Недоволство в социалните мрежи от реклама на душ гел на Dove, която показва как чернокожа жена съблича фланелката си и под нея се появява бяла жена, се превърна в пиар бедствие за марката, която е собственост на Unilever.

Видеоклипът от три секунди, публикуван на американската Facebook страница на Dove, напомни на някои потребители на социалните мрежи расистки реклами на сапун от XIX или началото на XX век, които показват чернокожи хора, търкащи кожата си, за да станат бели.

Dove изтри клипа и се извини, като съобщи в Twitter, че публикацията е „преминала границата в смислено представяне на цветнокожите жени“, предава Reuters.

Но извинението не спря потока от критики в интернет, като някои потребители на социалните мрежи призоваха за бойкот на продуктите на Dove, а конвенционалните медии в САЩ и Европа също отразяват гафа.

Във Великобритания той имаше трайно присъствие в сутрешните блокове на телевизиите днес, като гостите обсъждаха как рекламата е преминала през процеса на одобрение на компанията и дали тя е показателна за по-широк проблем с расизма в маркетинга.

В Twitter постове, включващи хаштага #BoycottDove, които започнаха да публикуват американските потребители през уикенда, се появиха на няколко европейски езика. „На кратко, расизмът отново е на мода и марките търсят печалба“, пише потребителката @Beatrix B. на френски език.

В пълния клип чернокожа жена сваля фланелката си, под която се появява бяла жена, която след това сваля собствената си фланелка и под нея се появява азиатка.

„Краткото видео имаше за цел да покаже, че лосионът за тяло на
Dove е за всяка жена и да е тържество на разнообразието, но допуснахме грешка“, съобщи компанията в комюнике.

Преходът от чернокожа към бяла жена напомни на някои зрители рекламите на сапун от миналото, някои от които бяха публикувани в социалните мрежи. В един от примерите от 80-те години на XIX век чернокожо дете се къпе във вана, а бяло дете му предлага сапун. След като използва сапуна, чернокожото дете изглежда щастливо, че кожата му е станала бяла.

Dove отказа да съобщи как е била създадена и одобрена рекламата. Компанията уточни, че „преоценява вътрешния си процес на създаване и одобряване на съдържание“.

От Pepsi до Nivea - няколко епични провала на рекламни кампанииВижте кампаниите, които вече заеха мястото си в пантеона на лошите реклами

Предишна реклама на Dove, която показваше три жени една до друга на снимка „преди и след“ с напукана и гладка кожа, предизвика възмущение през 2011 г., защото жената на снимката „преди“ беше чернокожа, докато тази на снимката „след“ беше бяла.

Dove каза тогава, че и трите жени трябвало да „демонстрират ползите от продукта след нанасянето му“.