в края на 2016 г. Четири години по-късно кметът Ан Идалго бе преизбрана точно заради подкрепата си за концепцията “15-минутният град”, която предвижда градско планиране, което позволява на жителите да извършват ежедневните си задачи - от пазаруване до ходене училище и работа – на разстояние от 15 минути пеша или каране на велосипед.

През годините бяха изградени и още велоалеи, което доведе до намаляване на автомобилния трафик.

Париж планира да създаде допълнителни 180 км велосипедни алеи и 180 000 места за паркиране на велосипеди до 2026 г. В същия срок трябва да бъдат засадени и 170 000 дървета с цел охлаждане на града.

Новите 10 най-добри града за колоездачи Градовете в Европа са начело в списъка

За да стимулира карането на колело, френската столица намали с една лента някои от основните си пътища, създавайки място за велосипедни алеи.

В очакване на домакинството на града на Олимпийските игри през 2024 г. мостът между Айфеловата кула и Трокадеро също ще бъде напълно пешеходен.

Богота, Колумбия

Колоезденето е национален спорт в Колумбия. Затова не е никак учудващо, че Богота е град с отлична инфраструктура за каране на колело. Пандемията ускори процеса на ограничаване на употребата на автомобили.

През 2020 г. кметът Клаудия Лопес определи допълнителни 84 км временни велоалеи към съществуващата 550-километрова мрежа от велосипедни алеи, наречена Ciclorruta. В момента те са такива за постоянно.

 „Има толкова много велосипеди по улиците по всяко време на деня, това е доста вдъхновяващо”, казва Алекс Гилард, основател на блога Nomad Nature Travel. По време на пандемията той има възможността да живее в Богота.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Bogotá/Colombia (@bogota)

Освен това в неделя и на официални празници автомобилите в града са напълно забранени по определени маршрути, влизащи в програма, известна като Ciclovia.

Инициативата привлича седмично над 1,5 млн. колоездачи, пешеходци и любители на бягането.

За облагородяването на градската среда спомагат и новите градски автобуси, които работят на газ и ток, пише Би Би Си.

„Атмосферата на Богота се промени. Сега е много по-лесно, по-спокойно и по-безопасно да се движиш в града“, казва местната жителка Жозефин Ремо, която има блог, посветен за пътувания.

Милано, Италия

Италия бе една от европейските страни, която бе най-силно засегната от пандемията от коронавирус. Градовете ѝ обаче се адаптираха бързо, за да осигурят алтернатива на претъпкания градския транспорт.

През лятото на 2020 г. Милано се зае с амбициозен план за разширяване на тротоарите и колоездачни алеи по протежение на 35 километра пътища, които преди това бяха предназначени за автомобили.

Промените преобразиха града. Появиха се повече заведения за хранене и пазари на открито. Все по-търсени станаха градските градини.

Обичам концепцията за 15-минутния град, казва Луиза Фаварето, основател на сайта Strategistico, посветен на живота чужбина. Тя е привлечена от променящата се градска инфраструктура, която дава приоритет на хората пред автомобилите. Тенденцията създава повече причини хората да бъдат на открито и да се срещат.

Най-живописните велосипедни маршрути в ЕвропаЕлектронното издание Cycling Today представя 8 от най-живописните места за колоездене в Европа

Милано впечатлява и със своя нов квартал CityLife. Той е не само най-голямата зона без автомобили в града, но и една от най-големите зони без автомобили в Европа. Кварталът впечатлява с много зелени площи и изобилие от велосипедни алеи.

Фаварето препоръчва да се разходите по каналите на Navigli и да се насладите на заведенията за хранене на открито и нощния живот в квартала.

Северната част на квартал Изола е превърната от индустриален район в пешеходна и велосипедна зона, пълна с модерни кафенета, галерии и бутици.

Гостите на града не трябва да се притесняват за намирането на велосипед, за да се насладят на велосипедните алеи. Градската услуга за споделяне на велосипеди, BikeMI, има 300 станции в целия град и предлага както обикновени, така и електронни велосипеди.

Сан Франциско, САЩ

В началото на пандемията в Сан Франциско стартира Slow Streets – програма, която използва знаци и бариери, за да ограничи автомобилния трафик и скоростта по 30 улици в опит да ги направи по-удобни за пешеходци и велосипедисти.

Програмата е постигнала 50% намаляване на трафика по пътищата и 17% ръст на пешеходците в делнични дни. За велосипедистите ръстът е още по-голям - 65%.

На жителите на града тази промяна така се хареса, че те настояха четири участъка да останат за постоянно достъпни само за пешеходци и колоездачи. Сред тях са Golden Gate Avenue, Lake Street, Sanchez Street и Shotwell Street. Този месец предстои да бъдат гласувани още освободени от коли марщрути.
 

Българският бизнес

Подобни статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg