Китай реши да подкрепи родната си автомобилна промишленост, като накара чиновниците да се качат на китайски коли. В последния списък на поръчките на Министерството на промишлеността и информационните технологии са включени 412 коли, които ще бъдат купени през тази година, от които нито една чуждестранна марка.

Стъпката е безпрецедентна и макар че списъкът подлежи на корекции до 9 март, експертите не очакват той да претърпи съществени трансформации.

„Списъкът показва, че правителството сериозно е решило да стимулира собствената автомобилна индустрия. Подкрепата за местните марки е по-голяма, отколкото се очакваше, макар че от месеци се носеха слухове за нововъведението“, се казва в доклад на CICC, цитиран от Bloomberg.

Служебните коли в страната съставляват 4.5% от целия й автомобилен парк.

През 2010 г. Китай похарчи 12.7 млрд. долара за покупката на служебни автомобили при средна цена 25 000 долара за автомобил. До 2007 г. от 5.2 млн.коли, предвидени за нуждите на китайската държавна администрация, 80% бяха вносни, начело с коли на Volkswagen, General Motors и Toyota Motor.

Съобщението за новите поръчки изпрати рязко нагоре акциите на китайските автомобилни производители, като Dongfeng Automobile спечели 10%, FAW — 4.9%, Great Wall Motor — 3.6%.

Чуждестранните автомобилни производители реагираха сдържано, като от Volkswagen заявиха, че очакват икономическите последици от стъпката да са ограничени и че голямата част от техните купувачи са частни.

От Toyota реагираха единствено с изявлението, че не могат да коментират политиката на китайските власти.