LEGO си създава пазар в Китай чрез местната образователна система
Датският производител на детки играчки LEGO поглежда с надежда към китайския пазар, осъществявайки политика за вкарване на разноцветните блокчета в класните стаи в страната.
Компанията работи както с местните частни училища, така и с държавните образователни институции, в посока децата да могат да играят с LEGO в клас, като начин за подобряване на двигателните сили, креативността и способността за концентрация.
Образователното начинание на LEGO показва, че компанията поглежда към бързо развиващия се китайски пазар, на фона на забавяне на бизнеса ѝ в Европа и САЩ, предава Reuters.
Политиката съвпада и с желанието на китайските родители да дадат на децата си конкурентни предимства още от най-ранна детска възраст.
48-годишната Денг Ксианиу купува на своя 8-годишен син LEGO, откакто е навършил 2-годишна възраст, като сега го праща на LEGO класове в училище всеки уикенд.
Според нея, по този начин учениците научават различни неща, като компютърни и научни познания, докато играят с играчките.
„Ако беше просто да се сглобяват блокчета, не смятам, че щеше да се налага да го пращам. Но мисля, че това, че те пишат код по време на класовете е чудесно.”, казва майката.
През миналия септември LEGO обяви, че съкращава 8% от персонала си, след като отчете първия си спад в продажбите от над десетилетие насам, особено осезаем в Европа и САЩ.
За първата половина на 2017 г. продажбите на LEGO намаляват с 5% на годишна база, до 2.5 млрд. долара.
Пазарът на играчки в Китай достигна 9.6 млрд. долара през миналата година, което е ръст от 10% спрямо предходната 2016 г., по данни на Китайската асоциация за играчки и продукти за непълнолетни.
Конкретно, пазарът за продукти, предназначени за деца в предучилищна възраст, може да достигне 85.2 млрд. долара до 2020 г.
В Китай LEGO се конкурира с компании, като Mattel Inc, Hasbro Inc и местния пазарен лидер Alpha Group.
През 2016 г. датската компания отвори завод в страната, а през миналия месец подписа споразумение за партньорство с технологичния китайски гигант Tencent за разработка на видеоигри под бранда на LEGO.
Добавянето на елемента на забава в образованието е цел и на китайските образователни власти, които се опитват да променят рамките на системата в страната.
Конструкторите на LEGO са особено популярни сред по-младите родители в големите градове, тъй като по-добре възприемат „западната” идея за свобода в играта, особено когато е съчетана с образователни инициативи.
Кевин Ксинг - преводач, живеещ в Пекин, харчи по 10 000 юана годишно, за да праща своя 6-годишен син на класове в LEGO обучителен център. През 2016 г. двамата пътували до Шанхай за LEGO състезание.
„Практически, не е като пианото, бойните изкуства или уроците по английски – осезаемото въздействие на LEGO не се вижда веднага”, казва Ксинг, посочвайки, че е мотивиран от насладата, която изживява сина му и от дългосрочните ефекти в развитието.
„Така че продължавам да плащам за тези курсове, така или иначе”, добавя той.
LEGO - чрез своето образователно звено, което е разделено от комерсиалия бизнес на компанията, както и чрез големия акционер във фирмата Lego Foundation, работят съвместно с академични центрове, като Tsinghua University в Пекин и други.
Китайското министерство на образованието също работи в партньорство с LEGO за „иновативната програма за обучение на таланти”, в която над 10 хил. учители взимат участие всяка година.
Програмите на LEGO могат да са интересни за родители, които не искат децата им да отпадат в силно конкурентната образователна система в Китай.
Според Янг Донгпин от базирания в Пекин 21st Century Education Research Institute, децата нямат време за игри поради натоварения им училищен график.
Ту Киаолиу, учителка в начално училище в крайбрежния град Нинбо, посочва, че нейното училище е създало LEGO проект, състоящ се от една гигантска стена от разноцветни блокчета и други по-малки, предназначени за всеки клас.
„Избрахме LEGO, защото учителите вярваме, че играчките могат да помогнат на децата да растат и да се развиват”, казва тя.
Шефът на LEGO за Китай Якоб Краг посочва, че образователният бизнес не се опитва да продава LEGO на клиентите. От своя страна обаче, родителите заявяват, че децата им, които посещават класовете на датската фирма, оказват натиск да им бъде купено LEGO и за домашни игри.
Кутия класическо LEGO със 790 отделни части се продава срещу 78.82 долара в Alibaba, докато цената му в САЩ е далеч по-ниска – едва 59.99 долара.
„Въпреки че децата играят с LEGO в клас, синът ми все ме моли да му купя, когато се прибере”, казва един от родителите. „Идва ми доста скъпо”, добавя той.