Натискът от страна на потребителите за премахване на пластмасовите опаковки от магазините, всъщност може да се окаже вреден за околната среда. Това се посочва в изследване, цитирано от BBC.

Все повече компании и търговски вериги заменят пластмасовите опаковъчни материали с различни алтернативи, но техният екологичен отпечатък не е добре проучен, а някои от тях може би вредят повече на околната среда, отколкото помагат.

Стъклените шишета например тежат доста повече от пластмасата, което означава, че транспортирането им изисква повече гориво и съответно генерира повече вредни емисии. Хартиените пликове пък имат по-голям въглероден отпечатък от найлоновите торбички и освен това са много по-трудни за рециклиране.

Авторите на доклада, който е изготвен в рамките на многопартийна работна група в британския парламент, смятат че последствията от подмяната на пластмасата с други материали не са изследвани достатъчно и крият редица рискове.

Някои супермаркети във Великобритания например все по-често предлагат напитки в гланцирани картонени съдове, допускайки, че след това те подлежат на рециклиране. Но статистиката сочи, че с наличните мощности в страната могат да се рециклира само една трета от наличните картонени опаковки.

“80% от потребителите смятат, че биоразградимата пластмаса е щадяща за природата, но много малка част от тях са наясно с процеса на рециклирането и използването на този тип материали”, смята Либи Пийк, която е един от авторите на изследването.

Оказва се, че в някои ситуации тези материали не подлежат на повторно използване, за разлика от обикновената пластмаса, което всъщност увеличава вредния екологичен отпечатък на цялата индустрия, вместо да го намалява.

Ето как някои страни решават проблема с пластмасатаСамо за няколко години резултатите са впечатляващи

През декември 2018 година британското правителство публикува своята дългосрочна стратегия за управление на ресурсите и отпадъците. В нея се предвижда насочване на усилията в три основни направления – засилване на отговорността на производителите по отношение на опаковките, насърчаване на потребителите да връщат използваните бутилки и други съдове чрез въвеждане на депозит за амбалаж и увеличаване на индустриалния капацитет за рециклиране и сметосъбиране.

Според Ендрю Опи от Британската асоциация на търговските вериги, всички представители на сектора са единодушни, че борбата с климатичните промени трябва да бъде поставена в центъра на тяхното бизнес планиране. Но в същото време той е категоричен, че пластмасата си остава един от най-ефективните материали, когато става въпрос за опаковки.

“Една краставица например, опакована в найлон, издържа с 14 дни повече. Това означава драстично намаляване на хранителните отпадъци. Устойчивата стратегия за управление на ресурсите би трябвало да е насочена към намаляване на общия негативен екологичен отпечатък, а не просто върху ограничаване на пластмасовите изделия”, коментира той пред BBC.

Според управляващите бизнесът би трябвало да поеме 100% от разходите за рециклиране на отпадъчните материали, а не само 10%, както е в момента.

Очаква се тази година да започнат консултациите и обществените обсъждания по всички тези теми, но крайният срок за въвеждането им остава неясен, пише още BBC. През 2020 година обаче се планира да влезе в сила забраната за продажба на пластмасови сламки, бъркалки и клечки за уши.

Освен това британското правителство обяви, че обмисля въвеждане на допълнителен данък върху опаковките, които съдържат под 30% материали, подлежащи на рециклиране.