За добро или лошо Facebook е основният източник на информация за много хора. Компанията майка на социалната мрежа Meta обаче заяви, че ще бъде "принудена да обмисли" премахването на новинарското съдържание от платформата си, ако Конгресът на САЩ приеме законодателство, изискващо от технологичните компании да плащат на новинарските медии за техните материали.

Ако бъде приет Законът за конкуренцията и защитата на журналистиката, той ще позволи на новинарските компании да преговарят колективно със социалните платформи за условията, при които новинарските материали се появяват на техните сайтове.

Meta заяви, че по-скоро ще изтегли новините от платформите си, "отколкото да се подложи на разпоредени от правителството преговори, които несправедливо пренебрегват стойността, която предоставя на новинарските издания.

Анди Стоун, директор по политиката и комуникациите на Meta, отправи предупреждението от името на компанията, като каза, че ако Конгресът приеме „необмисления законопроект”, социалната медия „ще бъде принудена да обмисли пълното премахване на новини” от платформата“.

Законът за конкуренцията и защита на журналистиката не успява да признае ключовия факт: издателите сами поставят съдържанието си на нашата платформа, защото това е от полза за крайния им резултат, а не обратното, заяви още Стоун. „Никоя компания не трябва да бъде принуждавана да плаща за съдържание, което потребителите не искат да видят и това не е значим източник на приходи.“

Сенаторът от Илинойс Дик Дърбин, председател на съдебната комисия, отбеляза, че законопроектът има за цел да облагодетелства местните новинарски организации.
„Местните новини са от съществено значение, за да поддържаме нашите общности информирани, особено по време на криза“, каза той в изявление при приемането на законопроекта през септември. „Заради доминацията на големи технологични платформи като Google и Facebook обаче, много малки и местни журналистически издания фалират. Този двупартиен законопроект ще помогне за запазването на висококачествената местна журналистика, като позволи на новинарските организации да преговарят добросъвестно за справедливо обезщетение от технологичните гиганти, които печелят от използването на тяхното съдържание.”

През 2015 г. Facebook стартира функцията “Instant Articles”, която показва новини от няколко външни издания на платформата, като дава 100% от приходите от реклама на тези издания. Наскоро обаче Facebook обяви планове за постепенно премахване на тази инициатива, заявявайки, че ще изчезне напълно до следващия април.
Това подтикна новинарските издания да лобират пред законодателите, за да принудят социалните медии да плащат за тяхното съдържание, коментира Fast Company.

Миналата година Meta блокира за кратко новините от платформата си в Австралия, след като страната прие закон, който задължаваше технологичните компании да плащат на издателите за използването на техните новини. По-късно тя сключи споразумения с австралийски медии. Междувременно Канада и Нова Зеландия също обмислят подобни законопроекти

Проучване на Pew Research Center от миналия септември установява, че малко под половината (около 48%) от възрастните в САЩ казват, че получават новини от социалните медии „често“ или „понякога“. По отношение на това от кои социални мрежи се информират американците, проучването показва, че Facebook изпреварва всички останали.