През 2020 г. Франция беше единствената нация от ЕС, която не изпълни задълженията си за развитие на инфраструктура от възобновяеми източници, тъй като все още до голяма степен разчита на ядрена енергия. Сега френският Сенат одобри законопроект, който трябва да катализира значително прехода, като изисква паркинги с над 80 места да бъдат задължително покрити със слънчеви панели, съобщава Public Senat.

Паркингите с между 80-400 места ще имат пет години, считано от юли 2023 г., за да се приведат в съответствие в новите изисквания. Всички по-големи обекти ще трябва да постигнат това за значително по-кратък период – три години. В крайна сметка, новото законодателство изисва поне половината от площта на всеки паркинг, попадащ в обхвата му, да бъде покрита със слънчеви панели. Френското правителство очаква планът, насочен основно към обекти край магистрали и главни пътища, да генерира до 11 гигавата електричество - еквивалента на 10 ядрени реактора.

Все още не е ясно как операторите на паркинги ще финансират тези инсталации, както и каква ще е стойността на осигурената от държавата помощ, но идеята не изглежда никак лоша, а и има допълнителна стойност. От една страна това може да повиши екологичните стандарти в подобни локации, а от друга - да осигури сянка за паркираните коли.

И въпреки това подобни паркинги все още не са толкова често срещани. Пример за такъв е паркингът на Белгийската зоологическа градина. Неговите 7000 паркоместа са на 70% покрити от 62 000 слънчеви панела, които генерират 20 мегавата пикова мощност - много повече, отколкото е необходимо за зоологическата градина. Парижкият „Дисниленд“ също изгражда 17-мегаватов соларен паркинг, който вече е разгърнат и завършен наполовина.

Производството на ток от въглища с първи спад в историятаЗатварянето на енергийни блокове, най-вече в Европа и Съединените щати, по време на карантината е изпреварило като темпове откриването на нови мощности
Изключения и допълнения

Разбира се, законодателството допуска и изключения, някои от които звучат доста смущаващо. Когато откритите паркинги имат „технически, архитектурни, екологични ограничения, или такива, свързани със сигурността“, те могат да бъдат освободени от това задължение. Парцелите, при които повече от половината площ е засенчена от дървета, също могат да не спазват изискването, както и паркингите за камиони.

И за да е пълен списъка с изключения, когато инсталирането на панели „не може да бъде изпълнено при икономически приемливи условия“ (нещо, което може да покрие широк набор от сценарии), паркингът също може да бъда освободен.

Заедно с изключенията планът за зелен енергиен преход на Франция има и някои допълнения. Правителството на страната обмисля изграждането на големи соларни ферми върху свободна земя до магистрали, железопътни линии и земеделски площи. Националният железопътен оператор SNCF също планира да инсталира над един милион квадратни метра слънчеви панели до 2030 г. в опит да намали разходите си за енергия с една четвърт.

В началото на тази година президентът Еманюел Макрон си постави за цел да увеличи производството на слънчева енергия в страната десетократно - до над 100 гигавата, и да изгради 50 офшорни вятърни парка, за да добави още 40 гигавата.

Понастоящем Франция генерира 25% от електроенергията си от възобновяеми източници, което е по-малко от европейските ѝ съседи.