Как мамят супербогатите на собствените им частни самолети?
Четирицифрена сума за мистериозно суши. Още толкова за пластмасови чаши. Толкова гориво, колкото самолетът не може да побере.
Измами от този род срещат заможните хора с частни самолети в наши дни.
В епохата на ултрабогатите хора все повече информация започва да се появява за надписване на сметки и измамни практики, свързани с частните самолети.
Измамниците в днешно време търсят своето парче от баницата - понякога с ловки измами, друг път с опити, които будят присмех, като обикновено се надяват, че милиардерите няма да забележат „дребните суми”, които надплащат за елементарни услуги или мистериозни екстри.
Около 1/3 от собствениците на частни самолети притежават над 500 млн. долара, сочи доклад на VistaJet и Wealth-X, пише Bloomberg.
Някои от измамите са с комичен характер. Собственик на частен самолет открил, че го таксуват с 5300 долара за 240 порции суши, които са сервирани на борда, докато самолетът е празен, по информация на My Sky - компания, чийто софтуер помага за мониторинг на разходите, свързани с частните самолети.
Друг е таксуван с 6 хил. евро за пластмасови чаши, след като доставчикът добавя погрешка две нули към сметката. Трети милионер пък с изненада установява, че самолетът му е зареден с гориво, което надвишава капацитета на резервоара с над 2 тона.
Част от проблемите идват от обемистата документация, свързана с частните пътувания по въздух. Един полет може да генерира дузина разходи – гориво, храна, разрешителни, летищни такси, наземно обслужване, хотел за екипажа и прочее.
Всяко пътуване е различно. Това прави трудно за богаташите да следят разходите си зорко.
С активи, като самолети и яхти, има тенденция заможните хора да не разбират структурата на разходите и да подписват всяко нещо, поднесено пред тях, казва Майк Бродски, управляващ директор на Deloitte Financial Advisory Services.
„Всички цифри за измамите срещу ултразаможните хора са занижени, тъй като много от тях няма да си признаят”, казва Бродски.
По света има около 21 хил. частни самолети, които струват на собствениците им около 32 млрд. долара, за да летят. Тази сума може да бъде оптимизирана с ¼, изчисляват от My Sky.
Брокер на самолети, които желае анонимност, ракрива, че когато говори с потенциални купувачи, става свидетел на доказателства за надписване на сметки и че е обичайно за собствениците на самолети да влизат в конфликт с компаниите, които управляват разходите им.
Въпреки че в наши дни все повече се акцентира върху евентуалните измами с разходи, свръзани с частни самолети, примерите за подобни практики в индустрията остават.
Оперативен директор на семейна компания, пожелал да остане анонимен, посочва, че услугите за управление на разходите, свързани с частни самолети, са „необходимо зло”.
„Това е абсолютно непрозрачен пазар. Не можете да контролирате някои от вашите разходи”, добавя Кирил Ким, съосновател на My Sky.