Новият камион на Tesla се нуждае от електричество, равно на потреблението на 4 хил. домакинства, за да зареди батерията си, изчислява един от водещите енергийни консултанти в Европа.

Тези сметки поставят сериозна въпросителна около функционалността на новия влекач, който бе представен наскоро от милиардера Илон Мъск, пише Financial Times.

По време на представянето на камиона, бе посочено, че едно зареждане с ток за около 30 минути дава възможност на водачите да изминат 650 км, благодарение на новата технология за зареждане, носеща името „мегачарджър”.

Джон Федерсен, изпълнителен директор на Aurora Energy Research - консултантска компания, създадена през 2013 година от група професори от Оксфорд, посочва, че енергията, необходима на „мегачарджър”, за да зареди камиона в срок от 30 минути, възлиза на 1 600 киловата.

Това е еквивалентът на тока, потребяван от 3 - 4 хил. „средни” по размер къщи, или 10 пъти повече, отколкото e необходимо за зареждане на стандартните електрически коли на Tesla.

Думите на Федерсън прозвучаха по време на конференция, проведена през миналата седмица в Лондон.

От автомобилния концерн отказват коментар по темата.

Основателят на компанията Илон Мъск е посочвал, че „мегачарджърът” ще използва соларен панел за зареждане, като засега от компанията не са потвърдили дали все пак ще има възможност за връзка с електропреносната мрежа в случаите, в които няма слънце.

Голяма част от технологията за зареждане на автомобили на Tesla частично се захранва чрез възобновяема енергия, като освен това компанията експериментира с акумулаторни батерии, чрез които да облекчи натоварването по мрежата.

Tesla засега не е посочила кога ще започне да инсталира своите „мегачарджъри”, но за сметка на това съобщи, че камионът ще е на пазара през 2019 г.

Федерсен използва влекача на Илон Мъск, за да даде пример, че е нужен по-задълбочен дебат относно това как електропреносната инфраструктура ще посрещне разхода, който ще провокират електрическите коли в бъдеще.

„Има умни и глупави начини да внедрим необходимия капацитет в системата, но който и начин да изберем, напълно електрическият транспорт ще се нуждае от голямо количество нова инфраструктура”, казва той пред FT.

Други експерти посочват, че зареждането на камион за половин час изисква технология, която все още не е създадена.

„Понастоящем най-бързите технологии за зареждане могат да осигурят около 450 kW ток така, че не е ясно как Tesla ще постигне търсените скорости за зареждане”, казва Колин МакКеречър, ръководител „Напреднал транспорт” към Bloomberg New Energy Finance.

„Една от възможностите е сегментиране на батерията по някакъв начин, като така тя ще зарежда различни сегменти едновременно. Това ще добави допълнителни разходи, като досега не сме виждали нищо, което да прилича на това, особено с подобно подаване на електричество”, казва експертът.

National Grid - компанията която поддържа електропреносната мрежа на Великобритания, прогнозира, че електрическите автомобили могат да генерират 18 гигавата допълнително потребление на ток в пиковите часове на Острова до 2050 г.

Това е еквивалентът на 6 атомни електроцентрали с капацитета на проекта Hinkley Point, който се реализира в Югозападна Англия.

Експерти вярват, че това може да бъде избегнато чрез използването на „умни технологии за зареждане”, които да регулират кога превозното средство да гълта ток от мрежата.