Американците обожават големи коли с мощни двигатели. Но цените на бензина накараха мнозина да изоставят мощните возила в гаражите. Дори полицаите се качиха за велосипеди, пише в. „Российская газета".

САЩ

В началото на 2011 г. в САЩ се разрази „бензинова криза": само през февруари цените на галон скочиха с 13.5% спрямо цената от 2.6 долара. За решаване на проблема президентът Барак Обама създаде специална комисия за разследване на причините на ръста. Междувременно щатската администрация предложи на гражданите да преминат на хибридни коли и електромобили, независимо от цената им.

Продажбите на „флексове"- хибридни коли със смесено гориво между бензин и етанол, растат с добри темпове. По американските пътища могат да се видят вече осем милиона такива коли, което ги прави вторият най-голям автопарк на този тип автомобили след Бразилия. Проблемът е, че смесеното гориво се продава в едва един процент от бензиностанциите в страната.

Универсално и бързо решение Белият дом все още няма. Но страната възнамерява да се избави от петролната си зависимост до 2025 г. Въпросът е как.

Дотогава американците слизат от колите си и преминават на обществен транспорт, намаляват пазаруването и правят покупките си през Интернет, а 50% се отказали от пътешествие с автомобил и още толкова - обмислят покупката на по-икономична кола, показа проучване.

Впрочем междувременно кризата поутихна и цената на бензина постепенно започна да пада.

Китай

Наскоро стачка на таксиметровите шофьори в няколко града в Китай накара китайската общественост да се запита- защо горивата непрекъснато поскъпват?

В страната не действа свободен пазарен механизъм на горива, но въпреки това властите в Китай, който е най-големият пазар на автомобили, се опитват да накарат шофьорите да преминат на алтернативни горива. Без особен успех. Едва 500 000 коли в цял Китай карат на газ. За сравнение само през миналата година са купени 18 млн. автомобили.

Друга тенденция на местната автомобилна промишленост е активното внедряване на електромобили и хибриди. Макар че те остават недооценени от автолюбителите, властите полагат реални усилия за популяризирането им и планират през 2020 г. да бъдат продадени не по малко от 5 млн. подобни коли.

Южна Корея

На Корейския полуостров няма находища на петрол, но това не пречи на Южна Корея да е един от най-големите производители на петролни продукти в света. Сега литър обикновен бензин в Сеул струва около 2 долара. Скъпотията вероятно е причината от южнокорейските конвейери да излизат все повече модели с газови двигатели. Сега всички таксита и целият градски транспорт в столицата са с такива и плащат за горивото два пъти по-малко отколкото за бензина. Газстанции в страната не липсват, заради увереността на властите, че бъдещето е на по-евтиното и чисто гориво. Единственият проблем остава сигурността на колите след няколко инцидента, разминали се за щастие без жертви.

Италия

Ръстът на цените на бензина в Италия бе предизвикан основно от събитията в Северна Африка и основно- Либия. Тъй като Италия внася най-големи количества либийски петрол, компанията Eni бе принудена да намали преработката на петрол с 15%, а Рим- да увеличи вноса на газ. В различните региони на страната обаче кризата не бе усетена еднакво. В любимия курорт на знаменитостите о. Панарея цените минаха всякакви граници, установявайки се на 2.10 евро за литър. Спадът на цената на петрола на международните пазари никак не успя да се отрази в Италия. Страната при това няма никакви изгледи да се отърве от петролната примка, тъй като напротив- в нея има известни ограничения за газови автомобили. Електромобилите пък заемат по-малко от 0.2% от пазара и очевидно за италианците остава една алтернатива- пеша или на колело.

Франция

Французите все още си спомнят с ужас есента на миналата година със стачката на петролните работници и километричните, многочасови опашки на бензиностанциите. Сега французите могат безпроблемно да напълнят резервоара, стига да имат пари. Цената на бензина започва от 1.5 евро, на дизела от 1.35 евро. Колите на газ са рядкост, но французите са убедени, че бъдещето е на електромобилите. Жалко само, че в страната има 50 000 такива, основно собственост на пощенските служби. Въпреки това се очаква до 2020 г. по пътищата на Франция да пътуват 2 млн. електромобили. Дотогава на французите не им остава друго освен да проклинат петролните производители и да настояват за държавна намеса.

Германия

В страната обичат „супербензина"- еквивалент на нашия А 95, и презират дизела. Преди няколко месеца по бензиностанциите се възцари пълен хаос, защото супербензинът изведнъж изчезна и шофьорите бяха принудени да зареждат с нововъведението Е10- гориво с 10% биоетанол. Недоверчиви към новото, нещастните водачи преминаха на А 98 и в крайна сметка супергоривото бе върнато. Въпреки това политиката в страната е такава, че биобензинът е с 3 евроцента по-евтин от супербензина и с 6 евроцента по-еврин от А 98. Германците обаче не бързат да преминат на газ и ток.